נהיגת חורף ברכב שטח
רגע לפני שמניעים את רכב השטח ודוהרים אל עבר השלולית הקרובה, כך תכין את ה-4X4 לנסיעת שטח בחורף
החורף מתקרב, ועימו מתגברת כמות הטיולים שיוצאים אליהם בזכות מזג האוויר המעניין והטבע שנצבע ירוק.
רגע לפני שמניעים את רכב השטח ודוהרים אל עבר השלולית הקרובה, כדאי לשים לב לנקודות הבאות:
1. הכנת רכב השטח
בנוסף לבדיקות הרגילות של רכבים סטנדרטיים לקראת החורף, לרכב שטח שווה לעשות עוד מספר בדיקות:
א. צמיגים – לוודא שהצמיגים לא יבשים אחרי הקיץ הארוך, שלחץ האוויר תקין (גם בצמיג הרזרבי) ושאין שום קרעים / פגמים יוצאי דופן.
ב. מצבר – בחורף כשקר, יעילות המצבר יורדת. לפי חוק מרפי, בדיוק ביום הכי גשום/קר בשנה הוא אמור להפסיק לעבוד, לכן שווה לדרוש בשלום המצבר, לראות שאין סימני קורוזיה, שתאריך ההתקנה שלו שמוטבע עליו, לא רחוק מדי, כדי לא להיות מופתעים. המהדרין יוסיפו ל"כוננות" של רכב השטח בוסטר להנעת חירום.
ג. מעבר על חיבורי חשמל, מקוריים והתוספות והשפצורים האישיים – לראות שאין איזה מגע רופף או חוט חשוף שבמגע עם מים משלולית מזדמנת יגרום לקצר.
ד. מגבים ושפריצרים – לוודא שהמגבים לא יבשים בגלל הקיץ הישראלי, שהשפריצרים עובדים כמו שצריך – מלפנים ומאחור.
ה. מעבר על גומיות האטימה של הדלתות – עדיף להחליף גומיה אצל זגג לפני שמגלים באמצע שלולית שיש קרע באחת מהן ורכב השטח מתחיל הסבה לאקווריום.
ו. מעבר על כל הנורות, לראות שאין נורות שרופות, בחורף הראות פחות טובה וכל נורה נחשבת.
ז. נשמים – לבדוק שהנשמים של הטרנספר, הגיר והסרנים לא חסומים, במידת הצורך להגביה אותם אם אתם מתכננים "לשחות" עם רכב השטח. (במידה ולא הגבהתם ובכל זאת שחיתם – חובה לבדוק שלא חדרו מים למכלולים הנ"ל – גילוי מוקדם יכול להציל את המכלולים).
2. ציוד חובה
ציוד חילוץ: נימוס אלמנטרי להוציא את הרצועות והשאקלים שלך בשעה שאתה מבקש "משיכה" מרכב שטח אחר.
מדובר במינימום של 4 שאקלים ושתי רצועות – אחת ארוכה (לפחות 6 מטרים) ואחת קצרה (3 מטרים). אפשר לקחת גם יותר, זה תלוי בכמות המקום שיש ברכב השטח.
רצוי לבדוק שהשאקלים אכן מתאימים לנקודות העיגון ברכב. גם רצוי להבין איפה הן נמצאות, לפני שרכב השטח שקוע בשלולית.
בקבוק מים אחד לפחות ספייר, שיהיה תמיד בג'יפ, על כל מקרה, מעבר למים שצריך להצטייד בהם לטובת הטיול.
קרש מעץ עבה, לפיזור הלחץ של הג'ק, במידה וצריך להרים את הרכב בבוץ, יכול לשמש גם כשפאלה במידת הצורך.
פנס ראש + סוללות ספייר, למקרה ויהיה צורך לעבוד מתחת לרכב השטח.
3. ציוד חורף
סט בגדים מלא להחלפה – כמו בתד"ל שהיה לנו בימי הצבא – מגבת, תחתונים, גרביים, חולצה, מכנס והמהדרין מוסיפים גם כפכפים ישנים.
אף פעם אין לדעת מתי ניתקע בגשם וכל הדברים ירטבו, הסט הזה יכול להיות ההבדל בין לצאת חולה מתקיעה, ללחזור הבייתה עם חווייה נהדרת.
שקיות ניילון לאיסוף הבגדים הרטובים.
סט מגפי גומי גבוהים שאפשר לקנות בכל חנות לחומרי בניין, כדי להכנס איתם לשלולית בשביל לחבר את הרצועות.
מעיל גשם / שכמייה – למקרה וצריך לעבוד על הרכב שטח בגשם שוטף.
מחצלת קטנה/ יריעת ניילון – למקרה וצריך לעבוד על הרכב שטח. עושה הבדל משמעותי , מאשר לשכב ישירות על הבוץ.
את חפירה – בין אם מתקפל או בגודל מלא, תמיד יכול לעזור לחפור את רכב השטח החוצה מהבוץ.
קצרה היריעה מלהכיל את כל הציוד שרצוי שיהיה ברכב השטח והאמת היא שגם אין לזה סוף.
כל שנותר הוא להכנס לרכב השטח, ולצאת להשתכשך בבוץ בהנאה.
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה
לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>
לקריאה נוספת:
נהיגת בוץ ברכב שטח
Cobe Thamshes: בתור מי שמדגמן נימוס אלמנטרי...
חשוב לזכור שלפעמים - ובעיקר בדרך לעבודה אחרי גשם ראשון - תפגשו באמצע השביל נהג פרייבט-ליסינג מבולבל שעדיין לא מבין איך השביל הנוח והקבוע שלו הפך לביצה בלתי עבירה. נכון, אף אחד לא הסמיך אותך להיות אמא שלו; אבל העובדה הפשוטה עלולה להיות שהגאון שלך החליט לטבוע בדיוק בנקודה הזאת בשביל שאותה אי אפשר לעקוף. במקרה הזה כדאי להכין גם שאקל קטן יותר שיכול לחלץ אותו עד לנקודה שממנה הוא יכול כבר להתבייש בעצמו כל הדרך מסביב. חוץ מזה, כלי חילוץ עצמי יכולים לחסוך את כל עניין דרישות הנימוס. את חפירה, ג'קים, שפאלות וקצת תושיה יוציאו אותך מהבוץ בלי הפדיחה הנלווית ל"אחי, יש'ך אולי שאקל?"