בשבילים -הבלוג של יואב - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

בשבילים -הבלוג של יואב

יואב קווה מטייל בשבילים ומביא לכם צילומים, סרטונים וסיפורים מהשטח






בלוג כותרת יואב קווה

6/8/18

מזג האוויר בהר הנגב – יבש ונוח אפילו באמצע אוגוסט.
הצטרפו אלינו בסופ"ש הקרוב (17-18/8) לטיול 4X4 משולב בתצפית כוכבים עם מדריך מקצועי וטלסקופים משוכללים.
לחצו כאן – קיץ של כוכבים וג'יפים >>

 

השאלה היא שאלה של סגנון.
לא מעניין אותי אם הצלחת לטפס עד לקצה המעלה.
מעניין אותי הסגנון שלך.

האם אתה עושה את זה נכון.
האם אתה עולה בצורה חלקה, שקטה ואלגנטית.
או להפך – האם אתה נוהג לפי הסלוגן "מה שלא הולך בכוח, הולך בעוד יותר כוח", מסכן את עצמך ואת נוסעי הרכב, שובר מכלולים ופוצע את השטח. 
המבחן הקובע הוא "מבחן האבק".
כמה אבק העלת לאוויר בזמן שכבשת את העליה? ככל שאתה נהג מיומן יותר כך תעלה פחות אבק. כמה זה פשוט, כמה זה לא פשוט.
לצפיה בסרטון לחצו כאן >> מבחן האבק.

קירגיסטאן – ברגעים אלה ממש.
הטיול של חברת שבילים לקירגיסטאן – מרכז אסיה, גבול סין – מתקיים בימים אלה ממש.
הרים נישאים, נהרות שוצפים, נופים כבירים.
קבלו הצצה לארץ המופלאה הזאת 
בטיול שלנו שנערך ממש בימים אלה.
העולם גדול ומופלא – קירגיסטאן עם חברת שבילים. לפרטים על טיול הבא שלנו לקירגיסטאן, לחצו כאן >> עם שבילים 4X4 לקירגיסטאן.

ובינתיים בארץ:
1. מקומות אחרונים לסופ"ש הקרוב – "קיץ של כוכבים" במכתש רמון. אפשר לבוא לשישי שבת ואפשר רק לשישי. >> להצטרפות לחצו כאן.
2. חד יומי בשבת הקרובה: צפון מדבר יהודה + ואדי קלט. נותרו מקומות אחרונים >> להצטרפות לחצו כאן.
3. לבעלי לנדרובר בלבד, במסגרת מועדון שבילים-לנדרובר: טיול ערב ביום חמישי הקרוב בצפון מדבר יהודה >> כל הפרטים כאן.

לכל הטיולים של חברת שבילים – לחצו כאן

לכל הדרכות השטח של חברת שבילים – לחצו כאן

 

13/8/18

קיץ של 4X4 וכוכבים במצפה רמון. אם אתם בארץ, אם לא עשיתם תכניות לסופ"ש של ה-17-18 באוגוסט, הנה הצעה: אנחנו יוצאים ליומיים של טיול 4X4 בהר הנגב עם תצפיות כוכבים ולינה בחוות כרמי הר הנגב. המסלולים, בהדרכת אלדר גרינוולד, מדריך מוסמך שטח של שבילים 4X4, ישלבו נהיגת שטח עם טבילה בבריכות באזור. בערב נתארגן על ארוחה גדולה בצוותא ותצפית כוכבים מודרכת.
צפו בסרטון:

רוצים להירשם? כנסו לעמוד הטיולים שלנו או ישירות לעמוד התשלום של הטיול.

מבקשים את עזרתכם בחילוץ? כל ישראל ערבים זה לזה ועמישראל תמיד מושיט עזרה. 
בסרטון שלפניכם גורר לנדקרוזר, מהיחידה הארצית לפינוי צירים (יחפ"צ), סמי טריילר צבאי עמוס. האם בעלי הלנדקרוזר מסכן את הגיר שלו במאמץ יתר?!
רוצים לדעת איך לגרור נכון? הירשמו לקורס החילוצים שלנו – כאן.

במזג אוויר סביר בהחלט לחודש אוגוסט קיימנו ביום שישי האחרון ביער בן שמן קורס בנהיגת שטח. מכיוון שהגיעו כלים רכים וקשוחים החלטנו לפצל את הקבוצה לשניים – כך שכל רכב וכל נהג יאותגרו בהתאם לרכב שלהם.
סרטון קצר לפניכם.
הדרכת הטרשים הבאה תתקיים ב-24/8 – פרטים נוספים כאן.
קורסים נוספים לנהגים מתקדמים יותר:
10/8/18 – קורס חילוצים – בן שמן. לפרטים נוספים>>> לחץ כאן
15/9/18 – נהיגת ראלי -לטרון. לפרטים נוספים>>> לחץ כאן
24+27/10/18 – ניווט טופוגרפי -מפגש כיתה + שטח. לפרטים נוספים>>> לחץ כאן


חידת מקום (הפעם די קלה..)

אפשר להשיב כאן בתגובות למטה או בעמוד הפייסבוק של שבילים.

 

30/7/2018

הקסם של לנדרובר דיסקברי. אפשר להגיד כל מיני דברים על הדיסקברי. אפשר להגיד שהוא לא אמין, שהערך שלו מתרסק, שהוא מחייב חבר מוסכניק צמוד. ואפשר להגיד שאין לו בכלל מתחרים ושהוא רכב השטח היחיד שבאמת מצליח לשלב נימוסי כביש ויכולת שטח.
דיסקברי (להלן "דיסקו") דור 1 ׁׁ(שנים 1989-1998) ודור 2 (1998 עד 2004) התבססו על שלדת סולם ושני סרנים חיים.

דור 3 (2004 עד 2009) עבר למתלים נפרדים ולקפיצי אוויר + שלדה שהיא שילוב של מונוקוק ושלדת סולם. אוף כמה שזה כבד.
ה-3 הוא הרבה יותר מתוחכם במכניקה, באלקטרוניקה וגם בעיצוב הרובוטריקי שלו שבזמנו היה די מהפכני.

דיסקו 3, מהשנים המוקדמות יותר, אפשר כיום להשיג כבר בחמישים אלף שקל וקצת. דיסקו4 (2009-2016) שמר על העיצוב הקופסתי, הציע כמה שיפורי אמינות ומנועים חזקים יותר. המשקל העצמי נשאר גבוה.

לנדרובר דיסקברי 5 מבחן שטח 4X4

דור 5 – החדש – הנוכחי (הוצג 2016) מבוסס על שלדת מונוקוק של ממש – שינוי דרמטי שעזר לדיסקו להשיל כמעט חצי טון (!) ממשקלו. ה-5 שבר כיוון גם בעיצוב. תגידו ביי לקופסא, תגידו היי למיניוואן עגלגל. מיניוואן עגלגל?! טוב, אני אולי קצת מגזים. זה עדיין לנדרובר בלוק שלו. אבל הקווים הרבה יותר קמורים ומעודנים. מה שעורר מיידית את החשש – האם יכולת השטח המסורתית הלכה פייפן?
כל התשובות בסרטון.

נהיגת לילה NIGHT 4X4 DRIVING

נהיגת לילה במדבר יהודה // צילום: חזי בועז

נהיגת לילה בשטח. את הפנטזיה הזאת על נהיגה בשטח ללא אורות, אפשר להשאיר במעמקי הצ'ימידן. מה שעבד יפה בצבא בג'פסים ורגלי עץ למינהם לא יעבוד באזרחות. בטח לא עם הכלים המודרניים על שלל נורות הלד שפשוט אי אפשר, גם אם מאוד רוצים, לכבות. וחוץ מזה, עד שהעיניים שלך יתרגלו לחושך, החכמולוג ברכב שמלפנים ילטף את הברקס ואור אדום בוהק ישטוף את החשיכה וחלאס – צריך להתרגל מחדש לחושך. בקיצור, תשמרו את החוויה הזאת למילואים או לסיני – שם ממילא נוסעים בפיז'ו ענתיקות בלי אורות.

מרסבא

מרסבא – אתם מוזמנים להצטרף לטיול שלנו ב-27 באוגוסט / צילום: יובל ניזרי

בחמישי האחרון נתלה בשמיים ירח גדול, מלא ועגול. ט"ו באב, חג האהבה. שיירה ארוכה יצאה בעקבות אבי כהן, מדריך בוגר קורס "מוסמך שטח", אל צפון מדבר יהודה והמרסבא.
המנזר אמנם היה חשוך לגמרי – הוא לא מחובר לרשת החשמל הישראלית, לא לפלשתינית של בית לחם ולא לירדנית כלשהי. אבל הפעמונים צלצלו לקראת 2 בלילה – עת הנזירים קמו למלאכתם יומם, כלומר תפילה ותפילה ועוד קצת תפילה (וגם טאטוא של החצרות).

כוכבים תצפית

קיץ מלא כוכבים בהר הנגב – אתם מוזמנים להצטרף לטיול שלנו בסופ"ש 17/8 // צלם: דוד יעקובסון

טיול לילי במדבר יהודה הוא חוויה מיוחדת ואני מזמין אתכם להצטרף לטיול כזה ביום שני, 27 באוגוסט – כל הפרטים בעמוד הטיולים שלנו.
ואם אתם בעניין של כוכבים ומטר מטאורים אז שימו לב: בסופ"ש 17/8 אנחנו מוציאים טיול אל הר הנגב ומכתש רמון שכולל לינה בחוות כרמי הר הנגב (לא לדאוג, יש מקלחות ושירותים מסודרים). צפויה תצפית כוכבים מרהיבה – ראו תמונה. אז אתם מוזמנים לבדוק את הטיול הזה – כאן.

נהיגת לילה חציית מים

צילום: איציק חולדאי

שלושה טיפים לנהיגת לילה בשטח:

  1. יותר לאט
    להתענג על הקרירות, הריחות והצלילים. לעצור לקפה. לעצור עוד פעם לקפה.
    קצב הטיול הלילי הוא איטי וחושני.
    קחו בחשבון: כדאי להיכנס לשטח לפני שהשמש שוקעת לגמרי. זה ייתן לכם אוריינטציה ויעזור למנוע התברברות בניווט. הניווט בלילה מורכב יותר, אומדן המרחקים משתבש ובחושך קל לפספס פניות. יש להיעזר באפליקציה ייעודית לניווט. לא מומלץ להיכנס ברכב בודד לשטח, בוודאי לא באזור לא מוכר.
  2. צל הרים כהרים
    כל מדרגה זעירה או סלע קטן נראים גדולים ומפחידים. כל שקע באמצע השביל נראה כמו תהום. דרך עפר שבאור יום עשויה להיחשב משעממת, הופכת בלילה מרתקת ולעיתים גם אתגרית.
    בטיולי לילה אל תתפתו לדרכים עם מכשולים טכניים מורכבים. עדיף לבחור מסלולים בדרגת קושי קלה יחסית. אורך המסלול חייב להיות קצר משמעותית בהשוואה למסלול יום. אם בטיול יום אנחנו גומאים 40-50 ק"מ אז בלילה אפשר להסתפק ב-15-20 ק"מ.
  3.  קיצור פניות
    בלילה יש נטיה לקצר את הרדיוסים של הסיבובים. זה הולך ככה: נהג א' רואה את אורות הרכב שלפניו, אבל לא מבחין בפינה הפנימית העיוורת של העיקול ולכן חותך קצת את הרדיוס של הסיבוב.

המשך קיץ חמים
להתראות בשבילים
יואב

23/7/2018

"חום יולי-אוגוסט" שר שלמה ארצי אבל צריך להודות על האמת – יש ימים יוצאי דופן. כזה היה הסופ"ש האחרון עם כמות יפה של עננים לבנים שהתעופפו בשמיים ולעיתים הסתירו את השמש ויצרו לנו אשליה של סתיו.
זה היה סופ"ש גדוש שבילים 4X4.

בשישי ערכנו קורס טרשים בהר חורשן. הקורס הזה נערך בד"כ בבן שמן אבל הפעם הצפנו לאזור חורשן – רמות מנשה לטובת כל מי שגר באזור. לקורס התייצבה חבורה מכובדת מאזור חדרה – עמק יזרעאל – חיפה עם שלל כלים: מהונדה CRV דרך סוזוקי גרנד ויטארה ועד טויוטה פראדו קצר.

