טויוטה לנדקרוזר 2021 מבחן דרכים
לכבוד 2021 רכב השטח הקשוח הנמכר בישראל קיבל (עוד) מתיחת פנים. ההספק קפץ ל-204 כ"ס אבל האם זה באמת מורגש על הכביש? ומה התחדש ביכולת השטח? מבחן דרכים
יצרני רכב נוהגים להחליף דגמים פעם בשלוש-ארבע שנים. אצל טויוטה ובמיוחד בלנדקרוזר (וגם בהיילקס) השעון מתקתק אחרת, לאט יותר.
אני נוהג עכשיו בלנדקרוזר חדשה, מודל 2021. אבל למעשה הדגם זהה עקרונית ללנדקרוזר מודל 2009. הסדרה נקראת "150". קדמה לה סדרת "120" ולפניה סדרת "90".
ובכל זאת, בטויוטה לא קופאים על השמרים ומכריזים פעם בשנתיים בממוצע על מתיחת פנים.
לא דגם חדש לגמרי – אותו בסיס גלגלים, אותה תצורת שלדה – אלא מהדורה עדכנית עם שיפורים כאלה ואחרים. הפילוסופיה הזאת עובדת היטב כבר שנים – אבולוציה ולא רבולוציה.
במתיחת הפנים הקודמת קיבל מכסה המנוע שקע בדיוק במרכז (החלק המרכזי של המכסה נמוך מעט יותר). אנשי טויוטה אומרים שזה משפר את שדה הראיה בשטח. אני חושב שמדובר בטריק שיווקי נהדר – מבט אחד מהיר ואפשר להבחין אם הלנדקרוזר שלך הוא מדור האחרון או לא. הנה לכם מוטיבציה להחליף את הרכב לחדש יותר. ויש עוד דבר – התאונות השכיחות ביותר הן תאונות פח של התנגשויות קלות. בדיוק כאלה שמצריכות החלפה של פגושים, פנסי חזית ו..מכסה מנוע. החלפת העיצוב של מכסה המנוע נותנת ליצרן שקט של מספר חודשים שבמהלכם כל מי שיזמין מכסה מנוע חדש, אחרי תאונה כאמור, יהיה חייב לרכוש מקורי מהיצרן. יעברו כמה חודשים עד שיצוצו העתקים של מכסה המנוע בשוק התחליפי. בינתיים היצרן מרוויח על מכירת החלקים המקוריים וידוע הוא שרווח גדול נגזר מהחלפים – גם עבור היצרן וגם עבור הסוכנים והיבואנים שלו ברחבי העולם.
דווקא במתיחת הפנים הנוכחית, 2021, אין בידול ויזואלי חיצוני ברור. אלא רק שינויים מינוריים בגריל ובפנסים. החידושים דורשים מבט שני ומעמיק יותר. הראשון והמשמעותי ביותר מסתתר מתחת למכסה המנוע.
הבלוק זהה – 2.8 ליטרים, דיזל, הזרקה ישירה. אבל שינויים בטורבו ובאלקטרוניקה הקפיצו את ההספק המירבי מ-177 כ"ס ל-204 כ"ס. המומנט עלה מ-46 קג"מ ל-51 קג"מ (בסל"ד זהה – 1,600).
על הנייר זה נראה מרשים. גם נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ירד לראשונה מרף ה-10 שניות: 9.9 שניות בדגם החדש לעומת 12.7 ש' בדגם הקודם (2019).
רכב שטח מקצועי לנהיגה עצמית שלכם – לחצו כאן >>
אלא שעל הכביש, אני חייב לומר, השיפור לא כזה דרמטי. לנדקרוזר הוא רכב כבד ומסיבי. אף פעם לא היה זריז וגם עכשיו לא זריז. לפעמים אפילו נדמה לי שהישנים יותר, עם המנוע בנפח 3.0 ליטרים, נתנו מענה טוב יותר מבחינת התגובה בכביש – למרות שנתוני התאוצה מצביעים אחרת.
המנוע של לנדקרוזר, גם המודל החדש, איננו מלוטש ושקט במיוחד. אם תנהגו בדיזל מודרני מתוצרת ב.מ.וו, מרצדס, אאודי, לנדרובר ועוד – תרגישו שאפשר אחרת.
אלא שלנדקרוזר זה לנדקרוזר. וברכב הזה שמרנות היא מפתח להצלחה. ואם המנועים האלה יודעים לדחוף את הרכב, ללא תקלות, לאורך חצי מיליון קילומטרים ויותר – אז למה להחליף?
