ארגז הכלים הג'יפאי: אילו כלי עבודה לקחת לשטח?

לדרמן ואזיקונים זה נחמד. אבל כדי לבצע תיקוני דרך חייבים ערכת כלים. אילו כלים צריך שיהיו בערכה שלכם ומה המותגים המומלצים לרכישה? ארגז הכלים הג'יפאי - מדריך מפורט מאת יואב הירשפלד

26.12.16

מכונאות שטח

מאמר מאת יואב הירשפלד. ג'יפאי מהעמק, חובב נלהב של כלי עבודה ומכונאות.

אחד המאפיינים העיקריים של הג'יפאות זה הוא הטיול עם הרכב בדרכים לא סלולות קשות למעבר במקומות מרוחקים, הנסיעה בדרכים אלו מביאה את מכלולי הרכב אל קצה גבול הסיבולת שלהם, שלא לדבר על הרצון שלנו לאתגרים וריגושים שמביא אותנו למקומות שמקשים על הרכב אף יותר.

וככה קורה שטנדר Full Size אמריקאי חדיש, עם מנוע מרובה סוסים, שובר ציריה או קרדן במעלה עשוש, שכן המכלולים שתוכננו לגרור עגלות של 6 טון בדרכי עפר חקלאיות לא בנויים לקפץ על סלעים במשעולי המדבר.
למנוע של אותו טנדר יש כוח אדיר וברגע שהגלגל נתקע בסלע מי שקורס ראשון זו הציריה, וטוב שכך כי האפשרות האחרת היא שבר של תיבת העברה או תיבת הילוכים.
בכל מכלול מכאני עם העברות כח, מתוכננות נקודות כשל שאמורות להישבר בעומס קיצוני, כמו פיוזים, וזאת כדי לשמור על המכלולים החשובים. תיבת הילוכים עולה 10,000 שקל ואילו ציריה מאות בודדות. כשל בתיבת ההילוכים עלול להשבית את הרכב בשטח ולעומת זאת, ללא ציריה ניתן להמשיך ולנסוע לאחר תיקון פשוט יחסית.

חילוץ ג'יפים לילה

אז יום אחד אנחנו מוצאים את עצמנו, חבורה של ג'יפאים חסונים מצויידים במיטב הציוד, תקועים במעלה נידח בנגב. יש לנו מצלמת גופרו, לדרמן חדיש ואזיקונים, ואולי גם הייליפט אדום, ורכב אחד שתקוע עם ציריה גזורה.
מה עושים?
קודם כל מצלמים, אחר כך מייעצים, ובסוף שולפים את הלדררמן, קושרים אזיקון ומקווים לטוב.

 

ספר חדש יואב קווה

הטקסט שאתם קוראים לקוח מתוך ספר חדש "4X4 המדריך השלם".
לרכישת הספר במכירה מוקדמת ובמחיר מוזל – לחצו כאן

 

אבל מה לעשות שאזיקונים ולדררמן לא תמיד מספיקים, ולפעמים צריך תיקון שטח שיאפשר לרכב לצלוע עד הכביש. גם אם התמזל מזלנו ואחד מחברי הקבוצה הוא מכונאי, ללא כלים מתאימים הוא לא יוכל לעשות כלום.
לכן מומלץ בחום שבכל רכב שיורד לשטחים מרוחקים תהיה ערכת כלי עבודה בסיסית שתאפשר פירוק והרכבה של מכלולים שונים ותיקון תקלות פשוטות כדי לאפשר חילוץ עד הכביש.

