סאניונג רקסטון מבחן שטח

התצורה מעוררת כבוד: שלדת סולם וסרן אחורי חי. המנוע חזק ובריא: 181 כ"ס, 43 קג"מ ו-7 הילוכים. המחיר: החל מ-244,900 שקל. האם סאניונג רקסטון החדש יכול להוות תחליף אמיתי וזול לטויוטה לנדקרוזר?

מאת יואב קווה 07.09.20

השתתף בהכנת הכתבה ובצילומים: רונן שוורץ

סאנגיונג רקסטון הוא רכב שטח עם מכלולים רציניים: שלדת סולם, סרן אחורי חי, תיבת העברה עם  הילוכי כוח (Low). הוא גדול ומרווח (7 מקומות ישיבה) והמנוע שלו יותר מבסדר: דיזל מודרני בנפח 2.2 ל' עם 181 כ"ס ותיבה בת 7 הילוכים.

ובעיקר – הוא משאיר עודף מרבע מיליון שקל כלומר חותך מלמטה את המחיר של לנדקרוזר בלפחות 120 אלף שקל. תחילה ביצענו נסיעת כביש. המנוע מצוין – שקט וחלק בהשוואה לחלק מהמתחרים ומספק ביצועים זריזים. גם צריכת הדלק טובה: 9 ק"מ לליטר בפועל. 

פגשנו כבר את הרקסטון הנוכחי בעבר. מה שאכזב אותנו במיוחד היה התפקוד של בקרת המשיכה האלקטרונית. בהיעדר נעילה רוחבית של ממש, יכולת העבירות של הרכב בשטח טכני ובהצלבות נסמכת על בקרת המשיכה וזו לא תפקדה היטב – הצמיגים הסתובבו והסתובבו על המקום, לא נבלמו כראוי ע"י המערכת וכך המשיך לזלוג אליהם כוח המנוע במקום שיגיע לצמיגים שכן אוחזים בקרקע.

סאניונג רקסטון מבחן שטח
נודע לנו שרקסטון עבר מקצה שיפורים בתחום ושדרוג תוכנה (מכוניות כמו טלפונים..?) ושהמערכת מתפקדת כעת טוב יותר.
החלטנו לבחון אותה מועד ב' בשטח.

רכב המבחן הופיע ברמת גימור פרמיום. הוא נאה מבחוץ, עם עיצוב המפגין נוכחות בריאה אך לא מוחצנת מדי. כשמתקרבים לדלת, החיישנים, ויש רבים כאלו ברכב,  מדליקים את הנורות החיצוניות ומגע בידית פותח את דלת הנהג כשהמפתח בכיס. זמזום קל נשמע כאשר כיסא הנהג זז לאחור לאפשר כניסה נוחה לעמדת הפיקוד.

סאנגיונג רקסטון פנים הרכב

צילום: רונן טופלברג

המראה הפנימי משדר יוקרה. הכפתורים הרבים נעימים למגע וברורים. מערכת המולטימדיה קלה להפעלה, וחיבור הטלפון פשוט ומיידי. נראה כי מהנדסי הרכב חשבו על הפרטים הקטנים כמו למשל קביעת מידת הרכנת מראות הצד (בין 0 ל-5 מעלות) בעת השילוב להילוך אחורי.
שחרור בלם היד החשמלי הוא אוטומטי עם הזינוק ורק אם חגורת הבטיחות חגורה – אחרת, נדרש שחרור ידני.

סאנגיונג רקסטון שטח

צילום: רונן טופלברג

המנוע – דיזל, 2.2 ל', 181 כ"ס – דוחף שניים ורבע טון כמעט ללא מאמץ. הנסיעה נעימה וחלקה. תגובת המצערת טובה כמעט בכל מהירות וקרדיט מגיע לתיבה בת 7 ההילוכים. רצועת הכוח לינארית ורציפה. ההגה נעים למגע ולא מנותק מדי מהכביש. בידוד הרעשים הוא טוב במהירות שיוט רגילה, אך כשמאמצים את המנוע ומחוג הסל"ד מגרד את ה-3,000, שומעים את נהמת המנוע. נעים למי שאוהב ל"הרגיש" את האוטו, יפריע למי שאוהב לשייט בשקט. במהירות של 100 קמ"ש ומעלה מתגבר רעש הרוח באופן ניכר.

