בשבילים -הבלוג של יואב - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

בשבילים -הבלוג של יואב

יואב קווה מטייל בשבילים ומביא לכם צילומים, סרטונים וסיפורים מהשטח


סובארו פורסטר מבחן שטח

הדור החמישי של סובארו פורסטר מציע מערכת X MODE עם זמן תגובה משופר ויכולת טובה יותר להתגבר על הצלבות. מערכת המתלים מגהצת ביעילות דרכי עפר משובשות. תנוחת הנהיגה מצוינת והמנוע - הפעם בנזין 2.5 ל' - מספק את הסחורה. פורסטר היא פשרה טובה בין כביש לשטח רך. אבל מי שלא מתכוון לנצל את יכולת השטח של הפורסטר, מוטב שיבחר חלופה זולה יותר בתצורה של 4X2.

יואב קווה, 18/2/2019
https://www.youtube.com/watch?v=4HVhGyNGxVE

היא התחילה את חייה בתור מכונית סטיישן, נמוכה למדי, אפורה. האנשים שברחוב לא טרחו אפילו לסובב לעברה את הראש.
אבל המבינים הבינו.
הם ידעו שסובארו פורסטר, מתחת לגלימת הנזירים, היא מכונית נהדרת.
למה נהדרת? כי היא ידעה לגהץ כבישים משובשים ודרכי עפר במהירות וביציבות של אף רכב אחר, כי היא הצטיינה בבוץ, חול ושלג. כי אפילו בשטחים טכניים היא הייתה לא רעה – כן, פורסטר דור ראשון (1997-2002), תחת הידיים הנכונות, ידעה לטפס לסרטבא וגם למוחרקה.

הקונספט הזה עבד נהדר בשווייץ. פורסטר במשך שנים הייתה אחת המכוניות הנמכרות ביותר בשווייץ. השוויצרים כמו השוויצרים הם בני אדם מאוד תכליתיים. לא צריכים SHOW OFF. מחפשים רכב עמיד שיודע להתקדם היטב בשלג – פורסטר ענה היטב על הדרישה הזאת.
השנים חלפו. פורסטר דור 2 שהיה דומה חיצונית ל-1 שווק בשנים 2002-2007. דור 3 (2008 עד 2012) הפך פתאום גבוה יותר, SUV למראה. וגם כך הדור הרביעי (2013-2018).
כנראה שלסובארו לא הייתה ברירה. צניעות זה נחמד אבל העולם (החלק העשיר שלו לפחות) רוצה לנקר עיניים.

מצוינת בכביש // צילום: רונן טופלברג

השנה היא 2019 והנה בא דור 5. כצפוי היא גדולה יותר, מרשימה יותר, מוחצנת יותר. הוסיפו לה כמה ס"מ בארוך וברוחב ומה שיותר חשוב 3 ס"מ בבסיס הגלגלים – וזה אומר יותר מרחב מחיה לנוסעים.
פורסטר החדשה, שימו אחת כזאת ליד הישנות, היא בריה הרבה יותר נוצצת. ועדיין, בהשוואה ליונדאי טוסון או טויוטה ראב4 היא מופנמת. ככה זה אצל סובארו. עד שהם מזיזים את עצמם ועושים צעד קדימה, האחרים עשו כבר שלושה. זה ניכר בעיצוב החיצוני ולא פחות מכך בפנימי. יש אמנם שלושה מסכים שונים אבל ערב רב מיושן למדי של כפתורים.
פורסטר מציעה מערכות בטיחות שבעיני הן חיוניות: בקרת שיוט עם בלימה אוטונומית ושמירה על נתיב. המערכות האלה מופעלות בעזרת שתי מצלמות ובשפה של סובארו זה נקרא Eye Sight.

