צמיגי BF KO2 במבחן ארוך טווח

חוות דעת צמיגי BF AT מהדור החדש KO2 - אחיזת כביש, השפעה על צריכת דלק, יכולת אחיזה בשטח סלעי ודרדרתי. ומה לגבי הבלאי המואץ ממנו סבל הדור הקודם של הצמיגים? מבחן ארוך טווח לצמיגים

05.09.16

BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 – במבחן כביש ושטח ארוך טווח
דיווח #2
תאריך: 9/6/2016
מונה ק"מ (צמיגים): 5,000 ק"מ
רכב המבחן: טויוטה לנדקרוזר 120 דיזל ארוך

לדיווח הראשון במבחן >> צמיגי BF KO2 חוות דעת

צמיגי BF חוות דעת

רכים ונעימים בכביש. BF KO2

בכביש
התברר לנו, שצמיגי BF AT יוצרים התנגדות גלגול גדולה יותר משמעותית מצמיגי HT וגם בהשוואה לצמיגי AT רבים שפחות "קרביים" לשטח. ההתנגדות לגלגול פירושה שנדרשת יותר אנרגיה – יותר דלק – כדי לסובב את הגלגלים על פני הכביש. העלייה בצריכת הדלק היא בסדר גודל של 5-10 אחוז.
ניתן להקטין את ההתנגדות לגלגול – ואת בזבוז הדלק – באמצעות העלאה של לחץ הניפוח בצמיגים. צמיגים מנופחים יותר מציגים שטח פנים קטן יותר מול פני הכביש ומקטינים את ההתנגדות לגלגול.
העלאת לחץ הניפוח בצמיגים מ-33 PSI ל-38 PSI החזירה את צריכת הדלק לנתון הרגיל, הקודם – בממוצע 8.5 ק"מ לליטר ברכב המבחן (המדידה בוצעה בנסיעה בינעירונית על כבישים סלולים).
אלא שצמיג מנופח מאוד עלול לפגוע בנוחות הנסיעה, שנעשית קשה ואף קופצנית.
במקרה של ה-BF KO2 התברר לנו שהצמיגים מיסודם הם רכים למדי. לכן, גם ניפוח ל-37-38 PSI לא הפך את הצמיגים ל"קשים אבן" ולא פגם משמעותית בנוחות הנסיעה.

רעשי כביש ואחיזה
ה-BF KO2 מרעישים על הכביש מעט יותר מצמיגי AT סטנדרטיים אלא שלא מדובר ברעש ניכר ואין מה להשוות לרעש שמפיקים צמיגי MT קובייתיים.
אחיזת הכביש של ה-BF KO2 היא טובה מאוד.
הבדיקות נערכו בינתיים על אספלט יבש בלבד.
הצמיגים אוחזים היטב ולא ניכרת תזוזה, החלקה ואפילו לא צווחות גומי.
כמובן שהבדיקות נערכו במהירויות שפויות – ובהתחשב בעובדה שרכב המבחן הוא לא מכונית ספורטיבית.

צמיגי BF מבחן שטח

מטפסים על דרדרת / צילום: רוברט סאס

בשטח
אחיזת השטח של ה ה-BF KO2 מושפעת מאוד מלחץ הניפוח.
בלחץ ניפוח גבוה היכולת הגבוהה של הצמיגים לא בא לידי ביטוי.
למעשה, הצמיגים נעשים אפקטיביים רק כשמורידים את לחץ הניפוח ל-20 PSI.
בלחץ ניפוח כזה העסק מתחיל לעבוד והצמיגים מייצרים אחיזה טובה.
בדקנו את האחיזה במספר טיולים בצפון מדבר יהודה וצפון הנגב, כולל מסלול סכיני דימונה.
ראשית יש לקחת בחשבון שרמת האחיזה ה"טבעית" שמספק רכב המבחן, טויוטה לנדקרוזר 120, היא גבוהה. זה קורה בזכות תכנון השלדה, הסרן החי מאחור ועוד. בנוסף, רכב המבחן רוכב על סט קפיצים-בולמים מתוצרת OLDMAN EMMU.
קשה להפריד את התרומה של הצמיגים בתוך המכלול של השלדה והמתלים וכל זאת במהלך נהיגות השטח התגבשו מספר מסקנות.

