מלטרון ליער חולדה – לכל מכונית

טיול עם חוויה אומנותית. מתאים (גם) למכונית "פרטית"

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

את הטרקטור והמלגזה שלו הוא שלף ממגרשי גרוטאות. עכשיו הוא מלקט באמצעותם גרוטאות מתכת נוספות. "אני דוקטור לזבל", מעיד על עצמו אלכס וייס מכפר בן נון, מושב לא רחוק מלטרון. אבל החצר רחבת הידיים של וייס איננה מזבלה אלא גן פסלים מיוחד במינו. וייס, מיסיונר של מיחזור, מפסל במתכת ובאבן; ג'וקים אדירים, עכבישי ענק וסתם מפלצות. ובין המוצגים מונחות שתי חממות ובתוכן מאות מינים של קקטוסים, בצבעים ובצורות שרק הבורא או מומחים להנדסה גנטית יכולים להמציא. אחד מהם נראה בדיוק כמו מוח חשוף.

מסלול הטיול מרוחק חצי שעה של נהיגה מירושלים או תל אביב, טובל בנוף כפרי, חולף בחורשות מוצלות ונגמר באטרקציה שדי בה להצדיק יציאה מהבית: גבעת הפסלים של גדי פרימן על שפת קיבוץ משמר דוד ויער חולדה.

האגם הנעלם
את המולת כביש מס' 1, ירושלים-תל אביב, נוטשים במחלף לטרון ונוהגים מערבה בכביש מס' 3. בצומת הראשון, צומת חטיבת שבע, מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, צפונה, בכביש מס' 424. ב-1.3 ק"מ חולפים על פני הפנייה לאתר "מיני ישראל". ב-3.3 ק"מ, סמוך לשלט "נחל נחשון" ולפני שהכביש מתעקל שמאלה, צריך לרדת ימינה לדרך עפר. הרפתקת השטח לכל מכונית מתחילה כאן. מאפסים את מד המרחק ומתחילים לנהוג על דרך העפר צפונה ולעבר שלט "סכנת טביעה". במזלג הראשון (לפני השלט) צריך לבחור בזרוע השמאלית. ב-100 מ' למניין חולפים לצד מגופות צבועות אדום של מקורות. דרך העפר מתעקלת ימינה ושלט של קק"ל מכריז "משמר איילון 4X4". אין חשש. למעט בימי גשם ובוץ, הדרך טובה ונוחה.

מפה אולגה זלטקין

ב-400 מ' במזלג ממשיכים ישר. כך גם ב-600 מ'. ממשיכים הלאה. מימין הקערה של אגם איילון, שבחורף גשום מתמלאת מים (מכאן פשר השלט "סכנת טביעה"). מטיילי קיץ מוזמנים לדמיין אגם כחול ושלל פריחה צבעונית. ב-1.2 ק"מ מזלג. ממול עץ תאנה. צריך לאפס את מד המרחק ולטפס שמאלה בעלייה משובשת ומיד, בצומת T הסמוך, לפנות ימינה. העלייה הזאת היא החלק האתגרי ביותר במסלול, אבל כל מכונית תוכל לה.

ב-400 מ', במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית (ישר). השלט מורה "יציאה, כביש לטרון". ב-500 מ', מימין, פוגשים באנדרטת הלח"י, שנחנכה ב-11 בספטמבר השנה: שני לוחות בטון משולשים וביניהם, בשני מפלסים, עצי זית עתיקים – בתחתון גזע מת, בעליון חי ומלבלב. "החי על המת", מאת הפסלת איילת ביתן שלונסקי. בקיר הסמוך לאנדרטה חקוקים 127 שמות חברי הארגון שנהרגו בשנות פעילותו.

ב-600 מ' מגיעים לכביש 424 ופונים ימינה. ב-800 מ' פונים שמאלה אל כפר בן נון ומיד אחרי הפנייה מאפסים את מד המרחק. בכפר בן נון, שבו 400 תושבים, שרדו רק חמישה משקים חקלאיים. זוגות "צפונים", בלשון ותיקי המקום, רכשו כאן בתים רבים. אבל האופי הכפרי נשאר. כפר בן נון היא אלטרנטיווה זולה יותר ופחות מנקרת עיניים מכרמי יוסף השכן.

אגם איילון. צילום מסוף החורף

ממשיכים בנהיגה לתוככי הכפר. ב-500 מ' הדרך מתעקלת שמאלה. ב-800 מ' מגיעים למזלג. חוות הפסלים והקקטוסים של וייס (טל' (9797374-08) נמצאת בדיוק מצד שמאל.

המשך המסלול: במזלג הנוכחי מאפסים את מד המרחק וממשיכים בזרוע השמאלית (ישר). ב-200 מ', בצומת T, פונים ימינה (רחוב התאנה). הפנייה הבאה דורשת תשומת לב. ב-600 מ', לפני הבתים האחרונים של המושב, צריך לפנות שמאלה, דרומה, אל דרך עפר (עם שער ברזל פתוח). מאפסים את מד המרחק וממשיכים לנהוג בדרך העפר שהולכת ומתעקלת. בשני המזלגות הבאים, 50 מ' ו-200 מ', בוחרים בזרוע הימנית. נוהגים בשולי שדה מעובד וחוצים משתלה גדולה. ב-350 מ', במזלג, מאפסים את מד המרחק ובוחרים בזרוע הימנית – דרך עפר שחוצה שדה. בחורף יש כאן בוץ, שראוי למאכל 4X4 בלבד. ב-600 מ' מתחברים לדרך עפר ראשית ובצומת T, על שפת יער המגינים, פונים שמאלה.

הניווט מכאן ידידותי למשתמש – צריך לנהוג לאורך שולי היער (שנמצא מימין): ב-800 זרוע ימנית, ב-900 מ' שמאלית וב-1.2 ק"מ זרוע ימנית. ב-1.4 ק"מ ממשיכים ישר עם הדרך וב-1.6 ק"מ בוחרים בזרוע השמאלית. ב-1.8 ק"מ פוגשים באנדרטת "משבר לתקווה – לזכר חללי צה"ל, ניצולי השואה, ללא קרוב". ממול, בין העצים, עוד חלקת הנצחה. אסף אסולין, רס"ן בצנחנים, נהרג מאש צה"ל בפריצה לשכם במבצע חומה מגן, ב-9 באפריל 2002, יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

במזלג הסמוך (עדיין 1.8 ק"מ) בוחרים בזרוע הימנית ונוהגים עם דרך העפר הטובה, והפעם שינוי: היישר אל בין העצים. ב-2.1 ק"מ במזלג בוחרים בזרוע השמאלית (ישר). ב-2.2 ק"מ וב-2.3 ק"מ בימנית (ישר) וב-2.5 ק"מ מגיעים לכביש סלול ומאפסים את מד המרחק.

האשה שבתמונה איננה פסל

עכשיו אפשר לחנות בצד ולצאת לגיחה קצרה ברגל. פוסעים ימינה בכיוון כללי מזרח, על שפת הכביש. כעבור 200 מ' חודרים אל בין העצים, מדלגים מעל שביל אופניים (סינגל) ולצד שני סרטי סימון כתומים של רשות העתיקות פוגשים סלע עם חריטה בכתב עברי קדום – "תחום גזר", מהתקופה החשמונאית. מדריכת הטיולים דורית סדובסקי מספרת על סלע נוסף עם כתובת דומה שנמצא לא רחוק מכאן – צריך ללכת לאורך שביל האופניים, 500 מ', בכיוון מזרח. בין העצים כבר פורחות סתווניות. אפשר להריח את החורף.

בחזרה למכונית. פונים שמאלה, מערבה, על גבי הכביש הסלול, שנסלל במיוחד לכבוד רוכבי אופניים. הדרך רוכבת על הטופוגרפיה; עולה, יורדת ומתפתלת. רכבת הרים של ממש – רק לא לרמוס את הרוכבים. ב-1.5 ק"מ, בצומת T, פונים שמאלה לכיוון היציאה מהיער. מכאן ממשיכים ישר עד היציאה לכביש הראשי – ב-2.9 ק"מ מגיעים לכביש מס' 44 ומאפסים את מד המרחק. כעת פונים שמאלה, דרומה (מי שיפנה ימינה יגיע לכרמי יוסף ולרמלה). ב-700 מ' – כעת דרושה תשומת לב מיוחדת – צריך לרדת מהכביש ולפנות ימינה אל דרך עפר (ממש לפני עמוד תחנת אוטובוס שמעוטר בסימון שבילים שחור). מכאן נוהגים ישר, מערבה, לכיוון האנטנה הגדולה, הסככות והחורשה. דרך העפר חולפת בתוך מקשת אבטיחים ומוליכה ב-1.3 ק"מ אל מזלג דרכים משולט. יש לפנות שמאלה, דרומה, לפי השלט "סדנת פיסול" (פנייה ימינה מובילה לבית הרצל). ב-1.6 ק"מ, במזלג, זרוע ימנית – עם הדרך הראשית שמתפתלת בשולי חורשת חרובים. חרוב מהמלה חרב, כצורת הפרי. החרוב פורח באוקטובר. הפירות מבשילים ביולי-אוגוסט. זרע החרוב, חלק, נוקשה ובעל משקל אחיד, שימש בימי קדם יחידת משקל – חמישית גרם.

ב-1.8 ק"מ, במזלג, ימינה בעלייה ("סדנת פיסול"). ב-2.2 ק"מ מגיעים לצומת T. משמאל התחנה הכמעט סופית של הטיול – גן הפסלים של גדי פריימן, חבר קיבוץ משמר דוד הסמוך. אפשר לשוטט בין פסלי הגרניט והשיש, להשתרע על הדשא מול הנוף, למצוא תנוחה על אחד מספסלי האבן המפוסלים או בצל סככת הפסיפולורה. יש מים, יש כלניות אדומות (בפברואר) והכניסה חופשית. מבנה האבן במרכז הגן היה פעם בית מוכתר הכפר חולדה הערבית. עכשיו הוא מכיל גלריה של פסלי אבן וברונזה (הביקור בגלריה בתיאום מראש, טל'  050-7231924).

אנדרטת לח.י. החי על מת

סוף המסלול: מאפסים את מד המרחק ונוהגים קדימה, צפונה, בירידה, עם הגב לגן הפסלים. ב-200 מ' מכניסה הדרך את המכונית אל תוך קיבוץ משמר דוד (למעשה מדובר כבר ביישוב קהילתי). בצומת הראשון ממשיכים ישר. בצומת השני, ממש לפני עץ פלפלון ושיחי בוגנוויליה, פונים שמאלה. ב-500 מ' מגיעים אל שער הכניסה לקיבוץ. ב-1.0 ק"מ חולפים על פני אתר הנצחה לחללי חיל ההנדסה – יצירה מאת הפסל משה ציפר – וב-1.2 ק"מ מגיעים לכביש 411: ימינה לצומת ביל"ו ורחובות, שמאלה אל כביש מס' 3 – אשדוד או ירושלים-תל אביב.