טיפ נהיגה 4X4: מה שלא הולך בכוח

מה שלא הולך בכוח, יילך בעוד יותר כוח? זה עלול להיגמר בקריעת צמיגים, פיצוץ בולמי זעזועים, עיקום מוט הגה ועוד

09.05.16

הסלוגן השכיח והמקובל הוא "מה שלא הולך בכוח, הולך בעוד יותר כוח". והמהדרין מוסיפים "ומה שלא הולך בכוח, הולך באלימות".
הסלוגן הזה נשמע טוב אבל מתאים אולי לחיילים בסדיר, מקסימום למילואימניקים צעירים. הוא מתאים אולי לג'יפ סופה והאמר צה"לי. הוא פחות מתאים למיצובישי פאג'רו / טויוטה לנדקרוזר אזרחי ובטח לא לסובארו פורסטר / XV.
כי בפועל, מה שלא הולך בכוח, יישבר ביותר כוח.

ג'יפ קפיצה באוויר ירדן ואדי רם ראם
לצפיה בסרטון לחצו כאן

הפעלת מוגזמת של כוח מביאה להרס של הרכב. אנחנו מדברים על קריעת צמיגים, פיצוץ בולמי זעזועים, עיקום מוטות הגה ואפילו פגיעות שלדה והתהפכות.
אני מציע לאמץ סלוגן אחר: "הכי לאט שאפשר, הכי נחוש כשצריך".
כשאפשר, כשתנאי הדרך מאפשרים וכשהרכב מאפשר, אז נוסעים לאט. הכי לאט שאפשר. אני לא מדבר על זחילת סבתא. אני מדבר על מהירות הגיונית ששומרת על מכלולי הרכב, לא מקפיצה את הנוסעים ולא פוגעת בטבע.
לפעמים זה לא מספיק. לפעמים זחילה איטית מדי מסתיימת בתקיעה ודאית. זה קורה אם הרכב רך מדי, בעל מהלך מתלה קצר, צמיגי כביש, ללא נעילות דיפרנציאל או בקרות משיכה אלקטרוניות. זה קורה במצבים של דרדרת, חול ובוץ.
במקרים כאלה יש לעבור לחצי השני של המשפט – "הכי נחוש שאפשר".
צריך ללחוץ על הדוושה הימנית בעוז. ללחוץ ולא להרפות. ללחוץ בנחישות.
כמה ללחוץ? לא יותר מדי.
מהירות גבוהה מדי פירושה, שוב, כוח מוגזם, קפיצות ושבירות.
שימו לב: תמיד עדיף פחות מדי מאשר יותר מדי.
פחות מדי פירושו להיתקע, לסגת לאחור ולנסות שוב. לא קרה כלום, מקסימום מכה קטנה בכנף של האגו.
יותר מדי פירושו נזקים.
בסרטון (לצפיה לחצו כאן) רואים ישראלים כובשים דיונה בוואדי רם בירדן. הנהג הראשון מטפס על הדיונה בדיוק במהירות הנכונה – לא מהר מדי ובלי להתעופף ולא לאט מדי ובלי להיתקע.
הנהג השני מגזים לאללה וכמעט נוחת על האף – ולמרות שהזהירו וסימנו לו להאט.
ואדי רם כבר ידע התעופפויות כאלה וגרועות יותר. כלומר ב.מ.וו X5 שפוצץ רדיאטור ועוד חלקים יקרים.
אז לסיכום: הכי לאט שאפשר, הכי נחוש כשצריך. ועדיף – לאט מדי מאשר מהר מדי.

רוצים לקרוא עוד?
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם". 

לפרטים נוספים על הספר ולהזמנת הספר >> לחצו כאן

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות