שנורקל לרכב 4X4

הוא נולד לצרכים של חציית נהרות אבל בפועל מתאים מאוד גם לארצות חמות ומאובקות, כמו שלנו

28.02.17
snorkels ARB שנורקל

שנורקל באבק. צילום: ARB

מנוע, כמו יצור חי, זקוק לחמצן. פתח יניקת האוויר ברכב סטנדרטי נמצא באזור תא המנוע או בבית הגלגל. התקנה של שנורקל מגביהה את פתח היניקה לגובה מקביל פחות או יותר לגג הרכב.
הייעוד המקורי של שנורקל הוא חציית נהרות. רכב עם שנורקל מסוגל לכאורה לחצות מים בגובה עמוק יותר ממכסה המנוע. לכאורה – כיוון שדרושה מערכת חשמל אטומה, נשמים לסרנים ולתיבת ההעברה ועוד.

במדינה יבשה כמו שלנו, האם יש בכלל צורך בשנורקל?
התשובה חיובית.

כל מי שמטייל במדבר ובמיוחד בקיץ יודע שהדרכים מלאות באבק, חלקו דק במיוחד – להלן "פודרה". הרוח ועצם הנסיעה מרימים את האבק מהקרקע. בנסיעה בשיירה, אם לא שומרים מרחק גדול אחד מהשני, מתקדמים בפועל בתוך ענני אבק. אלא שגם מוביל השיירה "אוכל" לא מעט אבק, שהגלגלים שלו עצמו מרימים לאוויר.
3-4 נסיעות מדבריות ומסנן האוויר כבר מתמלא אבק.

שגרת טיפולים של החלפת מסנן אוויר פעם ב-10,000 או 15,000 ק"מ היא פשוט לא רלבנטית למי שמטייל בשטח ובוודאי לא למי שמטייל בדרום.
מסנן אוויר סתום פירושו צריכת דלק גבוהה יותר, לפעמים בעשרות אחוזים. יותר מכך – חלק מהאבק עלול לעבור את מסנן האוויר, להיכנס למנוע ולגרום לנזקים בלתי הפיכים.
לשנורקל יתרון נוסף – כניסה של אוויר קריר יותר. האוויר שנלקח מתא המנוע או בתי הגלגל הוא חם יחסית. אוויר חם מכיל פחות חמצן. אוויר קריר מכיל יותר חמצן, שפירושו יותר כוח למנוע.

שנורקל ראם

שנורקל ראם על לנדרובר דיפנדר. צילום: mangopulp2008

שני סוגים עיקריים של שנורקל:

א. שנורקל ראם (RAM)
זה הסוג הנפוץ יותר. האוויר נדחף, אפשר לומר "נבעט", דרך הפתח של השנורקל שפונה לכיוון הנסיעה ובמורד הצינור (אם פתח השנורקל לא יפנה לכיוון הנסיעה – אפקט ה-RAMMING לא יפעל). חלקיקי האוויר הגדולים יותר עפים לקיר האחורי של השנורקל ונפלטים החוצה דרך פתחי ייבוש – שמשמשים גם לניקוז מים.
שאר האוויר, נקי, קריר ויבש יחסית, מגיע למסנן האוויר ומשם למנוע.

ב. שנורקל וורטקס (Vortex)
כמו צנצנת שקופה או כהה, מוזרה למראה. היא נראית כמו מסנן אב"כ צבאי וקוראים לה פטריה" או "ציקלון".
השם הרשמי הוא שנורקל וורטקס.
איך זה עובד? האוויר עובר בסיבובים דרך ראש השנורקל. הכוח הצנטרפוגלי זורק את חלקיקי האבק הצידה והם נערמים בתחתית הקערה. האוויר הנקי יחסית ממשיך היישר למסנן האוויר.
שנורקל וורטקס יקר בכמה מאות שקלים בהשוואה לשנורקל רגיל.
שנורקל זה מומלץ מאוד למי שנוסע הרבה בתנאי מדבר ואבק.

שנורקל פטריה על מרצדס יונימוג

שנורקל וורטקס על מרצדס יונימוג. צילום: mangopulp2008

שנורקל – מחירים
שנורקל אפשר לייצר באופן עצמאי בעלול מגוחכת מצינורות אינסטלציה (הרשת מלאה במדריכי עשה זאת בעצמך – לדוגמא כאן) או לרכוש שנורקל מוכן –עם או בלי הרכבה. העלויות הן 750-3,000 שקל – תלוי בדגם השנורקל ודגם הרכב. עלות הרכבה היא 250-300 שקל. שנורקל "ראם" סטנדרטי ניתן להחלפה בראש "וורטקס / ציקלון" בעלות של כמה מאות שקלים, תלוי ביצרן ובספק.