הר גלבוע – רכס הגלבוע

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

הוא עמד עם הפנים לתהום וחיכה. וחיכה. כלום לא קרה. כפות הידיים שלו אחזו בקצוות המיתרים ועל גבו מנשא ענק. הוא המשיך לחכות. בת זוגו עמדה ממול, קצת יותר רחוק משפת התהום, ונראתה קצת מתוחה. פתאום הגיע משב רוח קטן ובלי שום היסוס הוא זינק למטה.

בריכות הדגים עדין למטה

למטה, בעמק – בריכות הדגים

מצנח הרחיפה המלבני בצבע לבן וצהוב נפרש היטב מעליו והוא גלש לאט ובסיבובים למטה, בכיוון בריכות הדגים, תוך כדי שיחה רגועה באמצעות מכשיר קשר עם בת הזוג. היא לא חיכתה שיגיע למטה. אחרי חמש דקות נטשה את העמדה, ניגשה אל המכונית שבחניון והחלה לנסוע למטה כדי לאסוף את הצנחן החובב.

הר שאול שברכס הגלבוע הוא מקפצה ידועה לחובבי מצנחי רחיפה. אל התצפית שבראש ההר מגיעים לקראת סוף המסלול שלהלן. בדרך רוכבים על הגלבוע מדרום לצפון-מערב, מטפסים מנחל בזק למלכישוע ונחשפים לנוף מיוחד של צפון השומרון. הוראות הניווט מפורטות מאוד, אבל הניווט פשוט למדי ומסתמך על סימוני שבילים בשטח. מסלול חוצה גלבוע מתאים לכל רכב 4×4 כולל דגמים "רכים" כמו יונדאי טוסון, דייהטסו טריוס, סובארו פורסטר, טויוטה ראב4 וכו'.
סיפור הדרך מתחיל בכביש 90 מדרום לבית שאן. מצפון: חולפים על פני מושב שדה תרומות ומאפסים את מד המרחק בצומת החיבור עם כביש מס' 667 (שמוביל למעלה גלבוע – מלכישוע). מכאן ממשיכים דרומה על כביש 90. ב-2.1 ק"מ חולפים עם הכביש על פני ערוץ נחל בזק. ב-2.2 ק"מ, בדיוק לפני שלט "גידולי שדה גלבוע" ומחסן טרקטורים גדול, פונים ימינה, מערבה, לדרך עפר כבושה היטב.
מד הגובה מדווח מינוס 150 מתחת לפני הים. מאפסים את מד המרחק ונוסעים בדרך העפר הזאת מערבה. ב-600 מ', במזלג, בוחרים בזרוע שמאלית – המשך דרך כבושה וסימון שבילים כחול (מס' 3626 במפה). ב-1.1 ק"מ משיקים לכביש של גדר ההפרדה ובמזלג הסמוך בוחרים בזרוע הימנית. נוסעים לאורך גדר התיל. מימין שדות תירס. ב-3.2 ק"מ מתחלף התירס בגזר (בעונה המתאימה). ב-4.8 ק"מ משיקים למטעי בננות. ב-5.0 ק"מ, בצומת T, פונים שמאלה, מערבה.

גלבוע. הר שאול והאמר H3

ב-5.5 ק"מ חוצים את ערוץ נחל בזק. הדרך מתעקלת ימינה ומתחילה לטפס בעלייה. סימון השבילים ממשיך כחול. דרך העפר נהפכת לכביש סלול. זהו אחד הכבישים הדקים, הנידחים והיפים ביותר. ב-5.8 ק"מ נגמרת העלייה והנוף נפתח לרווחה. ב-6.2 ק"מ חוצים את ערוץ נחל נר. ב-6.3 צומת T, מפגש עם סימון שחור (3628). מאפסים ופונים שמאלה, מערבה ובעלייה. במזלג הסמוך צריך לבחור בזרוע השמאלית עם המשך הסימון השחור. ב-1.4 ממשיכים בעלייה ובוחרים בזרוע הימנית במזלג.
בהדרגה תופסים גובה מעל המטעים. צריך לקוות ליום לא אביך ולראות טובה. 2.5 ק"מ – גבוה מעל נחל בזק. נוף נהדר, למרות נוכחות גדר ההפרדה וכביש הפטרולים הסלול לצדה. ב-3.4 מנע בקר – שבכת צינורות על הקרקע שחוסמת תנועת פרות. הסימון השחור מתחלף בכחול (3627). מימין (צפון-מזרח) פוגשים סימון שבילים אדום (3626).
מי שיצעד לאורך הסימון יגיע כעבור קצת יותר מקילומטר אל חורבת נר (השביל המסומן אדום מתעקל מערבה אחרי החורבה ומתחבר שוב אל דרך העפר לכלי רכב – ב-4.3 ק"מ למניין הנהיגה). נוהגים עם המשך הכחול, בעלייה, לכיוון האנטנות שבראש ההר. ב-5.6 עוד מנע בקר. ב-5.7, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית, בעלייה, ושוב עוברים לסימון שחור (3545). ב-6.5 ק"מ מגיעים לכביש ופונים שמאלה, מערבה, עם אותו סימון שחור. ב-6.6 מעבר בקר וב-6.9, מימין, שלט צנוע: "ארוחות אורגניות". דרך עפר קצרה מובילה לצריף של הזוג גיתי ורינת בן ישראל שמכינים ארוחות אורגניות פשוטות וטעימות בהזמנות מראש (4819258-052).
הלאה עם הדרך הראשית בכיוון צפון. ב-7.0 מגיעים לצומת: מימין שער הכניסה לכפר הגמילה מלכישוע ועליו שלט "פתח לנו שער". בצומת הזה פונים שמאלה, צפונה, ונוהגים לכיוון היישוב מירב. הקטע הבא של המסלול מתרחש על אספלט – קטע קישור בלבד ואל ייאוש. הכביש מתפתל וב-11.2 ק"מ מגיעים לצומת T. מאפסים ופונים שמאלה, צפון-מזרח. ב-800 מ', משמאל לכביש, מאתרים על עמוד חשמל סימון שבילים אדום (3528). פונים שמאלה, צפונה, לדרך עפר נוחה. מעל הראש קו מתח. ב-900 מ' במזלג פונים ימינה עם קו המתח. ב-1.5 ק"מ נוהגים ישר. הלאה עם הסימון האדום. ב-2.3 ק"מ אפשר לראות מימין טורבינת רוח בודדה. בצד השני, מעבר לגדר, מטעי זיתים ציוריים.

הר שאול. מצנחי רחיפה

המשך הדרך מתפתל למטה. ב-3.2 במזלג בוחרים בזרוע השמאלית. ב-3.9 ק"מ שוב נצמדת הדרך לגדר ההפרדה. ב-4.1 ק"מ, במזלג, פונים ימינה עם הסימון האדום ומתרחקים מהגדר. ב-4.2 ק"מ במזלג – שמאלה. ממשיכים בכיוון צפון-מערב, סמוך לחלקות עם משוכות צבר. ב-4.7 ק"מ מנע בקר ושוב נושקים לגדר. ב-5.5 ק"מ פונים ימינה לפי הסימון האדום. ממול הכפר הערבי פקועה. ב-5.7 מזלג, זרוע ימנית עם הדרך הראשית (סימון אדום). במעבר הבקר מאפסים את מד המרחק. ב-150 מ' – תשומת לב – צריך לפנות שמאלה, צפונה, לדרך עפר חומה בעליה, שמסומנת בסימון שבילים ירוק (הסימון נמצא על סלע מצד שמאל, כמה מטרים בעומק השביל). הדרך מובילה לתוך יער אורנים בסגנון הרי ירושלים. ב-500 מ' צומת T – פונים שמאלה עם המשך הסימון הירוק. ב-700 מ' מזלג – זרוע ימנית עם הירוק. 850 מ' – עוד צומת T והפעם שמאלה. כל הזמן עם הסימון הירוק. ב-1.3 ק"מ ימינה. ב-1.55 ממשיכים ישר אל מחסום הבקר. מייד אחריו פונים שמאלה, כשהשדה נמצא מצד ימין. ב-1.9 ק"מ מגיעים להצטלבות – ממשיכים ישר, צפונה, בירידה, חולפים על-פני מחסום בקר וכל הזמן עם הסימון הירוק. ב-2.0 ק"מ מתחלפת דרך העפר בדרך אספלט. ב-2.5 ק"מ, במזלג, זרוע ימנית. ב-2.7 ק"מ מתעקלים שמאלה. ב-2.9 ק"מ, צומת T, פונים שמאלה עם הירוק. ב-3.2 ק"מ מנע בקר ועוד אחד ב-3.4 ק"מ. ב-4.4 ק"מ ממשיכים ישר וב-5.0 ק"מ מגיעים לחניון שער הזהב ואל כביש מספר 667 – דרך נוף גלבוע.