גם תיבת ההילוכים לא השתנתה. גיר פלנטרי מסורתי עמיד מאוד עם שישה הילוכים. צריכת הדלק חסכונית ביחס לרכב בגודל ומשקל כזה – כ-9 ק"מ לליטר בפועל.
יום שישי בבוקר. אני נוסע מירושלים לגליל המערבי. כביש 6, מציב את בקרת השיוט על המהירות החוקית המירבית. יש רעש מנוע ויש רעשי רוח. לנדקרוזר הוא לא רכב מנהלים ולא מכונית ספורט ואף פעם לא התיימר להיות כזה. ולמרות זאת, השיוט רגוע להפליא. לרכב הזה יש יכולת לגהץ מרחקים בלי לעייף את הנהג. אפשר לומר שהנהיגה בלנדקרוזר היא Stress free.
השקט הנפשי שהרכב הזה מעניק לנהג מושג בזכות הגודל והגובה שלו. בנוסף, המודל החדש מצויד בבקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית (בקרת שיוט אדפטיבית. כבר בגרסת ה-SELECT). יש מלפנים רכב איטי? אין בעיה, הקרוזר שלך ייאט. הנתיב נקי, הקרוזר יאיץ שוב. המערכת הזאת נמצאת כבר כמה שנים במגוון רחב של כלי רכב, גם זולים הרבה יותר מהלנדקרוזר. עכשיו סוף סוף היא מותקנת גם בספינת השטח הזו. למי שגומע מרחקים – זו מערכת חשובה ושימושית. יחד עם זאת יש לציין שהמערכת הספציפית הזאת לא יודעת להתנהל בפקקים. מתחת ל-30 קמ"ש היא מתנתקת והשליטה במצערת חוזרת לנהג. בדגמים רבים אחרים אפשר להתנהל עם בקרת שיוט גם בפקקים והנה לכם אביזר שבאמת חוסך מאמץ ועצבים.
לצד בקרת השיוט האדפטיבית, לנדקרוזר עשרים עשרים ואחת מצויד גם בבלימה אוטונומית, קריאת תמרורים אוטומטית ובקרת סטיה מנתיב – האחרונה מופעלת באמצעות הבלמים ולא בתזוזה אקטיבית של ההגה. המחשב פוקד על הפעלה קצרה של הבלמים ובמקביל נשמע צפצוף אזהרה. הכל ביחד קצת אגרסיבי אבל בהחלט אפקטיבי.
המערכת מופיעה בגרסאות הסלקט ומעלה של הרכב אבל לא בגרסת ה-TS הבסיסית. חבל שדווקא בדגם שנמכר לציי רכב וכוחות ביטחון, שמבלים אינספור שעות על הכביש, אין את עזרי הבטיחות החשובים הללו.
שינוי נוסף לכבוד השנה החדשה הוא כיול מתלים נוקשה והדוק יותר. לא, זה לא הופך את לנדקרוזר לרכב ספורט. הוא פשוט פחות מתנדנד, הוא מרוסן יותר. זה הולם נהיגת כביש במהירות גבוהה על פני אספלט חלק ושטוח, כדוגמת כביש 6. זה פחות מסתדר עם כבישים משובשים – הרכב נעשה קופצני יותר מבעבר.
עיצוב הפנים השתנה מעט. אפשר לציין מסך המולטמידיה שהתרחב מ-7 אינץ' ל-9 אינץ'. יש ממשק לאנדרואיד ואייפון. אבל הגרפיקה עדיין מפגרת קצת מאחור ואין ניווט מובנה – אלא אם כן מחברים את הטלפון.
עכשיו לשטח.
גרסת הלימיטד שבחנו מתגלגלת על צמיגי HT כבישיים למדי. החישוק הוא בקוטר 18 אינץ' וחתך הצמיגים 60. הדגמים הפחות יקרים ב-17 אינץ', חתך 65. צמיגי נמוכי חתך מחזיקים פחות אוויר ומתאימים פחות לשטח. למרבה הצער גם בסהרה, עם כל הפיצ'רים לשטח, תמצאו את החישוקים הגדולים (והאופנתיים) יותר.
