נחל אמציהו – נחל חצרה – מכתש קטן

מסלול ג`יפים בצפון הערבה שיכול להתאים לג`יפים קשוחים אבל גם לרכים. החלק הראשון של המסלול מתאים לג`יפונים 2X4

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

יש לכם יונדאי i35, ניסאן קשקאי או קיה ספורטאז' חדש? מברוכ. ומה לגבי קצת טיולי שטח? אני יודע שקנית את הרכב כי "הוא גבוה", כי "הוא אופנתי", כי "הוא מרשים". אני יודע שהרכב שלכם רק נראה 4 על 4 ובפועל הוא בכלל 2 על 4, כלומר עם הנעה לשני גלגלים בלבד ולא לארבעה.
ובכל זאת. לרכב שלכם יש מרווח גחון גבוה מזה של מכונית "פרטית" רגילה ותתפלאו – אתם יכולים לטייל איתו בשטח, אפילו במדבר.
להלן מסלול קצר, פשוט ומקסים שהחצי הראשון שלו מתאים לכל ג'יפון 2X4 (החצי השני גם הוא מתאים לכל ג'יפון אבל דורש 4X4).
המסלול מתחיל סמוך לצומת הערבה, מרחק של כשעתיים נסיעה מהמרכז.
מוכנים?

מנחל אמציהו למכתש הקטן ב-4X4. מפת המסלול גוגל

מדימונה גולשים מכביש 25 לצומת הערבה. בצומת הערבה ממשיכים ישר מזרחה לכיוון ים המלח (כביש 90). בצומת הסמוך, החיבור של כביש 90 עם כביש 2499 מאפסים את מד המרחק של הרכב ("הקילומטראז' המתאפס") ופונים ימינה, דרום מזרח, לעבר המושבים עין תמר ונאות הכיכר.
כעבור 500 מטר מימין אפשר להבחין באנדרטה – לזכר 20 הנספים באסון נאות הכיכר. האסון התרחש ב-30 בדצמבר 1970, בשעה 12:15 בצהריים – צוק בגובה 12 מטר התמוטט ונפל על חדר-האוכל בשעה שחיילי הבסיס שהיה במקום ישבו ואכלו ארוחת צהריים.
ממשיכים עם הכביש ומבחינים משמאל בסבך קנה, שרומז על הימצאות מים מתוקים במקום ומימין בצורות שחרטו הרוח והמים בסלעים הפריכים של חוואר הלשון (מישהו מזהה את מקבץ נשיאי ארצות הברית?).
ב-4.2 ק"מ, משמאל, יש שלט "בריכה אופרטיבית". וזה הסימן להגביר עירנות. ממשיכים על הכביש וב-5.1 ק"מ עוצרים בחניון קטן, מצד שמאל של הכביש, ליד מקבץ יפה של עצי תמר. יוצאים מהמכונית ויורדים אל בין העצים. הפתעה: בריכה קטנה וצלולה, שמזמינה שכשוך מיידי. לבריכה – רואים את זה עם קצת דמיון – יש צורה של לב. והכינוי שלה הוא "עין אהבה".
חוזרים לרכב וממשיכים לנהוג על הכביש בכיוון דרום מזרח. ב-6.7 ק"מ בש.ג של עין תמר מאפסים את מד המרחק. אם השומר ישאל אתכם למי באתם, תגידו שבאתם לטייל – תשובה לגיטימית לגמרי.

נחל אמציהו, קירות חוואר

מסודרים כמו חיילים. נחל אמציהו

ממשיכים עוד 200 מ' על הכביש לתוך המושב ואז פונים ימינה, מערבה, לפי השילוט "נחל אמציהו 4X4" (שלט בצבע חום). נוסעים על הכביש הצר. מימין קראוונים של פועלים תאילנדים. אחרי 200 מ' האספלט נגמר ומתחילה דרך עפר. יש קצת פודרה, שזו אבקה דקה, שיש לה נטייה להיכנס לכל חור. אז מומלץ לנסוע בחלונות סגורים.
ב-1.0 ק"מ תפגשו שלט "ברוכים הבאים לשמורת מדבר יהודה" ובו הוראות לשמירה על הטבע באזור. סימון השבילים כאן הוא אדום (פס אדום בין שני פסים לבנים). הדרך קלה מאוד לנהיגה. כל ג'יפון מלך. מומלץ לעצור סתם ככה בשום מקום, למשל ב-2.9 ק"מ, ולתת לילדים להרגיש את הנחל הרחב הזה, לרוץ חופשי ולהרגיש בידיים את החוואר הפריך. המבוגרים מוזמנים לתפעל בינתיים את פק"ל הקפה.
הלאה עם הדרך הראשית של נחל אמציהו. כאן עברו, בנובמבר 1948, לוחמי חטיבת פלמ"ח "הנגב" בדרכם לשחרר את מחנה סדום הנצור (מבצע לוט). למעשה עד שנת 1953 לא הייתה דרך גישה אחרת לסדום.
ב-4.0 ק"מ ממשיכים ישר לפי הסימון האדום.
ב-6.9 ק"מ מגיעים לצומת חשוב – המפגש של נחל אמציהו עם נחל אביה. מאפסים כאן את מד המרחק ופונים ימינה, לתוך נחל אביה ועם סימון השבילים השחור. שני הנחלים על שם מלכים ביהודה: אביה/אבים בן רחבעם מלך יהודה ואמציהו מלך יהודה, שלפי ההשערה עבר כאן מסעו הצבאי לכיבוש ארץ אדום.
נחל אביה קצת פחות רחב וקצת יותר מפותל מאמציהו וזה טוב ויפה. ואם הרכב הלפלף שלכם קצת יחליק פה ושם בעפר אל תתרגשו. במקרה הכי גרוע סעו לאחור שני מטרים וקחו תנופה מחודשת עם רגל יציבה על דוושת הדלק. ב-600 מ' פוגשים עץ שיטה נחמד שעשוי לתת פתרון צל בימים חמים.
באזור ה-5.0 ק"מ מתוודעים לתופעה בזויה שבעגת הג'יפאים נקראת קורדרוי – חריצים צרים לרוחב הדרך שמרעידים את כל הרכב. הפתרון הוא לנסוע לאט במיוחד או מהר במיוחד או לסבול כמו כולם.

