נחל כסלון, תל כסלון, עין למון

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

על האורנים תלוי, כמו רוח רפאים, ענן קלוש. גשם חלש לא מפסיק לרדת. כמה טיפות חודרות דרך החלון הפתוח. אפשר להריח כבר את סוף החורף. בורות מים, מעיין, עץ תמר מפתיע, משטחים מפתים של כלניות ורקפות. המסלול הוא במרחק של פחות משעה מתל אביב או ירושלים. חלקו מתאים לכל מכונית נוסעים "פרטית" וחלקו לכל 4×4 או אופני הרים. נקודת ההתחלה היא מחלף שער הגיא.

מהמחלף ממשיכים מערבה לכיוון בית שמש על כביש 38. מול תחנת דלק "פז" מסילת ציון מאפסים את מד המרחק וממשיכים על כביש 38 מערבה. כעבור 3.5 ק"מ מגיעים לצומת אשתאול. מכאן מתפצלות הדרכים.

מסלול טיול נחל כסלון

מסלול טיול נחל כסלון. מפה אינפוגרפיקה הארץ

מסלול לכל מכונית

מאפסים בצומת אשתאול את מד המרחק ופונים שמאלה אל כביש 395 – אחד מכבישי הנוף והנהיגה המוצלחים בארץ. כעבור 5.0 ק"מ של עלייה מפותלת, בדיוק בעיקול ימינה, יורדים מהכביש שמאלה ומיד פונים שוב שמאלה לדרך עפר רחבה לפי השילוט "תל כסלון". המשך בעוד שתי פסקאות.

מסלול ל-4×4 ואופני הרים

בצומת אשתאול עושים פניית פרסה ונוהגים על כביש 38 לכיוון שער הגיא. כעבור 400 מ' פונים ימינה לדרך עפר משולטת – "מערת בני ברית, יער הקדושים". לידיעת הרוכבים: זו הנקודה לפרוק את האופניים מהרכב. ואגב, הגובה כאן הוא 270 מ' מעל פני הים. מאפסים את מד המרחק ומתקדמים מזרחה בדרך העפר הרחבה עם סימון השבילים האדום. השיפוע מתון בחזקת חימום לבאות. היער הוא "יער הקדושים" – שישה מיליון עצים שניטעו לזכר היהודים שנספו בשואה. ב-1.6 ק"מ חולפים בשער בני ברית וב-1.8 ק"מ, מימין, "מערת בני ברית".

עין לימון. לפני הכפר עין רפא ולא רחוק מאבו גוש

המערה היא מערה המסה טבעית, שהורחבה והוכשרה לשמש מקום התייחדות עם זכר קורבנות השואה. אבל היה מי שחשב שהמערה היא יופי של מקום למסיבות טראנס. היו גם כאלה שחשבו שהמערה היא סוג של שירותים ציבוריים. לפני כמה שנים, בגלל הזלזול והזוהמה, החליטו בקק"ל לנעול את המקום בסורגים. משמאל לדרך ערוץ נחל כסלון, שזורם רק בימי גשם סוחף. נחל כסלון הוא מהגדולים בהרי ירושלים. ראשו בהר אדר. כעבור 20 ק"מ, לא רחוק ממושב אשתאול, הוא יורד/מתחבר אל נחל שורק.

ב-2.0 ק"מ צומת T ואיפוס. הגובה הוא 317 מ'. פונים ימינה דרומה עם הסימון הכחול. זהו, החימום נגמר ומכאן יש עליות. עקלתונים תלולים למדי שנושאים את הרוכב או את הרכב גבוה למעלה. מד המרחק מצביע על 1.0 ק"מ וה-GPS מדווח על גובה של 400 מ'. מימין קיר זקוף, משמאל ערוץ הנחל. ב-3.3 ק"מ מופיע פתאום קטע אספלט קצר ומגיעים לצומת, סמוך לעיקול בכביש 395. הגובה כאן הוא 580 מ'.