יכולת השטח הייתה ונשארה מצוינת. היא נשענת על מכלולים מסורתיים – שלדת סולם, סרן חי מאחור עם מהלך מתלה מכובד, מערכת בקרת משיכה יעילה. אין נעילת דיפרנציאל רוחבית אבל אפשר לנעול את הדיפרנציאל האורכי-מרכזי. (נעילה רוחבית אחורית, שחרור מוט מייצב, בקרת זחילה ועוד תמצאו בגרסת הסהרה. תוספת המחיר לעומת הלימטד היא זניחה – 20,000 שקל).
השיפורים המתבקשים הם החלפת צמיגים והגבהה. הרכב במצבו המקורי ארוך מדי ונמוך מדי. אחרי שני השינויים האלה שיעלו לכם, בתוספת פלטת מיגון למנוע, כ-20,000 שקל אתם באמת יכולים לכוון את חרטום הלנדקרוזר שלכם לכל דרך עפר בנגב. לא, לא מעלה ורדית. אבל בהחלט מעלה עשוש ודומיו.
מה שמרשים במיוחד ביכולת השטח של לנדקרוזר זו הקלות. הוא עושה הכל בצורה קלה, לא מתאמצת. וזה משליך כמובן על הנהג שיכול לנהוג בשטח בצורה נינוחה יותר ומתאמצת פחות. כישרון טבעי אפשר לקרוא לזה. או שיפור מתמשך לאורך עשרות שנים. הארכיטקטורה הבסיסית של השלדה, מתלים, מערכת העברת הכוח – פשוט טובה. ולא, היא לא צריכה להסתמך על יותר מדי אלקטרוניקה.
לסיכום.
למי רכב כזה לא מתאים?
למי שמחפש רכב מלוטש וספורטיבי. למי שמחפש עידון בנסיעת כביש. למי שלא נוסע בשטח.
למי רכב כזה מתאים?
למי שטוחן קילומטרים. לנדקרוזר יחזיק מעמד לאורך מאות אלפי קילומטרים וגם תצליחו למכור אותו במחיר גבוה. למי שנוהג בשטח. לנדקרוזר, כאמור אחרי שיפורים קלים, מציע יכולת שטח גבוהה.
לנדקרוזר – מפרט טכני
שם גרסה: 2.8 ל' דיזל, ארוך, 7 מושבים, לימיטד
מחיר: 410,000 שקל
שנת מודל: 2021
מס' דלתות: 5
מקומות ישיבה: 7
מנוע והילוכים:
הנעה: לכל הגלגלים
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
מנוע: דיזל – טורבו, 4 בוכנות
נפח: 2,755 סמ"ק
הספק מירבי: 204 כ"ס ב-3,000 סל"ד
מומנט מירבי: 51 קג"מ ב- 1,600-2,400 סל"ד
צריכת דלק וביצועים:
מהירות מירבית: 175 קמ"ש
תאוצה ל- 100 קמ"ש: 9.9 שניות
צריכת דלק – נתוני יצרן: 12.0 ק"מ לליטר
זיהום אויר: 15
בטיחות:
כריות אוויר: 7
בקרת יציבות אלקטרונית: יש
בנוסף: בלימת אוטונומית בחירום, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, עמעום אורות אוטומטי, בקרת ירידה במדרון, בקרת יציבות בעת גרירת גרור, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, חיישני חניה קדמיים ואחוריים + מצלמה.
מימדים:
אורך: 484.0 ס"מ
רוחב: 188.5 ס"מ
גובה: 183.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 279.0 ס"מ
משקל עצמי: 2,245 ק"ג
מידות צמיגים: 265/60/18
אבזור כלול במחיר הרכב:
מולטימדיה: מערכת מולטימדיה מקורית מסוג TOYOTA Touch2 עם מסך מגע 9 אינץ', 9 רמקולים ושליטה מגלגל ההגה, נגן CD, כניסות USB ו-AUX, בלוטות'.
בתוך הרכב: בקרת שיוט, מפתח חכם לכניסה והתנעה, בקרת אקלים מפוצלת מלפנים, בקרת אקלים לשורה שניה, פתחי מיזוג לשורה שניה ושלישית, הגה וידית הילוכים מצופים עור, ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, כיוונון חשמלי להגה, חימום וקירור למושבים הקדמיים, חימום למושבים האחוריים, שקעי 12V בשורה קדמית ואמצעית, שקע מתח 220, חיישני גשם.
מחוץ לרכב: תאורת יום LED, פנסי LED קדמיים, פנסי ערפל קדמיים, קיפול חשמלי למראות צד, חלון שמש בגג, חיישני חניה היקפיים, חלונות כהים, מדרגות צד, חישוקים קלים.
.