שיפוע צד: טעויות נפוצות

שיפוע צד הוא נושא רגיש ואפילו מפחיד. אנחנו רוצים להימנע מהשפ"צ ועושים טעויות שדווקא מסבכות אותנו יותר

06.06.16

שיפוע צד או בקיצור שפ"צ זה הדבר הזה שגורם לשערות שלנו לסמור מרוב פחד. יש לי חבר עם ניסיון של שנים ארוכות בטיולי שטח אבל כשמגיעים לשיפוע צד הוא מתחיל להחליף צבעים.
טוב שזה מפחיד. עדיף לפחד יותר מדי מאשר לפחד פחות מדי ולנהוג בשאננות מסוכנת.

שיפוע צד. צילום: דובר צה"ל

שיפוע צד במתקן ניסוי צה"לי. צילום: דובר צה"ל

אבל צריך לשים דברים בפרופורציה.
שפ"צ הוא לא מלאך המוות.
לא בכל שפ"צ מתהפכים.
כשמתמודדים עם שיפוע צד צריך לשמור על קור רוח ולעשות את הפעולות הנכונות. יותר מכך – מה שבאמת חשוב זה לא לעשות את הפעולות הלא נכונות. למעשה, אם לא נפריע לרכב, רוב הסיכויים שנצא משיפוע הצד בשלום.
שתי הטעויות הנפוצות ביותר בהתמודדות עם שיפוע צד:

1. טעות ראשונה: להפנות את ההגה אל מחוץ לשיפוע
נניח שהדרך שאתם נוסעים בה גולשת לתוך ערוץ נחל ונניח שבכניסה לערוץ, יש בור או שקע גדול מצד ימין. הגלגל הימני קדמי שלכם נופל לתוך הבור. הרכב נכנס לשיפוע צד חריף ימינה.
האינסטינקט המוטעה הוא להפנות את ההגה אל מחוץ לשיפוע, שמאלה במקרה הזה. אנחנו רוצים להפנות את הרכב כלפי מעלה מתוך איזושהי מחשבה או תקווה קלושה שזה מה שיוציא אותי מהמצב המסוכן. בפועל, זה בדיוק להפך. ברגע שאנחנו מפנים את ההגה הפוך מכיוון השיפוע, אנחנו מחריפים את שיפוע הצד וגרוע מכך, גורמים להעברת משקל אל הצד הנמוך של הרכב.
הפרדוקס הזה אכזרי: אנחנו רוצים להימלט משיפוע הצד ובפועל מסבכים את עצמנו עוד יותר.
הדבר הנכון לעשות הוא להפנות אל ההגה אל תוך השיפוע. ממש לנסוע אל תוך השיפוע. כן, גם אם יש קיר או עץ במרחק של מטר משם. צריך קודם כל להוציא את הרכב מהשפ"צ ואחר-כך לטפל במכשולים הבאים בתור.

שיפוע צד 4X4 נהיגה

שיפוע צד. יש להפנות את ההגה אל השיפוע ולא ממנו והלאה / צילום: בן האומן

2. טעות שניה: לדפוק ברקס / לעזוב גז
שיפוע צד זה דבר מבהיל ומה עושים כשנבהלים? עוזבים את הגז או בולמים. זו כמובן טעות. בלימה הופכת שיפוע צד דינמי (תוך כדי תנועה) לשיפוע צד סטטי, שהוא מסוכן שבעתיים. בלימה גורמת להעברת משקל חריפה אל תוך השיפוע. בלימה באמצע שיפוע צד עלולה להביא להתהפכות. וככל שהרכב קצר יותר, ע"ע סוזוקי ג'ימני, כך הוא מגלה רגישות גדולה יותר לנושא הזה.
הדבר החשוב ביותר הוא לאפשר לרכב להתקדם, להיות בתנועה. צריך לוודא שהגלגלים של הרכב שלנו כל הזמן מסתובבים. זה מה שישמור עליו ועלינו. רוב ההתהפכויות מתרחשות כאשר הרכב נעצר.

לסיכום: נקלעתם לשיפוע צד? הפנו את ההגה לתוך השיפוע ותנו לרכב שלכם להתקדם –  אל תתביישו לתת גז.

נסיעה טובה ובטוחה.

 

לטיפים נוספים מאת יואב קווה:

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות