טיול רגלי בנחל אוג תחתון

מסלול טיול ברגל אל נחל אוג תחתון. חוויה מרוכזת של מפלים וסולמות

29.04.05

אזור: צפון ים המלח
אורך: 4 ק"מ
משך: 2-4 שעות
מפות: צפון מדבר יהודה וים המלח, מפה מס` 8 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים"
דרגת קושי: בינונית, משפחתית (לילדים מגיל 8)
עונה מומלצת: כל השנה

נחל אוג הוא הרפתקה מרוכזת של שלושה מפלים, במרחק של חצי שעת נסיעה מירושלים. ערוץ הנחל צר ועמוק – בחורף רצוי לא להילכד בתוכו בשיטפון, בקיץ המפלים יבשים אבל שורר בו צל נעים (יחסית).

מפה מסלול נחל אוג

מפה אולגה זלטקין

גולשים במכונית מירושלים לכיוון ים המלח. בצומת אלמוג, סמוך לתחנת הדלק, פונים ימינה לעבר קיבוץ אלמוג. אחרי 2.0 ק"מ של נהיגה מתעקל הכביש שמאלה – ממול שער הכניסה לקיבוץ, מימין שדרה של עצי תמר. כאן משאירים את כלי הרכב ומתחילים בצעידה.
הולכים בכביש בחזרה. בנקודה שהכביש מתעקל ימינה (לעבר צומת אלמוג) צריך לפנות שמאלה אל דרך עפר. כעבור 50 מטר, בפנייה הראשונה, יש לפנות ימינה, מערבה, אל דרך עפר שמטפסת על גבעה (מצד שמאל מתנוסס עמוד חשמל). סימון השבילים כאן הוא כחול (מס' 8122 במפה). מטפסים עם דרך העפר. כעבור כ-200 מטרים העלייה מתמתנת והדרך מתקרבת לשפת המצוק – הזדמנות לתצפית לעבר ערוץ נחל אוג.
בערבית הוא נקרא ואדי אלמוכליכ, כנראה מן השורש כל"כ, שמשמעותו להערים. כלומר, הנחל, בגלל עיקוליו הרבים והמפתיעים, מערים על ההולכים בו. השם העברי ניתן בעקבות שיח האוג הקוצני – אף על פי שבנחל עצמו, לפחות בחלק המטויל, לא צומחים שיחים ממין זה. ראשו של נחל אוג במדרונות הר הזיתים, בגובה של כ-830 מטר מעל פני הים. זנבו בים המלח, סמוך לקיבוץ קליה, מינוס 401 מטר. אורכו כ-30 קילומטרים ובחורף הוא מועד לזרם אלים ומהיר. בתוך ערוץ הנחל פוגשים הוכחות: גרוטאות מתכת דחוסות ומקופלות בתנוחה עוברית.

נחל אוג. יורדים בסולם

נחל אוג. יורדים בסולם

ממשיכים לצעוד בדרך העפר, שטובה גם למעבר 4X4. כעבור כ-500 מטר הדרך מתעקלת ימינה, חוצה ערוץ זעיר ומתעקלת שמאלה. אחרי קילומטר של הליכה מגיעים לצומת T ומפגש עם דרך עפר, שמסומנת בסימון שבילים שחור (מס' 8120). ממול מתנשא תל מוחלחל. צריך לפנות כאן שמאלה, בכיוון דרום-מערב. כעבור כ-200 מטרים נוספים נתקלים בבטונדה שמזהירה "סכנה שטח אש" – האזהרה מתייחסת להמשך דרך העפר ולא לטיול בתוך ערוץ הנחל. אחרי הבטונדה גולשת דרך העפר לעבר ערוץ האוג.

בנקודה שבה הדרך מתעקלת שמאלה וחוצה את הערוץ מתחיל הטיול האמיתי. עוזבים את דרך העפר ונכנסים פנימה, לתוך ערוץ הנחל ובעקבות סימון שבילים ירוק (מס' 8125). בנקודה הזאת אפשר להבחין בגשרון מתכת זרוק.

מכאן מתחילות כפות הרגליים לטופף על חצצים. הערוץ נהפך לנקיק עמוק וצר – מעוק – וקרני השמש מתחלפות בצל. על קירות הסלע אפשר להבחין בשיחי צלף. באוויר משתעשעות טריסטרמיות – ציפור שחורה, קצת יותר גדולה מזרזיר, בעלת כתמי כנף בצבע כתום מבריק. הטריסטרמיות, שנפוצות מיטבתה ועד מרכז בקעת הירדן, ולא בשום מקום אחר בעולם, הן ציפורים חברותיות ונבונות במיוחד: אפשר לאמן אותן לתפוס פירורי לחם תוך כדי טיסה ואפשר לנהל אתן שיחות מרתקות של צפצופים ושריקות.

נחל אוג. עולים בסולם

נחל אוג. עולים בסולם

המפל הראשון, שמופיע כעבור כחצי קילומטר, הוא מפל חימום – גובהו כ-3 מטרים בלבד. כעבור עוד חצי קילומטר, מגיע תורם של הרציניים יותר: הראשון 7 מטרים, השני 10 מטרים. שלבי המתכת שבהם יורדים במפלים, מקובעים היטב בסלע הקשה, אם כי חלק מהם עקומים – לא תוצאה של ונדליזם, אלא מכות של סלעים שהתגלגלו בשיטפונות. מבוגרים לא יזדקקו כאן לחבל. ילדים צעירים, לעומת זאת, כדאי לאבטח בעזרת חבל. קרוב לקצה המפל אפשר לשחרר אותם ולאפשר להם לגשש את הדרך למטה – אי אפשר לראות את כל מדרגות המתכת שנעוצות בסלע ויש לשלוח רגל כדי למצוא את השלב הבא. המרחק בין השלבים קצר ומותאם לרגליים קצרות. מבוגרים יכולים לרדת שני שלבים ביחד.

בתחתית המפל, גם בתחילת הקיץ, ממתינים גבים עם מים. בחורף, או מיד אחריו, מדובר במים בעומק של כמעט מטר. בקיץ המפלס יורד וצבע המים מתחלף.

בסוף פרויקט צליחת המפלים הולכים עוד קצת והערוץ מתרחב – את מקומם של סלעי הגיר הקשים תופסים חוורים רכים ומתפוררים. אחרי היציאה מהקניון הולכים עוד כ-400 מטר עד שפוגשים דרך עפר שחוצה את הערוץ משמאל לימין, מצפון לדרום, ומסומנת בסימון שבילים אדום (מס' 8111). בדרך הזאת צריך לפנות שמאלה, צפונה, ולטפס אל מחוץ לערוץ הנחל. המרחק למכוניות הוא כ-500 מטרים בלבד.