לוקרים רכב שטח

לוקרים (נועלי טבור) - מה התפקיד שלהם והאם יש קשר לנעילת דיפרנציאל? בואו נבין את זה פעם אחת ולתמיד

מאת יואב קווה 03.07.24

 

צילום ועריכה – יאיר קווה, "צב הפקות"

לוקרים, ביחיד – לוקר. מה התפקיד שלהם? את מי הם נועלים ולאן? 
הלוקרים מחברים (נועלים) את הטבור של הגלגלים הקדמיים לציריות. 
ברכב AWD (הנעה קבועה לכל הגלגלים) כדוגמת טויוטה לנדקרוזר פראדו או סובארו פורסטר אין לוקרים. כל הגלגלים מקבלים כל הזמן כוח הנעה מהמנוע.
לעומת זאת ברכב 4WD בו ניתן לנסוע בהנעה אחורית או 4X4 יש לוקרים. 
למשל, טויוטה לנדקרוזר סדרה 70. 
במצב כביש אנחנו בהנעה אחורית 4X2. כוח המנוע עובר לגיר משם לתיבת ההעברה, גל ההינע האחורי, הדיפרנציאל האחורי, לציריות ולגלגלים. 
ומה קורה באותו זמן לחלק הקדמי של "רכבת הכוח"? הגלגלים כמובן מסתובבים. גם אם כוח המנוע לא מגיע אליהם , הם יסתובבו פסיבית מעצם התקדמות הרכב על פני הכביש. אלא שהגלגלים הקדמיים מחוברים לציריות, דיפרנציאל, גל הינע וכו'. אנחנו לא רוצים שהסיבוב הפסיבי של הגלגלים יסובב את כל המערכת הזאת ויגרום לשחיקה מיותרת. הפתרון הוא פשוט להפריד את החיבור בין הגלגלים לציריות. וכאן בדיוק נכנסים לפעולה הלוקרים. הם מאפשרים לנו לעשות את ההפרדה הזאת. הגלגלים יסתובבו כמובן, אבל לא יסובבו את החלקים המכניים שאין לנו צורך שיסתובבו. 
ברגע שאנחנו נכנסים לשטח ורוצים הנעה לכל הגלגלים, אנחנו מחברים את ההנעה הקדמית באמצעות הידית הקטנה של תיבת ההעברה. כעת כוח המנוע עובר דרך הגיר לתיבת ההעברה ומשם לגל ההינע האחורי (כמו קודם) ובו בזמן גם לגל ההינע הקדמי וממנו לדיפרנציאל הקדמי, לציריות ולגלגלים עצמם.
כל זה טוב ויפה אבל כל עוד הלוקרים יישארו פתוחים (מנותקים), הגלגלים עצמם לא יסתובבו בפועל נישאר אך ורק עם הנעה אחורית.
אז הפעולה של העברה ל-4X4 בידית תיבת ההעברה איננה מספיקה. צריך גם לרדת מהרכב, לגשת ללוקרים ולנעול אותם ידנית. 
פעולה של חצי סיבוב, קל ופשוט.
רגע, תשאלו ובצדק, למה ברנגלר מודל 2012 אני לא צריך לעשות את הפעולה הזאת? וכך גם בג'ימני או היילקס? 
התשובה: במכוניות חדישות יותר מותקנים לוקרים אוטומטיים שנועלים ומשחררים את הלוקרים בהתאם למצב ההנעה שבחרנו. הם עושים זאת מכנית, חשמלית או באמצעות ואקום. ואם המנגנון מתקלקל, בד"כ עוברים ללוקר ידני שאולי מסב לנו קצת טרחה אבל הוא הרבה יותר אמין. 

לוקרים4

 

לוקרים5

 

 
לוקרים1

לוקרים1

 

לוקרים2