סובארו פורסטר

מגהצת שבילים

פרק השטח נפתח בשבילים. יכולת הגיהוץ של פורסטר נשארה, תודה לאל, מצוינת. גם עם הסט המקורי של קפיצים-בולמים מצליחה פורסטר להישאר מאוזנת ושלווה במהירות גבוהה בדרכי עפר משובשות.
בשטח טכני הפתעה. לטובה. הדור החדש מצויד (סטנדרט בכל הגרסאות) במערכת X-MODE שלא רק דואגת לבלימה אוטומטית בירידה תלולה אלא גם (וזה חשוב יותר) מייצרת אחיזה במצבי הצלבה. מדובר למעשה במערכת בקרת משיכה לשטח (Traction Control) שקיימת בכל דגמי הרכב המקבילים. השיפור בפורסטר החדשה מתבטא בזמן תגובה קצר יותר. המערכת נכנסת לפעולה מוקדם יותר בהשוואה לדורות הקודמים של פורסטר ובנוסף תיבת ההילוכים הרציפה (מה לעשות, חיסכון בדלק ובזיהום הם הכרחיים) מצליחה להחזיק מעמד ולהעביר כוח אלא הגלגלים. בדור הקודם היינו עדים לתופעה שהתיבה מחליקה והמומנט פשוט לא מגיע לגלגלים. כאן זה קורה פחות וזהו שיפור חשוב עבור חובבי השטח שבינינו (ומי שלא חובב שטח בינינו, שיקום).

סובארו פורסטר שטח

מהלך מתלה קצר

פורסטר היה ונשאר אחד מרכבי הכביש-שטח הרכים (ללא הילוך "כוח") הטובים ביותר. רמת העבירות שלו תאפשר לכם להשתתף בקלות בטיולים לצפון מדבר יהודה והמרסבא ועם קצת יותר ניסיון בנהיגה (ואומץ) גם בטיולים מורכבים יותר למשל לבקעת הירדן ההררית. המקומות בהם הפורסטר ניאלץ להרים ידיים הם דרכים סלעיות תלולות שמחייבות זחילה ולא מאפשרות התקדמות בתנופה. במקומות כאלה, בשלב מסוים, גם פורסטר החדש יתקע.
הצמיגים המקוריים הם צמיגי כביש בעלי סוליה שטוחה ופרופיל עדין. צריך לדעת שהצמיגים האלה צפויים להיקרע בשטח סלעי. הם גם אלרגיים לבוץ או משטחי סלע חלקים. אפשר למצוא צמיגי AT נורמליים אבל עלולה להתעורר בעיה עם קוד המהירות החוקי לדגם.
מה לגבי הגבהות? החוק מתיר לנו הגבהה של שני אינץ (5 ס"מ) אלא שהגבהה כאת עלולה לפגוע בכיול של מערכת הבטיחות המקורית ה-EysSight ובינתיים אין לזה פתרון מניח את הדעת.

פלטפורמה חדשה. תוספת של 3 ס"מ לבסיס הגלגלים

תנוחת הנהיגה היא כצפוי מצוינת. זה אומר מכסה מנוע נמוך (הקרדיט למנוע בתצורת בוקסר) וישיבה גבוהה. כך מתקבל שדה ראיה טוב ופחות שטח מת מלפנים. זה תורם לא רק להרגשה אוורירית אלא גם לבטיחות בנהיגה מהירה.
עכשיו למנוע. כוחות סוס הם כוחות סוס אבל איכשהו בכל הדגמים האטמוספריים של סובארו (להבדיל מדגמי הטורבו) נדמה שהסוסים שלהם קצת יותר צנומים. דווקא פורסטר דור ראשון, במחצית השנייה של שנות ה-90, הציע ביצועים יפים ביחס למתחרים. אבל ככל שעבר הזמן נדמה שסובארו עמדו במקום ביחס למנועים של המתחרים.
מה עושים? מגדילים בשקל תשעים. כלומר נפח 2.5 ליטרים במקום 2.0 ליטרים. ההספק תפח מ-150 כ"ס ל-182 כ"ס. 24.3 קג"מ לעונת 20 קג"מ. תיבת ההילוכים הרציפה מעניקה תחושה "אמיתית" יותר מבעבר – כמעט כמו תיבה פלנטרית מסורתית, כלומר פחות תחושה של החלקה מסטיקית מתסכלת.
מערכות הבטיחות עובדות היטב. בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת למופת גם בזחילת פקקים – כלומר לא צריך לעייף את רגל ימין גז-ברקס-גז-ברקס אלא מקסימום לגעת עם האצבע הקטנה בכפתור שהעל ההגה והרכב יחזור לנסיעה גם אחרי עצירה מוחלטת בפקק.