בעצם היא די תלולה. העליה שלנו

הר חורשן גדוש בעליות תלולות ותלולות יותר. תרגלנו שיפועי צד, הצלבות, עליה שנכשלה ועוד. היה כיף. בסרטון רואים (שומעים..) אותי מעודד את אחד המשתתפים לא להרפות מדוושת ה"גז" בעליה תלולה.

אני יודע, העליה הזאת נראית לכם קלה.
אבל קחו בחשבון שני דברים:
1. בווידאו עליות תמיד מצטלמות איכשהו שטוחות – בשטח לפעמים הן באמת תלולות.
2. הבחור ירוק בשטח – ואצלו, כמו אצל רבים וטובים, הפחד גורם לעזוב את ה"גז" ואז נתקעים.. ולכן העידוד הרצוף שלי בקשר.
הנה, כך נראית העליה הזאת בצילום מלמטה (כלל ראשון בטיפוס: הליכה מקדימה ברגל..)

השטח עורר רעב ויצאתי לחפש את החומוסיה הקרובה. 
כפר פרדיס.
דילגתי על שתי החומוסיות שנמצאות ממש על הכביש הראשי וניווטתי לתוככי הכפר – אל חומוס אבו עלי.
מכירים עוד חומוסיות טובות בסביבה?

בשבת הוצאנו טיול, בהדרכת לורן בן סעיד, אל צפון מדבר יהודה ואל נחל פרת – ואדי קלט.
לורן הוא איש קיבוץ צובה, שירת ביחידת חי"ר מובחרת ולפני כשנה השלים את קורס מובילי הקבוצות שלנו –  מוסמך שטח.

LAUREN לורן בן סעיד

"הכל בסדר". לורן בן סעיד – מוסמך שטח של שבילים 4X4

במבטא צרפתי קל ובג'יפ סופה פתוח הוא מוביל את המטיילים בביטחון במרחבי המדבר.
תענוג לטייל עם לורן ולכן החלטתי הפעם להצטרף בעצמי אל הטיול כאחד המטיילים מן המניין.
מה גם שמזמן מזמן לא ביקרתי בוואדי קלט.

מפה עין קלט ואדי קלט

הלוך-חזור לעין קלט / מפה שבילנט

לורן הוביל את השיירה בדרך יפיפיה שהתפתלה לאורך אחד היובלים של נחל אוג ומשם על קו המצוק הדרומי של ואדי קלט.
ואדי קלט (נחל פרת) עצמו הוא פלא.
דמיינו פלג מים זכים מפכה בוואדי חתור בסלע, מסביב עצי דקל, תאנה, שיזף ועוד.
נווה מדבר מהאגדות.
הליכה מתונה של כ-400 מטרים בתוך הוואדי ופה ושם במים זורמים הובילה אותנו לבריכה ולמפל של עין קלט.
ומכאן ניתן לסרטון לדבר.

הטיול הבא שלנו לצפון מדבר יהודה ולוואדי קלט, בהובלת לורן (!) ייערך ב-18/8. כל הפרטים בעמוד הטיולים החדש שלנו >> לחצו כאן.

פורד טרנזיט צמיגי שטח

פורד טרנזיט צמיגי שטח מלא

פורד טרנזיט עם צמיגי "שטח מלא"

בדרך חזרה למכונית, סמוך לבית של בדואים, הבחנתי במשהו מעניין.
פורד טרנזיט עם צמיגי MT "שטח מלא".
הטרנזיט "ג'יפ" הזה הוא כמובן הנעה אחורית ולא 4X4 ולכן רק הגלגלים האחוריים זכו לגומי קרבי שכזה – מקסיס BIGHORN.
אז מי אמר שרק טנדר סובארו יכול לצלוח את המדבר?

יואב קווה ואדי קלט

פה אני הולך לעין קלט (מאחורי – שרידי אמת המים)

את קורס הטרשים הבא אעביר ביום שישי, 3/8, בבן שמן. כל הפרטים כאן – קורס נהיגת שטח.
הקורס מתאים לנהגים מתחילים או בעלי ניסיון בינוני, לכל מי שרוצה לקבל ביטחון בנהיגת שטח – עליות וירידות תלולות, הצלבות ושיפועי צד.
וכל מי שרוצה להבין באמת איך הדברים עובדים בשטח.

להתראות בפוסט הבא
ובשבילים
יואב