כלי עבודה לשטח ערכה מלאה

כלי עבודה לשטח. ערכה מלאה

רשימת כלי עבודה בסיסית לרכב שטח:
1. סט מפתחות סגור/פתוח 6 עד 24 מ"מ, ללא ראצ'ט.
2. סט בוקסות מ"מ דרייב 3/8 + ידית כוח.
3. סט מברגי דפיקה עם קצה מחוסם (שחור) וקנה מרובע או משושה.
4. מברגי גוץ, מברג בעל להב קצר, שטוח + פיליפס
5. מברג חשמלאים שטוח, 3.5 מ"מ
6. פטיש מכונאים 1 ק"ג.
7. פלייר פטנט Erwin Vise Grip R7
8. מפתח שבדי
9. קאטר 8"
10. פלייר 8"
11. שפיץ פלייר 8"
12. סכין חיתוך איכותי עם נעילת להב ע" בורג + להבים חלופיים.
13. סט מפתחות אלן ארוך
14. מנורת ביקורת.
15. תרסיס WD40, איזוליר-בנד, סרט דבק חבלה, אזיקונים 300 מ"מ, וכ"ו.
16. לדרמן
17. כפפות עבודה
18. משקפי מגן
19. תיק כלים איכות
20. קרטון או יריעת ברזנט – להניח מתחת לרכב בזמן העבודה

קניית כלי עבודה
1. הכלים הנמכרים בחנויות כמו הום-סנטר אייס וכו', הם לרוב מאיכות ירודה ביותר ולא מומלצים.
2. בכל אזור תעשייה ישנן חנויות אספקה טכנית המוכרות כלים באיכות טובה.
3. מותגים שאפשר לסמוך עליהם, רשימה חלקית: Signet, King Tony, Beta, Kraftman, Wiha, Bondhus
4. פלייר פטנט יש לקנות רק של: Erwin Vise-Grip Made in USA. כל השאר נשברים.

תיקון רכב שטח ג'יפים בטיחות

בטיחות מעל הכל. לא נכנסים מתחת רכב שיושב על הייליפט

הוראות בטיחות:
אז נתקענו באמצע מעלה חמרן עם דרייב-שאפט שבור, יש לנו מכונאי ויש גם כלים והאנדרנלין בשמים, הצלמים תפסו עמדות והיועצים עובדים על מקרים ותגובות, השמש הולכת ושוקעת במערב והדבר הראשון שמזניחים זה בטיחות.
הוראות בטיחות כלליות לתיקון רכב בשטח:
1. אין קיצורי דרך.
2. מה שיכול להשתבש ישתבש.
3. לעצור רגע ולתכנן את מהלך העבודה, ולנסות לחזות מה יכול להשתבש.
4. אם זה אפשרי יש לגרור את הרכב אל שטח ישר.
5. יש לייצב ולאבטח את הרכב עליו הולכים לעבוד, אבנים בגלגלים, ריתום אל רכב אחר וכו'.
6. אם נכנסים לחושך, יש להכין אמצעי תאורה מראש.
7. חשוב להשתמש בציוד מגן כמו כפפות, משקפי מגן וכו'.
8. אסור לשכב מתחת לרכב שמורם ונתמך ע"י הייליפט או מגבה סטנדרטי. יש לתמוך את הרכב בצורה בטיחותית עם רגלי מוסך ("בוקים") או משהו דומה שיכול לשאת את משקל הרכב.

שימוש נכון בכלי עבודה:
1. חשוב לעבוד בצורה מסודרת ולהניח כלים וברגים על משטח נקי שהוכן לכך, או בקופסא.
2. חשוב להשתמש בכלי המתאים ביותר לכל משימה, יש לבחור את מפתח הברגים הקטן ביותר שמתאים לראש הבורג.
3. יש לנגב את הידיים והכלים מגריז ושמן למניעת החלקה, רצוי להכין נייר ניגוב בהישג יד.
4. פתיחה ראשונית של ברגים תיעשה ע"י מפתח רינג או ע"י בוקסה עם ידית כח. הפעלת כח רב על ידית ראצ'ט יכולה לשבור את מנגנונן הראצ'ט.
5. לפעמים יש צורך בהפעלת כח רב בפתיחה ראשונית של בורג, ישנן מספר שיטות:

 

הטקסט המלא מופיע בספר חדש: "4X4 המדריך השלם"

לרכישת הספר במכירה מוקדמת ובמחיר מוזל – לחצו כאן

המדריך השלם לג'יפים ספר מאת יואב קווה