פורסטר משווק בשתי גרסאות: הרמה הבסיסית נקראת X ומחירה הוא 180 אלף שקל. רמת גימור זו מכילה בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, מושב נהג חשמלי, בקרת שיוט, שתי כניסות USB, חלונות כהים מאחור, חישוקי סגסוגת ״17, מערכת מולטימדיה מקורית ״6.5 עם הרחבה לאפל קאר-פליי, תאורה ראשית LED ועוד. גרסת הספורט יקרה ב-20,000 שקל (200 אלף) ומציעה בנוסף גם חלון גג פנורמי, פתחי מיזוג מאחור, דלת תא מטען חשמלית ועוד.
לסיכום. יש דגמים מתחרים חתיכים יותר, נוצצים יותר ובוודאי זולים יותר. אבל אם אתם מחפשים רכב כביש-שטח רך 4X4 ומתכוונים באמת לצאת איתו לטיולים, פורסטר הוא בחירה מוצלחת ביותר.

פורסטר – הציונים של יואב קווה:
כביש: ציון 4.5 מתוך 5
שטח: ציון 3.5 מתוך 5

 

>>> לטייל עם שבילים – בראש שקט <<<

ראלי פורים 2019
הלוגיסטיקה עלינו – הכיף עליכם
ראלי פורים, כולל לינה וארוחות >>

קורס נהיגת ראלי דריפטים
קורס מיוחד עם יואב קווה:
24/2, יום א' – ראלי ודריפטים >>

 

לחוות דעת נוספות בשטח – מאת יואב קווה:

פולקסווגן אמארוק

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

טויוטה לנדקרוזר 2018

ג'יפ רנגלר רוביקון JL

>> פוסטים קודמים <<

מוצר חדש לג'יפאים: שפאלות פיתוח ישראלי

11/2/2019
שפאלות קיפוג'יפ
תקועים בדד בשטח? מוצר חדש לג'יפאים - שפאלות מתוצרת ישראל. הכירו את קיפוג'יפ  [המשך...]  

פולקסווגן אמארוק מבחן שטח

4/2/2019
פולקסווגן אמארוק יואב קווה
יש לו נעילת דיפרנציאל אבל הוא לא מצויד בהילוכי כוח. המנוע עוצמתי ושקט. האם פולקסווגן אמארוק V6 הוא הטנדר הנחשק ביותר בישראל?  [המשך...]  

סכנה: ציוד מעופף ברכב בשטח שלך

28/1/2019
רוקס נט חוצץ בטיחותי תא המטען
תא המטען של כל רכב שטח טיפוסי עמוס בשפע של ציוד. מה עלול לקרות לציוד הזה במקרה של קפיצה חזקה בשטח או חלילה התהפכות? ומהו הפתרון הבטיחותי המתבקש?  [המשך...]  

לנדרובר דיפנדר החדש

7/1/2019
לנדרובר דיפנדר 2020 בשטח
המחליף של לנדרובר דיפנדר האגדי בפתח. מודרני הרבה יותר וניחן בעיצוב שמזכיר את דיסקברי 3,4. האם דיפנדר החדש יעמוד בציפיות של עכברי השטח?  [המשך...]  