עץ שיטה. נחל חצרה

עץ שיטה יפה להפסקה. נחל חצרה

ב-5.7 ק"מ עלייה קטנה וב-5.9 ק"מ מגיעים לכביש הערבה. מבחינת הג'יפונים 2X4 פה מסתיים הטיול. אלא אם כן יש בחבורה שלכם מישהו עם 4X4 שיוכל בהמשך הטיול, במקרה הצורך, לגרור אתכם.
מאפסים את מד המרחק בחיבור עם הכביש וחוצים אותו בזהירות רבה (באזור המקווקוו) לצד השני. כאן מתחיל החצי השני של טיול השטח. נוהגים מערבה בדרך העפר שמתחילה בדיוק ממול ולפי השילוט "נחל חצרה 4X4", "קידוח עין עופרים 7". הכיוון הוא מערב וסימון השבילים הוא כחול.
ב-1.3 ק"מ גולשים אל ערוץ נחל צין – הנחל הרציני והארוך ביותר באזור (120 ק"מ אורכו). אחרי הירידה יש תחנת קידוח (משמאל) ועמודי החשמל, תודה לאל, נעלמים מהעין. ב-2.3 ק"מ מגיעים למרפסת השטפונות המפורסמת – כאן, בימים שברדיו מזהירים מפני סכנת שיטפונות, מצטופפים ציידי שטפונות ומחכים לשיטפון בנחל צין. המחזה מרשים ביותר ותועד בהרבה סרטונים שהועלו ליוטיוב. בכל מקרה, גם אם אין בדל ענן בשמים ושום סיכוי לשיטפון, מומלץ לעצור כאן ולהסתכל על המפל והקניון הצר שמימין. אחרי המרפסת מתעקלת הדרך ימינה וחוצה את הערוץ לצד השני.

כביש היציאה גישה מכתש  קטן

כביש היציאה-גישה למכתש הקטן

ב-3.7 ק"מ מגיעים לצומת וחיבור עם סימון שבילים אדום. מאפסים כאן את מד המרחק. הדרך שמסומנת באדום היא דרך להולכי רגל בלבד (זה גם הסימון במפה) שמובילה כעבור 1.1 קילומטר למפל של נחל חצרה ואל טפטפת הנטיפים –מספר נטיפים שמטפטפים מים.
חוזרים לרכב ונוהגים שמאלה, מערבה, עם המשך הסימון הכחול.
1.1 ק"מ – שימו לב, הדרך עוזבת את הערוץ ופונה ימינה, בעליה.1.2 ק"מ – עוד עליה. 1.4 ק"מ – סיבוב עם מדרגה. לא צריך להתרגש. רצוי להיעזר כאן במכוון חיצוני. 2.4 ק"מ – שוב, לא להתרגש.

עין אהבה

עין אהבה. בריכה קטנה בצורת לב

2.6 ק"מ – מתחברים עם הסימון האדום מצידו השני ופונים שמאלה בכיוון צפון מערב.
3.3 ק"מ – עצי שיטה יפים לבארנץ'. המשך התוואי נחמד לנהיגה, מכיל קצת חול ואבנים.
4.5 ק"מ – צומת חשוב, מפגש עם דרך עפר מסומנת באדום. זו הדרך שמובילה לנחל צין תחתון ולגבי שיש. בעלי רכב 4X4 קשוח עם הילוכי כוח מוזמנים לפנות כאן שמאלה (התוואי לא קל, מוביל עד למרגלות מעלה עקרבים. פרטים נוספים כאן).
הטיול שלנו ממשיך עם הסימון הכחול, כלומר ישר.
נוסעים לאורך הסימון הכחול עד שב-7 ק"מ הוא נגמר ומתחיל סימון אדום. מי שיפנה שמאלה יגיע למכתש הקטן. מי שיפנה ימינה יגיע, כעבור 7 ק"מ נוספים, לכביש 25 ולסוף המסלול.