טיול רגלי בנחל אוג תחתון

אזור: צפון ים המלח
אורך: 4 ק"מ
משך: 2-4 שעות
מפות: צפון מדבר יהודה וים המלח, מפה מס` 8 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים"
דרגת קושי: בינונית, משפחתית (לילדים מגיל 8)
עונה מומלצת: כל השנה

נחל אוג הוא הרפתקה מרוכזת של שלושה מפלים, במרחק של חצי שעת נסיעה מירושלים. ערוץ הנחל צר ועמוק – בחורף רצוי לא להילכד בתוכו בשיטפון, בקיץ המפלים יבשים אבל שורר בו צל נעים (יחסית).

מפה מסלול נחל אוג

מפה אולגה זלטקין

גולשים במכונית מירושלים לכיוון ים המלח. בצומת אלמוג, סמוך לתחנת הדלק, פונים ימינה לעבר קיבוץ אלמוג. אחרי 2.0 ק"מ של נהיגה מתעקל הכביש שמאלה – ממול שער הכניסה לקיבוץ, מימין שדרה של עצי תמר. כאן משאירים את כלי הרכב ומתחילים בצעידה.
הולכים בכביש בחזרה. בנקודה שהכביש מתעקל ימינה (לעבר צומת אלמוג) צריך לפנות שמאלה אל דרך עפר. כעבור 50 מטר, בפנייה הראשונה, יש לפנות ימינה, מערבה, אל דרך עפר שמטפסת על גבעה (מצד שמאל מתנוסס עמוד חשמל). סימון השבילים כאן הוא כחול (מס' 8122 במפה). מטפסים עם דרך העפר. כעבור כ-200 מטרים העלייה מתמתנת והדרך מתקרבת לשפת המצוק – הזדמנות לתצפית לעבר ערוץ נחל אוג.
בערבית הוא נקרא ואדי אלמוכליכ, כנראה מן השורש כל"כ, שמשמעותו להערים. כלומר, הנחל, בגלל עיקוליו הרבים והמפתיעים, מערים על ההולכים בו. השם העברי ניתן בעקבות שיח האוג הקוצני – אף על פי שבנחל עצמו, לפחות בחלק המטויל, לא צומחים שיחים ממין זה. ראשו של נחל אוג במדרונות הר הזיתים, בגובה של כ-830 מטר מעל פני הים. זנבו בים המלח, סמוך לקיבוץ קליה, מינוס 401 מטר. אורכו כ-30 קילומטרים ובחורף הוא מועד לזרם אלים ומהיר. בתוך ערוץ הנחל פוגשים הוכחות: גרוטאות מתכת דחוסות ומקופלות בתנוחה עוברית.

נחל אוג. יורדים בסולם

ממשיכים לצעוד בדרך העפר,...