צמיגי BF חוות דעת שטח סלעי

אחיזה בסלעים יבשים
רמז לרמת האחיזה של הצמיגים בשטח מתקבל מתכיפות הכניסה לפעולה של בקרת המשיכה האלקטרונית שלו (Traction Control). ככל שהצמיגים מייצרים פחות אחיזה כך נכנס הרכב ביתר קלות למצב סחרור צמיגים במקום וכך נכנסת מערכת בקרת המשיכה לפעולה תכופה יותר.
נכון, גם המתלים משחקים תפקיד וגם הנהג הוא גורם משפיע – תפעול מדויק של המצערת מקטין סחרור צמיגים.
ולמרות כל אלה, ניתן להיווכח שבסלעים יבשים מייצרים ה-BF KO2 אחיזה טובה מאוד. כאמור, בתנאי, שטיפלנו בנושא לחץ הניפוח והורדנו את הלחץ לפחות מ-20 PSI.
יש לקחת בחשבון שהצמיגים האלה, להבדיל מצמיגי MT, הם רכים למדי. המשמעות היא שכבר בלחץ ניפוח של 20 PSI, שלא לדבר על לחץ ניפוח נמוך יותר, יש זליגה של דופן הצמיג כלפי חוץ. כלומר, נוצרת "כרס" גומי שבולטת החוצה. כרס הגומי הזאת פגיעה מאוד. BF KO2 מצוידים בחיזוקים שונים, כולל קוביות שנראות אולי כמו שריון הגנה, אבל עדיין הסכנה לחתך בדופן, שפירושו "טוטאל לוס" לצמיג, היא גדולה בהשוואה לצמיג MT "שטח מלא" קשוח באמת.

BF AT ביקורת צמיג

צילום: רוברט סאס

אחיזה בדרדרת
הנושא נבדק במסלול סכיני דימונה, שמכיל מספר קטעי דרדרת ופודרה. הבולטים שבהם הם העליה להר כמריר וה"אמבטיה". בקטעי הדרך האלה ניתן היה להתרשם ש–BF KO2 מספקים אחיזה טובה, בוודאי בהשוואה לצמיגי HT. אלא שמנגד ניכר פער משמעותי בינם לבין צמיגי MT כמו MAXXIS 8060 TREPADOR שיודעים לייצר אחיזה טובה שולחים ציפורני גומי חודרניות אל הקרקע ומתאפשרים לכוח הדחף של המנוע לבוא לידי ביטוי. אפשר להניח שהפער הזה יהיה ניכר אפילו יותר בתנאי בוץ.
בתנאי דרדרת ופודרה, כצפוי, ככל שהורדנו אוויר כך השתפרה האחיזה. מחשש לצביטה, חתך בדופן או קילוף צמיג לא בדקנו את הצמיגים בלחצי ניפוח נמוכים במיוחד.

צמיגי BF מבחן בלאי

בלאי
אחת הבעיות הידועות ולמעשה אחד החסרונות הבולטים של צמיגי BF AT מהדור הקודם היא בלאי מהיר שהתבטא בקריעת ותלישת קוביות גומי. הבלאי הזה התרחש בעיקר בנסיעה במשטחים מסולעים. למעשה, כמה קילומטרים בלבד של מסלול סלעי, כדוגמת משלט 21 או סכיני דימונה, השאירו חותם עמוק וברור על הצמיגים – הם פשוט היו נאכלים.
הבשורה היא שהדור החדש של BF מחזיק מעמד הרבה יותר טוב. גם לאחר סכיני דימונה ונסיעות על פני משטחים מסולעים באזור בן שמן ומדבר יהודה – ועוד למעלה מ-4,700 ק"מ של אספלט – לא ניכרת שחיקה משמעותית בסוליות הצמיגים.

צמיגי BF KO2 במבחן ארוך טווח. בדיווח הבא:
תפקוד הצמיגים בחולות.
המשך מעקב אחר בלאי.
נסיעת סלעים בלחץ ניפוח נמוך במיוחד.
ואולי כבר יירד גשם ויווצרו תנאים חלקלקים.

צמיגי BF חוות דעת שטח סלעי

 

 

מבחן ארוך טווח לצמיגים
צמיגי BF – דיווח ראשון >>
צמיגי BF – דיווח שני >>
צמיגי BF – דיווח שלישי >>
צמיגי BF – דיווח מסכם >>

 

אולי תתעניינו גם בדברים הבאים:

בקרת משיכה לשטח הצלבה טויוטה לנדקרוזר 120

בקרת משיכה – טעויות נפוצות

snorkels ARB שנורקל

שנורקל – לא רק לחציית מים

קורס נהיגה עם יואב קווה
קורס נהיגת שטח של "שבילים 4X4"