התהפכות בזיק – ניתוח מקרה
לנדקרוזר 90 פראדו התהפך במעלה זיק. האם אפשר היה למנוע את זה?
מעלה זיק נמצא על ציר הנפט, בסמוך לשדה בוקר. מדובר במעלה תלול וארוך (מאות מטרים). המעלה מכוסה ברוב ימות השנה בשכבה עמוקה של פודרה שמסתירה תחתיה מדרגות, בורות וסלעים. המעלה נפרץ בעת הנחת צינור הנפט קצצ"א (אילת – אשקלון). לפני כשנה עבר עבודות תחזוקה כדי לאפשר גישה לצינור במקרה של תקלה או התבקעות הצינור. אלא שלא חלף זמן רב והמעלה שוב נעשה בוגדני וקשה לטיפוס.
נהוג בדרך כלל לטפס את זיק בצד שמאל. בדרך יש להתמודד עם לפחות מדרגה אחת רצינית. כדי לטפס את זיק דרוש רכב עם צמיגי שטח (רצוי גדולים), נעילות (רצוי גם קדמית). יש להוריד את לחץ הניפוח למינימום אפשרי (סביב 10 PSI בצמיגי MT) ולנהוג רצוף ונחוש כל הדרך למעלה.
בחזרה לסרטון ההתהפכות של הלנדקרוזר. משום מה הרכב נתקע בצד ימין של המעלה – יתכן זה היה קו ההתקדמות בו בחרו. הצילומים נעשו ממצלמת דרך מרכב שחיכה למטה (חיכה לתורו לטפס?). בסרטון הקצר רואים מספר אנשים שמנסים לייצב את הרכב בעודו גולש אט אט כלפי מטה. הגלישה היא באלכסון – גלגל אחורי שמאלי הוא זה שיורד ראשון ועמוק לבור. התוצאה היא שיפוע צד סטטי חריף ביותר. ההתהפכות היא בלתי נמנעת וניסיון לייצב את הרכב בידיים הוא מסוכן ביותר, כפי שאפשר לראות בסרטון הבא (ככל הנראה אמריקאי).
אז מה ניתן היה לעשות כדי למנוע את ההתהפכות?
נניח שהרכב שלנו כבר באלכסון בשיפוע חריף.
פתרון אחד – דורש הרבה אומץ ומיומנות – הוא לשלב להילוך אחורי ולתת גז החלטי עד למטה. אם יהיה שפ"צ הוא יהיה דינמי ולא סטטי ויש מצב שהרכב לא התהפך.
הפתרון הנכון והבטוח הוא להקפיא מצב ולשלוח רכב לחילוץ. במקרה הזה של זיק יש לנסוע כל הדרך ממהמעקף – ארוך ואיטי. צריך להגיע מלמעלה ולמקם את הרכב המחלץ אחרי הנקודה בה המעלה מתמתן לכמעט מישור (אם ננסה לחלץ מתוך השיפוע, גם הרכב המחלץ עלול להידרדר).
רצוי לקבע את הרכב המחלץ לסלע או לרכב נוסף.
אם אורך כבל הכננת לא מספיק יש להשתמש ברצועות הארכה ככל שיידרש.
צריך לעבוד לאט ובסבלנות.
אם יש סימנים שהרכב המחלץ זז מהמקום, יש לקבע אותו מחדש.
המטרה היא ליישר את הרכב התקוע ואם אפשר אז גם לעזור לו לטפס את המדרגה הבעייתית.
ההתהפכות הזאת למרבה המזל הסתיימה ככל הנראה בנזקי רכוש בלבד. אנחנו מקווים שהנהג היה חגור ויצא ללא פגע. מזל גודל שכל מי שנתלה על הרכב לא נפגע. מזל גדול שאיש לא עמד מתחת לרכב וגם שהרכב שהתהפך לא התגלגל על הרכב שהמתין למטה.
אני מאחל לכם נהיגה טובה ובטוחה בשטח. לעבוד לאט ובמחשבה תחילה.
להתראות בשבילים
עוד על מעלה זיק – כאן
: התהפכות בזיק?
לא ניתן למנוע התהפכות !!אבל בהחלט ניתן לא להיכנס למצב המביא להתהפהכות אך לזה נדרשים שתי צעדים מקדימים 1. סיור רגלי של הנהג לאורך המעלה וקביעת ציר התקדמות. 2.נסיעה בציר שנקבע במהירות קבועה ..החלקת תישאר במקום עד הגעת עזרה ראשונה לקיבוה הצ'יפ במקום עם רצועות ולהמתין לחילוץ מקצועי..
: מעלה מיותר
"צריך למצוא בכל קושי הזדמנות ולא בכל הזדמנות קושי"
: רק למעלה בשביל מה יש חברים
בהתחשב באורך המעלה הפתרון הריאלי הוא רק למעלה צריך הרבה אומץ ומזל לחלץ לאחור בגז האופציה השניה היא הפתרון