המשך משותף

מאפסים שוב את מד המרחק ונוהגים בדרך העפר, שבחורף עלולה לסבול מכמה חריצים וצלקות. כעבור 1.0 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה, בעלייה. אחרי 200 מ' בדיוק מגיעים לסוף הדרך. לפחות בשביל המכונית. מכאן צועדים כ-200 מ' בשביל צר שמושך עד לשרידי הכפר כסלא. הוא שומר על שמה המקראי של "כסלון" (יהושע ט"ו), מלשון "כסל" (מותניים) בגלל מיקומה על "מותני השלוחה", מעל נחל כסלון. גם שם המושב הסמוך, כסלון, שמתיישביו הראשונים היו עולי תימן ובמקומם באו לימים עולי צפון אפריקה, לקוח מכאן. במרכז מבנה סגור. מצדו האחד בנויה שוקת. מצדו השני נקרה שהוליכה את המים מהמעיין. המעיין יבש. אבל מסביב, לפחות בעונה העכשווית, יש הרבה חיים. צריך למצוא פינה ולתפוס שקט או לשוטט בין החורבות ובורות המים או גם וגם. אחר כך בחזרה למכונית ובחזרה לצומת.

נחל כסלון. שער בני ברית

מטפסים לכיוון תל כסלון

מכאן אפשר לחזור לכביש והביתה או להמשיך בדרך עפר. כמובן שבדרך עפר. איפוס. השלט מורה "דרך נוף דרומית, גבעת יערים". הכיוון הוא מזרח והסימון כחול (9362). כעבור 100 מ' חולפים מתחת לקו מתח. ממשיכים הלאה עם הכחול. כל הזמן עם הכחול, עד שב-3.9 ק"מ פוגשים את הירוק (9342). פונים שמאלה, צפונה ולפי השלט "נחל כסלון". מאבדים גובה בדרך שחוזרת לערוץ וב-6.1 ק"מ מתעקלים שמאלה עם הירוק. ב-6.4 ק"מ צומת כפול ושוב מתפצלות הדרכים. 4×4 ורוכבים שרוצים לבקר בעוד מעיין – נא לדלג לפסקה הבאה.

בעלי מכוניות נוסעים וכל מי שרוצה לחזור לשער הגיא – נא לפנות שמאלה מערבה עם הסימון האדום: דרך עפר נוחה למדי מלווה את ערוץ הנחל. כעבור 7.0 ק"מ מגיעים ל"מערת בני ברית" וכעבור 2.0 ק"מ נוספים אל כביש 38 ולסוף המסלול.

תל כסלון. מסביב שרידי הכפר כסלא

המשך ל-4×4

יש להתקדם לצומת הסמוך ולפנות ימינה לפי הסימון האדום והשילוט "דרך נחל כסלון מזרח". ב-400 מ' במזלג, בוחרים בזרוע הימנית עם המשך הסימון האדום. צולחים סדרה מלבבת של שלוליות חורף וב-2.6 ק"מ מגיעים אל עין לימון (עין אל עומור). בריכה מרובעת שמזמינה שכשוך רציני – עומק המים כמטר וחצי. אל הבריכה מובילה נקרה שאפשר לזחול בה. המעיין נובע בתוך מערה קרירה בכל עונה. שוב למושב או לאוכף. המזלג הסמוך מציע שתי אפשרויות – שמאלה לתוך הכפר עין רפא ומשם למחלף עין חמד, אבו גוש וכביש מס' 1 או ימינה בעלייה. העלייה תלולה למדי, נחמדה ומחורצת. היא נגמרת כעבור 1.2 ק"מ בצומת T. פונים שמאלה וכעבור 100 מ' נוחתים בכביש 395, על שפת הכניסה לקיבוץ צובה. מי שרעב לעוד טיול מוזמן לגלוש עם 395 שמאלה, דרומה וכעבור 200 מ' לתפוס את דרך העפר (סימון ירוק, 9322) שמובילה לעין טייסים ולנחל שורק.