בקרת ירידה במורד: הוראות שימוש

פטנט מיותר או המצאה גאונית? כך תנהגו נכון עם בקרת ירידה במורד - מתי ללחוץ על הכפתור ומתי לשחרר את דוושת הבלם ולסמוך על המערכת?

16.04.23

השנה היא 1993. לנדרובר עומדת להשיק רכב כביש-שטח חדש, תחת שם הקוד L314. כדי לחסוך במשקל, עלויות ומורכבות טכנית הוחלט, בניגוד לדגמי העבר של לנדרובר – דיפנדר, ריינג'רובר, דיסקברי – שלא לצייד את הדגם החדש בתיבת העברה עם יחס הילוכים נמוך (LOW) אלא בתיבת הילוכים סטנדרטית כמו של מכונית נוסעים. אבל מה לגבי יכולת שטח? הרי הרכב החדש יישא עליו את הסמל המחייב לנדרובר.

לנדרובר פרילנדר ירידה תלולה

לנדרובר פרילנדר בירידה תלולה / צילום: יצרן

אירופה המערבית בכלל ובריטניה בפרט נהנות מכמות גדולה של גשם, שלעיתים מומטר גם בקיץ. ללא הילוכי כוח לא תהיה לדגם החדש בלימת מנוע אפקטיבית בירידות תלולות, בוציות וחלקלקות. מהנדסי לנדרובר שברו את הראש – כיצד להוציא לשוק רכב ללא הילוכי כוח אבל עם יכולת להאט בצורה מבוקרת ובטוחה בירידות חלקלקות?
אחד המהנדסים הציע פתרון מהפכני: נתקין מנגנון אלקטרוני שבזמן ירידה תלולה יישלח פעימות בלימה דרך מנגנון ה-ABS אל כל הגלגלים. הפעימות האלה ייאטו את הרכב אבל מכיוון שמדובר בפעימות ולא בבלימה רציפה, הגלגלים לא יינעלו והרכב יוכל לשמור על כיוון ועל היגוי גם בירידות חלקלקות.
עם הרעיון המפתיע הזה פנו אנשי לנדרובר אל יצרן ה-ABS, ככל הנראה מדובר בחברת בוש הגרמנית.

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה. הזדמנות להשתמש בבקרת ירידה במורד

אנשי ה-ABS הודיעו לבריטים הנבוכים שאין בכוונתם לפתח רעיון כזה כיוון שלנדרובר היא חברה קטנה מדי מכדי שזה יהיה משתלם וממילא חברות אחרות לא יביעו עניין בפיצ'ר כזה – הרי מי שבונה רכב שטח אמיתי מצייד אותו בהילוכי כוח ומי שבונה רכב שטח לא אמיתי ממילא לא מתכוון לשלוח אותו לשטח.
לא צריך טובות. אנשי לנדרובר חזרו אל שולחן השרטוט והחליטו לפתח את המנגנון בעצמם. המנגנון הותקן לראשונה בפרויקט L314 הוא לנדרובר פרילנדר1 שיצא לשוק בשנת 1997. המנגנון נקרא HDC קיצור של Hill Decent Control. לחיצה על כפתור לפני תחילת הירידה מכניסה את המערכת לפעולה. המערכת בולמת את הרכב בעזרת ה-ABS ושומרת על "מהירות הליכה".

בקרת ירידה במדרון HDC לנדרובר

ללחוץ על הכפתור ולהביע אמון

צחוק הגורל. יצרן ה-ABS דחה את הרעיון של לנדרובר בטענה שלא יהיה לזה ביקוש. כיום מנגנוני בקרת ירידה במורד מופיעים בחלק משמעותי מרכבי הכביש-שטח בעולם. דוגמאות: טויוטה (DAC – לנדקרוזר ונוספים), גי'פ (גרנד צ'רוקי, צ'רוקי ונוספים), ניסאן (פאתפיינדר). רשימה מלאה בסוף המאמר. 

DAC בקרת ירידה במדרון טויוטה לנדקרוזר

DAC בקרת ירידה במדרון. טויוטה לנדקרוזר

שימוש נכון בבקרת ירידה במורד: יש ללחוץ על כפתור ההפעלה של המערכת לפני תחילת הירידה. בדרך כלל נדלקת נורת ירוקה עם גרפיקה של רכב בירידה תלולה. יש להיכנס לשיפוע בצורה איטית מאוד עם רגל על דוושת הבלם. ברגע שמשקל הרכב נשען לתוך השיפוע (כלומר ממש בתחילת המורד) יש לעזוב את הבלם ולתת למערכת לעשות את עבודה. עליכם לסמוך על המערכת. אם תשלחו רגל חוששת אל דוושת הבלם, המערכת מיד תחדל את פעולתה. כל נגיעה ב"ברקס" או ב"גז" מביאה לביטול מידי של פעולת המערכת.