ARB – מוצרים חדשים לג'יפאים

31/12/2018
הייליפט מודרני. ג'ק של ARB
חברת ARB האוסטרלית נערכת לשינויים בשוק ה-4X4 העולמי ומציעה כמה מוצרים חדשים ומעניינים: הייליפט ידידותי למשתמש, פגוש מפלסטיק גמיש ושליטה מדמוי סמארטפון על הנעילות והאביזרים  [המשך...]  

דאצ'יה דאסטר מבחן שטח

17/12/2018
דאצי'ה דאסטר מבחן שטח
יש לה כבר קהל מעריצים. הם מלבישים עליה צמיגים קרביים יותר לשטח – אפילו MT! – מתקינים קפיצים-בולמים משופרים ומגביהים אותה. ויש כאלה שרכשו, ביבוא מרוסיה, נעילת דיפרנציאל רוחבית אחורית אוטומטית (בסגנון הלוקרייט של ג'ימני). דאצ'יה דאסטר כבר ראינו מטפסת בהצלחה את מעלה עשוש, כובשת את סכיני דימונה ובקרוב אולי גם את משלט 21. הדור  [המשך...]  

מוסמך שטח 6 – סיימנו בהצלחה!

10/12/2018
טרשים, חולות, ראלי, בוץ, חילוצים, ניווטים ועוד ועוד. שלושה חודשים של קורס אינטנסיבי חלפו במהירות שיא. תודה רבה לכל המוסמכים הטריים  [המשך...]  

רנגלר החדש הושק בישראל

3/12/2018
ג'יפ רנגלר רוביקון JL
מרכב קצר או ארוך, שלוש רמות גימור ומנוע אחד ויחיד - בנזין טורבו, 2.0 ל' עם תיבה אוטומטית 8 הילוכים. קבלו את רנגלר JL החדש  [המשך...]  

טויוטה לנדקרוזר מבחן שטח

19/11/2018
טויוטה לנדקרוזר סרטון
רכב השטח הקשוח בגודל מלא הנמכר ביותר בישראל כבר כמה שנים טובות עבר לאחרונה מקצה שיפורים. עבור טויוטה לנדקרוזר מספיק מקצה שיפורים קטן יחסית כדי להצית שוב (ושוב) את הביקוש. אז מה יש לנו? מבחינה חיצונית: פנסי LED חדשים בחזית, גריל חדש וכמה שפצורים בפנסים האחוריים. מתחת למכסה: מנוע דיזל בנפח קטן יותר (2.8 ל'  [המשך...]  

כך תכינו את רכב השטח שלכם לחורף

11/11/2018
תמונה ראשית שלולית
יואב קווה מביא כמה עצות וטיפים לקראת העונה הכי יפה לטיולים  [המשך...]  

מבחן שטח – רנגלר רוביקון JL

22/10/2018
ג'יפ רנגלר רוביקון JL
יוסטון, יש לנו בעיה. החיוך המטופש שמרוח על הפרצוף שלי מסרב לרדת. ניסיתי לחשוב על דברים עצובים וכואבים מההיסטוריה של העם היהודי וגם מהילדות שלי בירושלים, אבל החיוך הדבילי הזה מסרב להימחק. בכל אשם הרכב הזה, הישן-חדש הזה. ישן (או מיושן) כי הוא מבוסס על שלדת סולם עם שני סרנים חיים, ממש כמו פעם (וכמו  [המשך...]  

שיפוע צד קרוב להתהפכות

16/10/2018
סוזוקי ג'ימני שיפוע צד
  שיפוע צד – שפ"צ. המילים האלה גורמות לרוב הג'יפאים לצמרמורת לא נעימה. הכלל היסודי קובע – כל עוד הרכב בתנועה, מצבנו טוב יחסית. בסרטון שלפניכם הרכב נכנס לשיפוע צד חריף במורד תלול. אם הנהג היה נבהל ולוחץ ברקס – ההתהפכות הייתה מתרחשת כמעט בוודאות. למרבה המזל הנהג לא איבד את העשתונות, היפנה את ההגה  [המשך...]  

איסוזו דימקס מבחן שטח

9/10/2018
איסוזו דימקס טנדר
הסוד של איסוזו דימקס.   (צילומי וידאו: אילן למדן) תראו אותו בכל רמזור. וגם לא מעט בדרכי עפר. הוא כבר כמעט שקוף לעין, סוג של אנונימי. כאילו אומר – אני בא לעבוד, לא לעשות פוזות. איסוזו דימקס הטנדר הנמכר ביותר בישראל כבר 14 שנים ברציפות. הוא תופס נתח מרשים של כמעט 50 אחוז מהשוק. במקום  [המשך...]  

אייל אבני בשבילים

2/10/2018
אייל אבני
        אני רוצה לכתוב כמה מילים על האיש שבתמונה (למטה). הוא גבוה, יש לו קול רועם ובעיקר – לב ענק.  קוראים לו אייל אבני Eyal Avni והוא הפיק את המסע שלנו, ראלי "שבילים" חוצה ישראל, מחרמון לאילת. זה האיש שדאג שבכל ערב, כשהמטיילים הגיעו למחנה הלילה, ימתין קפה ותה על האש. זה האיש שווידא  [המשך...]  

מוסמך שטח מחזור 6 יצא לדרך

3/9/2018
    שני קילו חומוס טרי, חצי קילו טחינה, 15 פיתות, מלפפונים אסלי במלח. שקית קפה שחור, שתי חבילות מעמולים. חולצות "שבילים 4X4" מסודרות לפי המידות. מדבקות עם השמות. מכשירי קשר. בשולי השדה, מול נקודת ההתכנסות, התקבצו בהדרגה איסוזו טרופר קצר, גרנד צ'רוקי WK, דאצ'יה דאסטר, דיסקברי4, היילקס, טויוטה LC60 אספנות יפיפיה, טויוטה היילקס, מיצובישי  [המשך...]  

כך הצלנו אדם במדבר

28/8/2018
מעלה אברהם
  לבד, באמצע המדבר. בשבת שעברה הובלתי קבוצת מטיילים מאזור שדה בוקר, אחרי טבילה מרעננת בעין עקב תחתון, המשכנו לעבר מעלה אברהם והמכתש הגדול. התקדמנו בנחת, שמונה כלים עמוסים. בשעה 12:15, על הסמ"ש האדום, כקילומטר וחצי מזרחית להר צרור, אני מבחין באדם צועד על דרך העפר. הוא הולך מולי. אני עוצר לידו. פניו אדומים, מזיע,  [המשך...]  



תגובות לכתבהחזור לראש הדףחזרה לראש הדף

האימייל לא יוצג באתר.

  • נעם: השיפורים הטכניים בלתי נמנעים אבל חבל שהתרחקו כל כך מהעיצוב המקורי

    חלק משמעותי מהקסם של הדפנדר הישן הוא העיצוב המיוחד של,ו וחבל שלא שילבו אלמנטים שיזכירו אותו כמו הגג המשופע מעל החלק הקדמי של הקבינה, משטח ה"סיפון" מתחת לקו החלונות ומשהו שיזכיר את הגריל והפנסים הקדמיים

  • גי פאי: תחליף ל היי-ליפט שעולה פי 20 מהמוצר המקורי ..... ממש לא שפויים

    תחליף ל היי-ליפט שעולה פי 20 מהמוצר המקורי ..... יש אנשים שנוסעים ברכב שטח שעולה ככה

  • 90% כביש, 10% שטח: שטח זה לא הכל בגיפ

    שומר ערך או לא, חרא של רכב לכביש בהשוואה לגיפים מודרניים כמו דיסקברי, צירוקי וגרנד ואין מספיק התייחסות לנושא עבור קוראים שמבלים רק 10% מזמן הנהיגה בשטח.

