כיצד לרדת ירידה תלולה?

ירידה תלולה או עליה תלולה - מה מסוכן יותר? האם לפמפס בבלמים? והאם יש סכנה שהבלמים יתחממו?

19.02.23

מיתוס ראשון:
ירידה מפחידה ומסוכנת יותר מעליה

ירידה תלולה לנדקרוזר

ירידה תלולה בלנדקרוזר / צילום: תומר אפלבאום

הירידה התלולה מושכת את הרכב כלפי מטה, מאיימת לשמוט אותו, לגלגל אותו במורד והנהג רק יכול לצעוק 'הצילו'.
האמנם?
מה באמת מסוכן יותר – עליה תלולה או ירידה תלולה?
נהגים מתחילים משוכנעים בתשובה – הירידה מסוכנת יותר. הם חשים חוסר שליטה בירידה ומבוהלים.
בפועל זה בדיוק להפך.
רוב רובן של ההתהפכויות מתרחשות אחרי שרכב נתקע, נעצר ונזרק לשיפוע צד.
וזה בדיוק מה שעלול לקרות בעליה ולא בירידה.
מהסיבה הפשוטה שבירידה כמעט אף פעם לא נתקעים.
גם אם יש בורות הצלבה עמוקים, הגרביטציה פועלת לטובתנו ומושכת אותנו כלפי מטה בלי שניתקע.
מתי ראיתם רכב שטח תקוע במורד?

 

מיתוס שני:
בירידה צריך לפמפם את הבלמים

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה. הירידה – תלולה

פמפומים על דוושת הבלם פירושם ON-OFF של בלימות חזקות. אלו הם מעברים מהירים בין נעילת גלגלים לבין שחרור מוחלט של הבלם. המעברים האלה עלולים להיות חדים מדי, אלימים.
הפמפומים פוגעים באחיזה של הצמיגים בקרקע.
בנהיגה נכונה לא מפמפמים. בנהיגה נכונה הבלימה היא רציפה. יש למצוא את הנקודה הנכונה, את הלחץ הנכון על הדוושה השמאלית (או האמצעית ברכב ידני).
איך יודעים מהי הנקודה הנכונה? היא נמצאת בדיוק חצי מילימטר מעל הנקודה שבה הגלגלים ננעלים.
כלומר, אני בולם חזק ככל האפשר כל עוד הגלגלים לא ננעלים.
ואיך אני יודע מתי הגלגלים ננעלים? טוב, זה די קל. החלונות ברכב שלי פתוחים, ואני קשוב, גם באוזניים וגם בגוף. גלגלים נעולים נגררים על פני הקרקע ומשמיעים רעש. גלגלים נעולים גורמים להחלקות קטנות (או גדולות), ואני יכול להרגיש את זה בגוף שלי, שמחובר לרכב.
אפשר להגיע למצב של נעילה, זה סימן בשבילנו, ואז לשחרר חצי מילימטר.
קחו בחשבון: העסק הזה דינמי. השיפוע לא תמיד אחיד, הקרקע לא אחידה, דרגת החיכוך משתנה. מה שהיה טוב ומדויק לתחילת המורד אולי לא טוב ולא מדויק לאמצע המורד. עלינו להתאים את הבלימה לתנאים המשתנים.

 

מיתוס שלישי:
בירידה תלולה הבלמים מתחממים

לנדרובר דיסקברי ירידה תלולה

צילום: רונן טופלברג

רבים חוששים שהבלמים במורד ממושך יתחממו ויאבדו אפקטיביות.
התחממות של הבלמים מתרחשת במשאיות עמוסות, בירידות ארוכות מאוד בכבישים סלולים. היא עלולה להתרחש בכלי רכב קטנים יותר בנהיגה מהירה בירידות תלולות.
לעומת זאת בשטח, כשאנחנו ממילא נוסעים לאט, כשהירידות לא נמשכות עשרה ק"מ רצופים, הסיכון שהבלמים יתחממו הוא אפסי.
ולכן – אפשר לבלום ברצף גם לאורך כל המורד.
כמובן שכלרשותכם יש תיבת העברה עם יחס נמוך (LOW) רצוי לשלב בהתאם להילוך הנמוך ולהסתייע גם בבלימת המנוע – ולו בשביל הבלימה האחידה שמקטינה חשש לנעילת גלגלים ולאו דווקא בהקשר של התחממות בלמים.

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >> 

 

 

אודות המחבר, יואב קווה
יואב קווה

יואב קווה הוא המדריך הראשי בחברת שבילים 4X4, בעל ניסיון של יותר מ-25 שנה בנהיגת שטח ברכבי 4X4 ואופנועי שטח, מדריך נהיגה מתקדמת, מומחה הרכב של עיתון "הארץ" והמחבר של חמישה ספרי שטח בהוצאת "מפה" ובהוצאת "שבילים 4X4".

תודה רבה ולהתראות בשבילים, יואב

ליצירת קשר עם שבילים:
חייגו 03-94-111-94 או במייל contact@shvilim.co.il