לפני הירידה לכיוון הר שאול

מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה מזרחה עם הכביש. כעבור 900 מ' פונים שמאלה, מזרחה, דרך עפר עם סימון שבילים שחור. ב-1.0 ק"מ מפגש עם סימון שבילים אדום (3450) – נתיב רגלי שעולה להר ברקן או יורד (מהצד השני) אל תל יוסף הישנה ובריכות הדגים. ממשיכים בדרך העפר הראשית המסומנת בשחור, שיורדת כלפי מטה בסרפנטינות. ב-1.4 ק"מ עיקול שמאלה מעל בריכות הדגם ומייד אחר-כך מנע בקר. ב-2.9 ק"מ מפגש ירוק – שחור. ממשיכים שמאלה עם השחור. ב-3.1 ק"מ ימינה עם השחור. ב-3.5 ק"מ מזלג – ימינה עם השחור. ב-4.0 ק"מ ממשיכים ישר. ב-4.2 ק"מ השחור מתחבר לירוק( 3527). ממשיכים עם הירוק בירידה. 4.3 ק"מ צומת – מפגש עם סימון כחול. מאפסים ופונים שמאלה מערבה עם הסימון הכחול. ב-200 מ' מזלג – זרוע ימנית תחתונה עם הסימון הכחול. הדרך מרחפת מעל חפציבה ובית אלפא. הנוף נהדר. אבל הנהג מתבקש לא לפזול יותר מדי לצדדים. ב-300 מ' בצומת T פונים שמאלה עם הכחול. ב-1.1 ק"מ ממשיכים ישר עם הכחול בעליה. ב-1.3 ק"מ ימינה עם הכחול. ב-2.0 ק"מ שילוט "חניון העמק הנעלם". ממשיכים ישר בירידה עם המשך הסימון הכחול. ב-2.2 ק"מ, במזלג, זרוע ימנית – אחרי מעבר בקר וכל הזמן עם הסימון הכחול. נכנסים אל בין העצים ומחליפים נוף ואווירה. ב-2.4 ק"מ הדרך חותכת סימון שחור וממשיכים עם הכחול. במקום יש חניון ואתר פיקניקים.

ההמשך רץ על המצוק – שוב נוף נהדר ושוב הנהג מתבקש להתאמץ ולהסתכל רק, או בעיקר, על הדרך שלפניו. למטה בעמק: בית השיטה, תל יוסף, עין חרוד, גבע, כפר יחזקאל. במערב מזדקר היעד, הר שאול. ב-3.9 ק"מ מגיעים לצומת ומאפסים את מד המרחק. ממשיכים ישר בדרך צרה שיורדת תלולה למטה, היישר לעבר הר שאול – הסימון הכחול ממשיך ללוות את הדרך. ב-200 מ' עיקול חד ימינה ומיד לאחריו מזלג – בוחרים בזרוע שמאלית בעלייה עם המשך הסימון הכחול. ב-1.0 ק"מ ישר וגם ב-1.3 ק"מ. ב-1.6 ק"מ מגיעים לכביש – כביש הגישה למצפור הר שאול.
מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה מזרחה. הסימון הוא אדום (3473). ב-700 מ' ישר עם האדום. הכביש רצוף פסי האטה ממזריים. ב-1.0 ק"מ מגיעים לחניון, פורקים את הגוף מהרכב וצועדים לעבר התצפית ומקפצת הצנחנים – אם יש מזל אפשר לפגוש אותם בפעולה. הגובה כאן הוא 300 מ' מעל פני הים.
אחרי שהכל נגמר, חוזרים לרכב, מאפסים ונוהגים בחזרה על כביש הגישה. ב-1.2 ק"מ מגיעים לצומת – T מפגש עם כביש מס' 667. בסמוך חניון עם מתקני משחקים. פונים ימינה בכיוון צפון-מערב. ב-4.3 ק"מ פונים שמאלה. ב-6.7 ק"מ מגיעים לכביש 675 – ימינה בית שאן, שמאלה עפולה. סוף מסלול.