שמורת דולב והפיתולים של נחל שורק

טיול קומפקטי מקסים, שמכיל את כל המרכיבים הנכונים: הרבה נוף, קצת אתגרי נהיגה, צל אורנים, טיול רגלי קצר וביקור בחוות עיזים אורגנית

אל תחילת המסלול מגיעים דרך כביש 1, וממנו פונים לכביש 38 לכיוון בית שמש. משם פונים לכביש 3855 לעבר מושב זנוח (זה השם שמומלץ להזין בווייז). נוסעים עד שמגיעים לכיכר. אם פונים בכיכר ימינה, מערבה, מגיעים למושב זנוח. אבל אנחנו מקיפים את הכיכר ונכנסים לדרך עפר שנמצאת בדיוק בצד השני, המזרחי. יש שם גשרון ולידו סימון שבילים ירוק – כאן מתחיל הטיול.

במשך הטיול עוברים כמה חורשות אורנים עם צל נעים, איזורים עם שיחים צפופים, עליות תלולות, ועצי קטלב רבים. באופן כללי ניסע לאורכו של נחל דולב. צריך לנווט בזהירות כדי לשמור על המסלול כי סימוני השבילים קצת מוסתרים פה ושם.

נוכל לעצור במקומות רבים ובמיוחד מומלץ לעשות הפסקה ליד עין טביבי שהיא באר יבשה ובה בריכת אגירה מסותתת. קצת אחרי עין טביבי מגיעים לטיפוס עקלתוני קצת אתגרי. כלי רכב שאין להם הילוך כוח יזדקקו לתנופה, בחירת נתיב מדויק ושמירה על התקדמות קבועה.

אחרי זמן מה מגיעים לחורבה. הדרך כאן יפה ומיוחדת עם שיחים צפופים. כדאי ליסוע בניחותה ולהנות מהסביבה. נמשיך לטפס והנוף יפתח לכיוונים שונים – מערבה לכיוון בית שמש וגבוה יותר נוכל לצפות לכיוון צפון מזרח, כאשר נחל דולב עמוק מימיננו.

בשלב מסוים אפשר לפנות שמאלה ולחזור די מהר לכביש אבל אנחנו מעדיפים לטפס הלאה אל קטע נסיעה מיוחד במינו על משטח סלע ענקי. נגיע לחניון עם שולחנות פיקניק ומשחקים לילדים. ממש כדאי לעצור כאן.

כמה קילומטרים אחרי ההפסקה בחניון נתחבר לכביש ונפנה בו ימינה עד צומת הר יעלה שם נראה מצד שמאל את האנדרטה לזכר נספי התרסקות מעבורת החלל הצ'לאנג'ר . נמשיך על גבי הכביש הסלול בכיוון צפון מערב, במורד, לעבר מערת הנטיפים. ונעבור משמאל מצפור לזכר רס"ן יואב בן נון וסרן יעקב גל.

נמשיך הלאה ונצא ימינה לדרך כורכר לפי השלט "חוות עיזים יערן". אחרי דרך קצרה נחנה בצד שמאל ונלך לביקור בחווה.

חוות יערן הוקמה בשנת 1995 על ידי בר ואבשי יערן במורדות הר יעלהץ החווה פועלת כמשק אוטארקי אורגאני, שמספק לעצמו את רוב הצרכים: חשמל סולארי, גז מתאן לבישול מגללי עזים, מים מאגירת גשמים, קומפוסט משיירים אורגניים וכמובן מים אפורים להשקיית הגידולים. עדר העיזים של החווה מונה 150 עיזים.

שלא כמשקים מסחריים אחרים, הגבינות מופקות כאן אך ורק מחלב העדר המקומי. בחורף רוב הגבינות צעירות וחצי בשלות ויש גם יוגורט לשתייה ולבנה סמיכה. בקיץ ובסתיו יש בעיקר גבינות קשות שמתיישנות במערה סמוכה, בסגנון פרמז'ן, גורגונזולה וצ'דר. ניתן לטעום לפני שקונים.

אחרי הביקור בחווה נמשיך בכיוון מזרח. שימו לב לתצפית המרהיבה לכיוון מערב וצפון מערב. בגדה הצפונית של נחל שורק. מהדרך נוכל להבחין במערת שמשון. מערה גדולה שפעורה בצוק.
בהמשך הדרך שוב ניתן לחזור לכביש אבל אנחנו בוחרים בנתיב שלוקח אותנו בדרך נופית מרהיבה מעל הפיתולים האדירים של נחל שורק.

נחל שורק – הנחל מתבלט, כפי שתראו, בפיתולים עצומים וקניון עמוק, חריגים בגודלם ביחס לנחלים אחרים באזור. לפי סברות של גיאולוגים, בעידן קדום, טרום תזוזות הבקע הסורי-אפריקאי, היה מדובר בחלק מנחל ענק שניקז את כל אזור עבר הירדן המזרחי ולמעשה בהמשכו העתיק של נחל יבוק.

נמשיך הלאה ושוב נגיע למקום ממנו אפשר לחזור לכביש, אבל שוב נבחר להמשיך בדרך הלא סלולה ונעבור ליד ריכוז יפה של עצי קטלב משני צידי הדרך. נגיע למזלג בדרך ונבחר בדרך השמאלית. כאן נקפיד ליסוע לאט – הנוף מדהים, למטה אפשר להבחין במסילת הברזל שהונחה בתוואי הזה לראשונה עוד במאה ה-19.

בהמשך הדרך נוכל לראות את ירושלים בכיוון מזרח ולהבחין בגשר המיתרים. אחרי כמה קילומטרים נצא לטיול רגלי קצר במסלול שפשוט אסור לפספס. זהו שביל דק וחמוד, שהולך בין העצים, מקיף את הגבעה ומשקיף לנחל קטלב. אחרי כחצי קילומטר של הליכה פונים ימינה מטפסים קצת ומגיעים אל מגרש החניה ואל בית הקפה/מסעדה ליד תחנת מידע ותצפית פנורמית. לממשיכים ברכב זהו גם סוף המסלול שלנו.

קטלב מצוי – קליפת הגזע בולטת למרחק בצבע חום-אדום. קיימות מספר אגדות שמסבירות את צבעו של העץ – כצבע הדם ואת שמו של העץ, צירוף המילים "קטל אב". שקיים, אגב, גם בערבית. אחת האגדות מספרת על רועה שרב עם אביו, הניף תוך כדי המריבה מוט והרג את אביו. המוט הוכתם בדם והצמיח עץ שגזעו אדום וחלק.