פורד F150 ראפטור
450 כ"ס, 70 קג"מ, בולמי פוקס רייסינג ארוכי מהלך. משקל עצמי של 2.5 טון ותג מחיר של 600 אלף שקל. מפלצת מיוחדת במבחן
צילומים: אייזיק דוידוביץ
אנחנו שועטים על סיפונו של טנדר ספורט אמריקאי ומיוחד הנושא בחרטומו מנוע אקו-בוסט 3.5 ליטרים, בעל גל זיזים עליון כפול, זוג מגדשי טורבו ותצורת V6 – מנוע שנלקח מפורד GT. היחידה הזו מפיקה הספק של 450 כוחות סוס, מומנט של כ-70 קג"מ ומשודכת לתיבה אוטומטית בעלת 10 הילוכים ׁ(מיחס העברה של 4.69 ועד 0.63).
חכו,
זהו רק חלק מהסיפור.
מדובר, אם עדיין לא שמעתם עליו, על פורד F150 ראפטור – Hige performance pick-up truck, שהושק לראשונה ב-2010, וכאן, במהדורת הדור השני שלו, הגיע ארצה ביבוא אישי (לא מיובא ע"י יבואן פורד – דלק מוטורס) אתם יכולים לקרוא לו "טנדר מירוצים" ובזמן הנהיגה בשבילים הסמוכים לביתכם, לדמיין את עצמכם דוהרים עליו, בדרך לנצחון במירוץ Baja 1000 המפורסם.
קצת מפתיע, אבל הדבר הראשון שמרשים אותי בנהיגה בראפטור היא נוחות הנסיעה. לא ציפיתי מטנדר המבוסס על שלדת סולם, נשען על קפיצי עלים התומכים בסרן חי מאחור ונועל צמיגי שטח קשוחים, שיהיה גם נעים לנסיעה. שניות לאחר ההתמקמות מאחרי ההגה במושב הרקארו התומך ותנוחת הנהיגה הטובה, זה מתברר: נוחות הנסיעה טובה, ואפילו פסי ההאטה לא בועטים אותי לכיוון התקרה.
אם תוסיפו את המרווח הענק של תא הנוסעים בגרסת ה- SuperCrew, שאורכה 5.89 מ' עם בסיס גלגלים של 3.71 מ', הראפטור כובש את המטרה הראשונה – הוא בהחלט מסוגל לשמש כרכב משפחתי.
ההגה בידיי וסימול הפס האדום בחלקו העליון – שעה 12:00 – מעיד על הכוונות הספורטיביות הלא נסתרות שלו. מאחרי גלגל ההגה ידיות גדולות להחלפת ההילוכים – אלו עדיפות אלפי מונים על הכפתור המטופש המוצמד לידית ההילוכים. בורר מצבי ההילוכים עצמו מסורבל וגדול, ובכלל, מדובר, הרי, בטנדר אמריקאי וכמקובל בכלים הללו, הנדסת האנוש אינה עומדת בראש סדרי העדיפויות של המתכננים. גם איכות הפלסטיקה בטנדר היקר אינה מושא להערצה.
אבל עזבו אתכם משטויות.
ראפטור, המבוסס על הפורד F150 דור 13 שהושק ב-2014 ונשען על שלדת סולם ושימוש נרחב באלומיניום, הפחית בדור השני שלו, כ-230 ק"ג ממשקלו, יחסית לדור הראשון. אבל, עדיין מדובר במשקל עצמי של כ-2.5 טון. מתלים בעלי מהלך ארוך ובולמי פוקס רייסינג המקנים יכולת שיכוך הדומה לזו של רכבי מירוץ, הופכים אותו, יחד עם צמיגי BFgoodrich ענקיים, לחיית שטח. השבכה הקדמית הענקית אינה נושאת את הסמל האובלי של פורד, אבל לא ניתן לטעות בשם היצרן, כפי שניתן לראות בקלות מבט חטוף על החזית. ראפטור גם רחב יותר ב-15 ס"מ מטנדר F150 סטנדרטי.
הראפטור הראשון נשא בחרטומו מנוע V8 גדול – נפח בשרני, כמו שהאמריקאים אוהבים. הנוכחי, השיל ממנועו 2 צילינדרים, אבל חזק יותר. הסאונד הבוקע מזוג המפלטים מאחור, גורם לי, נהג אינפנטילי, להאיץ שוב ושוב ולהטות אוזן קשבת.
בכל זאת, כדי לא לאבד את רשיון הנהיגה שלי, אני מפנה את חרטומו המאיים של הפורד לעבר שדה צדדי. ראפטור לא מפחד משטח. נהפוך הוא. כאן, בין הקוליסים, החולות, הבורות ופני השטח הגלים, הוא מרגיש כמו בבית. כל מי שרכב על גבי טרקטורון SBS יודע שמערכת מתלים המחוברת לגלגלים גדולים ומבוססת על בולמים וקפיצים משובחים, היא המתכון המנצח למהירות בשטח.
הראפטור רק מחכה שיאתגרו אותו בטיסה נמוכה בשבילי השדה.
ההנעה היא, קודם כל, אחורית. זה "מספיק" בכביש הציבורי במהירויות השפויות וזה הופך למעניין כשהאחיזה נמוכה והמהירויות עולות. ניתוק מערכות בקרות יציבות הופך את הראפטור לפארק שעשועים של נעילות נגדיות. ההגה, שאיננו מהיר (מעל 3 סיבובים מנעילה לנעילה), דורש עבודה.
אבל מי הגיע לכאן כדי לנוח?
תיבת העברה מאפשרת בחירה בין הנעה אחורית, כפולה-קבועה בחלוקת כוח משתנה בין הציר הקדמי לאחורי על-פי דרישה, נעילה לדיפרנציאל המרכזי והילוך כוח (יחס של 2.64:1). הדיפרנציאל הקדמי (טורסן) מוגבל החלקה והאחורי ניתן לנעילה מלאה. בקרת השליטה מאפשרת בחירה בין שישה מצבים לתוואי הדרך הנבחר. כל מצב שתבחרו ישנה את מערכות הרכב בהתאם לייעודו. נהיגה בשטח טכני ניתן לעשות בעזרת בקרת שיוט לשטח, שאותה מקבעים למהירות הרצויה (מ-1 קמ"ש ועד 15 קמ"ש).
הראפטור מגיע לשטח עם צמיגי AT בגודל R17 315/70, מהלכי מתלה מרשימים, מרווח גחון של 29 ס"מ וזווית גישה של 30 מעלות (23 נטישה). וו הגרירה הנשלף, אם זה באמת מעניין אתכם, מאפשר לטנדר לגרור גרור (עם בלמים) במשקל של 2720 ק"ג.
להמשך הכתבה באתר DRIVE-TIME >>
Adidas84: אחלה טנדר 😉
מקסים, משפחתי, מפנק, חזק גם טנדר וגם משאית...
רונן: הגזמה פראית
600 אלף שקל ??? למה מה קרה ??? חיכיתי עד עכשיו ... היום ויתרתי על התענוג.