תרגול ירידה טכנית ושפ"צ במהלך קורס נהיגה עם יואב קווה. בתמונה: סובארו פורסטר

סובארו פורסטר במורד / צילום: שמעון 'עדשים'

בקרת ירידה במורד פועלת בהילוך קדמי, בדרך הכלל הנמוך ביותר שיש. בדגמים מסוימים, למשל ג'יפ צ'רוקי, ניתן לווסת את מהירות הירידה בדרגות שונות. הוויסות נעשה בעזרת בורר ההילוכים או מנגנון בקרת השיוט.
שימו לב: בקרת ירידה במדרון פועלת גם בהילוך אחורי.

 

 

בקרת ירידה במורד – סיכום

יתרונות: בקרת ירידה אוטומטית טובה לנהג מתחיל שלא יודע לבלום רגיש ומדויק מספיק בירידה תלולה, בעיקר בירידה בוצית או חלקלקלה, בלי לנעול את הגלגלים. היא מאפשרת לנהג "לשכוח" מנושא הבלימה ולהתרכז בהיגוי. שימושית מאוד במקרה של "עליה שנכשלה" כשצריך לסגת לאחור בהילוך אחורי בצורה בטוחה.
חסרונות: המערכת פועלת לפי מהירות הכלי ובכלים מסוימים גם לפי זווית השיפוע . היא לא מסוגל לחזות קדימה כלומר אין באפשרותה לדעת שהירידה מתגברת בעוד חצי מטר או שיש מדרגה פתאומית. במקרים כאלה היא מגיבה רק אחרי שהרכב נקלע לשיפוע המשתנה. כמובן שעדיף ליזום ולא להגיב, ואת זה יכול (בינתיים) רק הנהג לעשות בבלימה עצמאית – אנושית. מעבר לכך שימוש תכוף ו"התמכרות" למנגנון פירושו שהנהג לא מתאמן בבלימה מדויקת ורגישה בשטח והיכולת שלו לעשות את זה נכון פשוט לא מתפתחת או אפילו מתנוונת.
שורה תחתונה: מנגנון נחמד. שימושי במדרון חלקלק. מצוין לנהגים מתחילים. לא מייתר בלימה על-ידי הנהג. כדאי להמשיך להתאמן ולשמור על כושר – בדיוק כמו שטייסים בחברות תעופה נדרשים לעשות מדי פעם נחיתות ידניות ולא אוטומטית.

דגמי רכב שמצוידים בבקרת ירידה במורד:

ב.מ.וו X5/X3
ג'יפ רנגלר (שנתונים אחרונים, חלק מהגרסאות)
ג'יפ צ'רוקי (שנתונים אחרונים)
ג'יפ גרנד צ'רוקי (שנתונים אחרונים)
וולבו (XC60/XC70/XC90)
טויוטה ראב4
טויוטה לנד קרוזר 120
טויוטה לנד קרוזר 150
יונדאי ix35 / טוסון (חלק מהדגמים)
יונדאי סנטה פה
לנדרובר דיסקברי 3
לנדרובר דיסקברי 4
לנדרובר דיסקברי ספורט
לנדרובר פרילנדר
לנדרובר ריינג' רובר (דגמים שונים)
מרצדס ML  /  GLC / GLA / GLE ונוספים
ניסאן פאתפיינדר
פורד אקספלורר
סובארו פורסטר (X MODE)
סוזוקי ויטארה (שנתונים אחרונים, חלק מהדגמים)
קיה ספורטאז' (שנתונים אחרונים, חלק מהדגמים)

רוצים לקרוא עוד?

הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם" מאת יואב קווה 

"המדריך השלם לנהיגת שטח" מהדורה שניה יואב קווה

לרכישת הספר במהדורה מודפסת >>

לרכישת הספר במהדורה דיגיטלית >> 

 

אולי תתעניין גם בדברים הבאים:

נהיגה בחול
כך תנהג בחולות – טיפים לנהיגת חולות

 

 

קורס מדריכי שטח
קורס נהיגת שטח עם יואב קווה