4X4: מרווח הגחון קובע?
מה המשמעות האמיתית של מרווח גחון? ולמה, גם בנושא הזה, הגורם המשפיע ביותר הוא הנהג עצמו
מרווח הגחון שאתם מקבלים כאן, יצביע איש המכירות המלוקק על הרכב הנוצץ, הוא 23 ס"מ. "יש לו את מרווח הגחון הכי טוב בשוק. יותר טוב מכל המתחרים!".
והשאלה המתבקשת: מה בכלל המשמעות של מרווח הגחון? האם מרוווח הגחון קובע?
מרווח הגחון הוא המרחק בין הנקודה הכי נמוכה בגחון של הרכב לבין הקרקע. במכוניות נוסעים ("פרייבטים") מדובר ב-15-12 ס"מ. ברכבי כביש-שטח – 24-18 ס"מ.
הנתון של מרווח הגחון הוא נתון תיאורתי. ברגע שמתחילים לנהוג בשטח, מרווח הגחון משתנה. הוא משתנה בהתאם לשטח עצמו, בהתאם לרכב ולמתלים ובהתאם לנהיגה.
לסובארו XV יש מרווח גחון של 22 ס"מ ואילו לסוזוקי ג'ימני רק 19 ס"מ. מה זה אומר על יכולת השטח של שני הדגמים האלה?
בסובארו, שבנוי בתצורה של שלדה אחודה ומתלים נפרדים, הנקודה הכי נמוכה תהיה פחות או יותר זהה ורציפה לכל אורך הגחון. בג'ימני, שלדת סולם וסרנים חיים, הנקודה הנמוכה היא בית הדיפרנציאל ("הביצה של הדיפרנציאל").
הג'ימני בנוי בתצורה של סרנים חיים וברגע שאחד הגלגלים מטפס על אבן, הסרן עולה עם הגלגל, הנקודה של "הביצה" מתרחקת מהקרקע ומרווח הגחון גדל. לעומת זאת בסובארו XV או כל רכב אחר עם מתלים נפרדים הנקודה הנמוכה ביותר נשארת במקרה הטוב באותה גובה ובמקרה הרע אפילו מתקרבת לקרקע.
תצורת הרכב משפיעה על מרווח הגחון אבל מי שבאמת מחזיק את המפתח בנושא הזה הוא הנהג עצמו.
דבר ראשון: בחירת נתיב. בחירת נתיב חכמה מאפשרת לרכב לא לחכך את הגחון בקרקע ובאופן כללי להתנדנד פחות. אנחנו שואפים למקם את הגלגלים על מקומות גבוהים בשטח ולחפש רצף של אחיזה. זה אומר שלפעמים עלינו לחשוב מחוץ לקופסא ולא לנסוע דווקא איפה שכולם נוסעים בתוך הקוליסים, בתוך בורות ההצלבה, בנתיבים שקופצים ראשונים לעין.
דבר שני: סגנון הנהיגה. ככל שהנהיגה אגרסיבית יותר, כך יעבדו המתלים קשה יותר, מרווח הגחון ישתנה והרכב עלול לחטוף מכות.
מכירים את מדרגות הצד המקוריות שמותקנות בטויוטה לנדקרוזר ומיצובישי פאג'רו? מדובר במדרגות שנועדו לצרכי יופי וכדי להקל על ילדים ומבוגרים לטפס לרכב. המדרגות האלה לא מיועדות להגן על הרכב מסלעים ולא מתאימות לתפעול הייליפט. ברבים מהפג'ארו והלנדקרוזרים המדרגות האלה עקומות או סובלות מבליטות. זאת בדרך כלל תוצאה של בחירת נתיב שגויה ו/או נהיגה אגרסיבית מדי. למשל במפגש עם בולדר. טיפסתם על בולדר? אם תרדו ממנו בחיפזון, הרכב יידפק. אם תגלשו בעדינות, יש סיכוי שלא יחטוף מכה ואם כן יחטוף, היא תהיה חלשה ולא מזיקה.
ככל שהנהיגה עדינה, רגישה ורציפה, ככל שנגיע להרמוניה עם הרכב והשטח – כך יישמר מרווח הגחון.
נהג מנוסה יודע לנהוג מהר מאוד, להאט, אפילו עד כדי כמעט עצירה מוחלטת, בדיוק במקומות הנחוצים ובסוף היום לשמור על מהירות ממוצעת גבוהה ועל רכב שלם ובריא.
רוצים לקרוא עוד?
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה
לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >>
יואב קווה:
הספר 40 מסלולים אזל מהמלאי.
ליאור דרורי: רכישת ספר
מעוניין לרכוש את הספר 40 מסלולים לרכב שטח. כאשר לוחץ על הזמנה מופיע הספר 20 מסלולים
yaron meier: הגובה כן קובע
מהו אם כן הרכב עם מרווח הגחון הטוב ביותר?
guli: מירווח גחון
הכנת שטח מסלול במקומות נדרשים עוזר למעבר נח ולאי פגיעה בתקינות הרכב