סאנגיונג רקסטון שטח

סאנגיונג רקסטון / צילומים: רונן טופלברג

ועכשיו לשטח. לקחנו את רקסטון החדש למעלות הנגמ"שים בבן שמן – סדרה של עליות תלולות, ירידות והצלבות. טיפסנו וגלשנו, טיפסנו וגלשנו והנה המסקנות.
הצמיגים הם אמנם צמיגי כביש ולרקסטון אין נעילת דיפרנציאל רוחבית אבל התפקוד של בקרת המשיכה השתפר בהשווה לרקסטון מודל 2018 שבחנו בעבר ובסך הכל ביצועי השטח טובים.
כמה טובים? מספיק טובים כדי לקחת אתכם, עם כל הילדים וציוד קמפינג, לעומק הנגב. מספיק טובים כדי לטפס בקלות את מעלה שחרות, מעלה נוח, מעלה דככין ועוד.
שימו לב שביטול בקרת הההחלקה (ESP) ישפר את תגובת בקרת המשיכה לשטח והצמיגים יסתחררו פחות במקום.
שיפור חשוב ונדרש: החלפת צמיגים ל-AT (מגיע במקור עם צמיגי כביש) והחלפת בולמים-קפיצים לשיפור הריסון ולטובת הגבהה של 5 ס"מ. אמנם יש מאחור סרן חי אך מהלך המתלה מוגבל. נקודה נוספת: נטרול מערכת ה-ESP אינו אוטומטי עם שילוב להילוך כוח, אלא דורש לחיצה רציפה של 3 שניות על כפתור הניתוק.

סאנגיונג רקסטון 4X4

צילום: רונן טופלברג

בורר עגול בקונסולה המרכזית מאפשר העברה ממצב 2H ל-4H/4L. במצבים אלו, הדיפרנציאל המרכזי נעול ומעביר את הכוח באופן שווה לזוג גלגלים הקדמיים והאחוריים. כפתור בקרת הירידה במדרון עובר יפה גם ב-HIGH  וגם ב-LOW.

איכות הגימור טובה. זהו רכב חסון ואיכותי שעושה רושם שיחזיק מעמד לאורך שנים. מרחב הפנים מצוין. אפילו שורת המושבים השלישית יכולה לאכלס שני מבוגרים – אמנם בתנאי שלא מדובר בשחקני כדורסל ולמרחקים קצרים בלבד, אבל גם זה הרבה יותר מרוב רכבי השטח בעלי שלוש שורות מושבים. 

סאנגיונג רקסטון

צילום: רונן טופלברג

הרכב מאובזר היטב מבחינה בטיחותית: 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית במקרה חירום, התראה על סטיה מנתיב, זיהוי תמרורים ועוד.
בנוסף רקסטון מצויד בקרת שיוט, מצלמת רוורס, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור, שקע 220 וולט ועוד.
בגרסת הפרימיום מקבלים גם כיוון חשמלי למושבים, חלון שמש בגג, כניסה והנעה ללא מפתח, ריפודי עור ועוד. 

עכשיו מגיעים לשורת המחיר. רקסטון נמכר בשתי גרסאות: EX, פרימיום. הראשונה תהיה שלכם תמורת 244,900 שקל והשניה 275,900 שקל. המחיר הזה זול משמעותית ממתחרים באותה תצורה ויקר בסכום די מבוטל בהשוואה לרכבי כביש-שטח רכים שלא מציעים יכולת שטח דומה.
שורה תחתונה: מי שלא רוצה להתעסק בשוק היד שניה (ואפשר להבין זאת) ורוצה חיים קלים עם רכב חדש, מי שרוצה רכב מרווח ומודרני עם יכולת שטח סבירה – רקסטון הוא בהחלט הצעת הגשה מעניינת.

סאנגיונג רקסטון שטח

צילום: רונן טופלברג

סאנגיונג רקסטון – מפרט טכני

מחיר: 245,000 שקל

מנוע: דיזל-טורבו, 4 בוכנות, 2.2 ליטרים, 181 כ"ס, 42.8 קג"מ מומנט

תיבה: אוטומטית, 7 הילוכים

תאוצה 0-100 קמ"ש: 11.9 ש'

מהירות מירבית: 185 קמ"ש

צריכת דלק ממוצעת (נתוני יצרן): 12 ק"מ לליטר.

בטיחות: 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית במקרה חירום, התראה על סטיה מנתיב, זיהוי תמרורים.
אבזור:  בקרת שיוט, מצלמת רוורס, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור, שקע 220 וולט.
בגרסת הפרימיום מקבלים גם כיוון חשמלי למושבים, חלון שמש בגג, כניסה והנעה ללא מפתח, ריפודי עור ועוד.