  • צביקה פאר: לנד רובר לאמיר

    אני חיי עם לנדרוברים כבר 18 שנים , הראשון היה דיסקברי 2 v8 איתו טבעתי והוחלף בריינג bmw v8 , היום כבר בן 14 , שנים , אני מביא חלקים מ-חו"ל גם מפירוק , כשזה נוסע - שום דבר לא דומה לזה , לא בכביש ולא בשטח , מדיי פעם אני שוקל להחליף לרכב מניילונים , אבל פשוט לא מצליח , שום דבר לא דומה לזה . החלטתי להמשיך להחזיק בריינג מכיוון שגם עלות תיקונים של 10-20,000 ש"ח לשנה ת קטנה יותר מהפחת השנתי של רכב חדש כמו גרנד צירוקי או לנד קרוזר שאת כולם אני עוקף בקלות גם בעליות וגם בשטח .

  • איל פלג: רקסטון 2018!

    מוזר שכאשר מציגים מבחן דרכים לרקסטון עם שלדת סולם משווים אותו לטויוטה, ביחוד דגם 2018, אבל במבחן טויוטה נמנעים מלהציג אותו. כי טויוטה עולה 400.000?

  • altabet:

    היי לצערי אין לי ניסיון עם הערכה הזו כלל.

  • בני אליאסון: שאלה על ערכת סוליות לחילוץ רכב שקוע

    יש ערכת סוליות גומי שמולבשות על 2 או 4 גלגלים ששקעו בבוץ, חול, שלג, וכו'. הערכה נקראת Trac Grabber. יש להם אתר בשם tracgrabber dot com . האם יש נסיון עם הערכה הזאת בארץ? האם יש לך חוות דעת על המוצר? תודה

  • צח ליבנה:

    אהבתי את צילומי הטיפוס על הדיונה... רק הערה קטנה - בג'ימני מורידים לאיזור 7PSI, שאחרת הגלגל אינו מתפחס. כדאי מד לחץ דיגיטלי, כי זה עם המחט בד''כ לא מגיע לערכים מתחת ל 10

  • יאיר:

    יואב יקר, אני מבקש לומר, כאיש דתי - שומר שבת - חובש כיפה, יישר כח על מעשייך, והמטיילים שהיו איתך, עם אותו אדם שמצאת מתהלך לבדו במדבר, בשבת. ברור שמעשה זה היה נכון ומבורך מכל בחינה, מעבר לכך שפיקוח נפש דוחה כל דבר (כמעט). ההלך, כפי שבוודאי שמת לב, לא התנהג בצורה נורמטיבית וגם לא לפי ההלכה. בהלכה מוגדר תחום שבת (השטח, כ- 1 ק"מ, שבו מותר ליהודי להלך ברגליו בשבת, ביום הכיפורים וביום טוב. על פי ההלכה, יציאה מהתחום בשבת אסורה) שעליו לא שמר; העובדה שהטריח סביבו - בישוב, כוחות ההצלה וכו', אנשים רבים בשבת. במילים אחרות, הפר מספיק הלכות שהנסיעה איתכם התגמדה לעומתן. אני חש שמחה, תקווה וגאווה, שאמנם ישנם כאלו שלצערי לא שומרים על השבת כהלכתה, אבל מקיימים את אהבת הארץ, אהבה וסיוע לאנשים, ערבות הדדית - דברים שבין אדם לחברו החשובים פי כמה מהלכות המהווה ריטואל מסוים. החוסן המוסרי שלנו הוא זה המשמש בסיס יציב לעם ובלעדיו אין לנו תוחלת.

  • יואב נחום: מבצר עתלית

    מבצר עתלית

  • עמיר: לנד רובר אהובי

    50000ללנד רובר. חלום שהתגשם? הבעיה היא לא ההוצאה אלא האחזקה ביטוחים כולל דלק כולל טיפולים ברכב שנה כזו יש לכם הערכה למה אני צריך להערך כדי להצטרף למועדון הנחשק הזה?


צור קשר