מעלה זיק
מעלה זיק על ציר הנפט סמוך לשדה בוקר: האם אפשר לטפס אותו? כיצד אפשר לטפס אותו? כל הפרטים על זיק המיתולוגי
לפני ימים אחדים נחתה בתיבת הדוא"ל שלי שאלה: "יואב שלום, האם לנדקרוזר לא מוגבה יכול לטפס את מעלה זיק?".
אמממ, תן לי רגע לחשוב.
ובכן, לא.
למעשה, גם לנדקרוזר מוגבה יתקשה בטיפוס מעלה זיק.
מדריך קצר למעלה זיק
המעלה נמצא בשמורת מצוק הצינים, כ-9 ק"מ מדרום מזרח לשדה בוקר. הוא נפרץ בסוף שנות ה-60 כחלק מהעבודות להנחת קו צינור נפט אילת אשקלון – קצא"א.
לאורך הצינור הזה עוד שני מעלות מיתולוגיים: מעלה מחמל (מלווה את הצינור בקטע שגולש לתוך מכתש רמון) ומעלה גרופית (מלווה את הצינור בקטע שגולש לערבה, בין הקיבוצים קטורה וגרופית).
הצינור – 254 ק"מ אורך, 42 צול קוטר, 30 מיליון טון נפט בשנה – הצינור הוקם במקור בהשקעה משותפת של ישראל ואיראן כדי להוביל נפט אירני מנמל אילת למזח באשקלון וכך לעקוף את התלות בתעלת סואץ.
לישראלים היו קשרים מצוינים עם שלטון השאה האירני, כולל שיתוף פעולה צבאי. אולם בשנת 1979 התרחשה כידוע מהפכה באיראן, האייתוללה חומייני עלה לשלטון ואיראן הפכה בן לילה לרפובליקה איסלאמית קיצונית.
קאן אם מאווריק מטפס את זיק בתחילת נובמבר 2017 / צילום וידאו: טל שחר
אחרי המהפכה התערער הקשר עם ישראל ונפסק לגמרי. ואילו הצינור נשאר על מקומו וכיום הוא מזרים נפט בכיוון ההפוך – מאשקלון לאילת. מדובר בנפט שמקורו ברוסיה והקווקז ושהולך לכיוון המזרח הרחוק.
חברת קצא"א עורכת מדי פעם עבודות תחזוקה של הדרך לאורך הצינור ולכן מצב המעלות נתון לשינויים. השינויים הם גם תולדה של עונה בשנה, גשמים אם היו, כמויות פודרה וג'יפאים שעברו והותירו בורות וצלקות בדרך.
כיוון הטיפוס במעלה זיק הוא בנסיעה מצפון לדרום. המעלה הוא ארוך, כמה מאות מטרים, ותלול. מה שהופך אותו לקשה זו שכבה עמוקה של פודרה, בורות הצלבה עמוקים ובעיקר מדרגות.
הצד השמאלי של המעלה נחשב ל"קל" יחסית.
בזמנים טובים של המעלה ניתן לטפס אותו גם עם רכב מוגבה, בעל גלגלים גדולים ונעילה אחורית. בזמנים פחות טובים נדרשות שתי נעילות.
נהיגה אגרסיבית מדי במעלה זיק עלולה לעלות לכם בציריות גזורות, ביצת דיפרנציאל שבורה ועוד. למעט נזקים מכניים, המעלה עצמו לא מסוכן ואינו צמוד לתהום כלשהי.
כיצד לטפס את זיק בהצלחה? חיוני לחקור היטב את המעלה ברגל, לבצע עד כמה שניתן עבודות מע"צ (לא תמיד יש סלעים זמינים במקום), להוריד את לחץ הניפוח לטווח של 12-15 PSI כדי להגדיל את שטח הפנים ואת רמת החיכוך שמייצרים הצמיגים.
תמיד מומלץ שהרכב ה"קרבי" ביותר + כננת + הנהג המיומן ביותר יטפס ראשון ואז ניתן יהיה למשוך את הבאים בתור.
את המדרגה הגדולה לא מומלץ לתקוף בזווית ישרה. יש לבוא מעט באלכסון אבל להקפיד לשמור על אינרציה "טבעית" שתאפשר לרכב לטפס ולא להיזרק הצידה.
בתמונות:
ניסיון טיפוס מלפני חודש.
רנגלר קצר נעול אחורה עם צמיגי 33" התלבש על המדרגה הגבוהה ונזרק לצד ימין בשיפוע צד.
נעשה ניסיון לטפס עם היילקס לצורך ביצוע גרירה קדימה. ההיילקס ניסה לבצע מעקף מימין אבל נתקע וחילץ את עצמו ברוורס. לבסוף הגיע טויוטה FJ עם גלגלים מוגדלים מלמעלה ומשך את הרנגלר באמצעות כננת. האירוע הסתיים בשלום וללא נזק. נהג הרנגלר ויתר על ניסיון נוסף לכבוש את המעלה.
היכן נמצא מעלה זיק?
כתבות נוספות מאת יואב קווה בנושא מעלות: