הר אביטל והר בנטל

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

ערפל לח וסמיך מכסה את הלוע של הר הגעש. בשנות ה-50 הסתתרו בערפל הזה לוחמים של הפתח (אפשר להבחין בשרידי המחנה בדופנות הלוע). כיום מגדלים שם ענבים ליין (יקבי רמת הגולן). הר אביטל בצפון רמת הגולן, עד לפני מיליון שנה הר געש פעיל, קיבל את שמו בזכות כמות הטל הגדולה שיורדת עליו – כ-60 מ"מ בשנה.

לוע הר הגעש, הר אביטל

בערבית נקרא ההר אבו א-נדא ("בעל הטללים"), על שם הקדוש הקבור בראשו. אבו נדא היה כמו חוני המעגל לתושבי הסביבה, שהאמינו בכוחו להוריד טל ומטר. כיום אי אפשר להגיע אל הקבר הקדוש – האזור חסום בבסיס צבאי ובשדה מוקשים. אבל אפשר לטייל בסביבה. המסלול המתואר נועד לכל רכב 4×4. מחציתו השנייה מתאימה לכל מכונית.

נקודת ההתחלה היא צומת עין זיוון, במפגש כביש 98 ו-91. מאפסים את מד המרחק ונוהגים צפונה בכביש 98 (לכיוון אל-רום). כעבור 300 מטרים יורדים מהכביש הראשי, פונים שמאלה, חולפים על פני מנע בקר (למנוע מעבר של פרות) ומאפסים את מד המרחק. ממשיכים הלאה על-גבי הכביש הצר. ב-600 מ', לפני מתקן שאיבה, פונים ימינה, בעליה, בדרך עפר שמתפתלת לאורך גדר המתקן. ב-800 מ', במזלג, פונים שמאלה. ב-1.0 ק"מ – גדר בקר, מתחת לקו מתח. מכאן מלווים את קו המתח. ב-1.8 ק"מ, צומת T – פונים ימינה, עם קו המתח. העליה להר אביטל הולכת ונעשית קשה (אבל לא קשה מאוד). ב-2.3 ק"מ עיקול ימינה. ב-2.5 ק"מ מגיעים אל כביש הגישה לבסיס לבסיס הצבאי שממוקם בראש הר אביטל. מאפסים את מד המרחק וגולשים שמאלה, מערבה, במורד.

ב-1.7 ק"מ מגיעים לצומת – מפגש בין שני כבישים לא ממוספרים, שנמצא 1.0 ק"מ מדרום לשער הכניסה למרום גולן. מכאן מתאים המסלול לכל מכונית. בצומת צריך לאפס את מד המרחק ולפנות לכיוון צפון-מזרח (ימינה לבאים מהר אביטל, שמאלה לבאים ממרום גולן). כעבור כ-100 מטרים, מימין, מתגלה הלוע הירוק והציורי של אביטל. בעבר גדלו בלוע תפוחים. היום מגדלים שם ענבים שמיועדים ליקבי רמת הגולן. המחזה יפה במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות, מיד אחרי הזריחה. הערפל, סמיך כמו חלב, גולש לכיוון סוריה. אמיר דרורי מקיבוץ מרום גולן מסביר שזו תופעה של יניקה. "השמש שעולה בבוקר מתחילה לחמם את מישורי הבשן בתוך סוריה. האוויר שם נעשה דליל יותר, נוצר תת לחץ ואז יש יניקה של אוויר שיושב על הפסגות של רכסי הגולן".

ב-1.5 ק"מ מזומנת עלייה קצרה ומגיחים מהלוע החוצה. ב-1.6 ק"מ, בשיא העלייה, מאפסים את מד המרחק. מכאן אפשר לצאת לגיחת הלוך-חזור, שמאלה, אל מחצבת טוף נטושה. ממשיכים עם הכביש שיורד ומתפתל צפונה. ממול מרום גולן הישן וקונייטרה. ב-400 מ' מתחברים שוב לכביש מס' 98. השלט מכריז "ימינה – ראש פינה. שמאלה – אלרום". פונים שמאלה ונוהגים לאורך שדרת הברושים. ב-900 מ' הדרך מתעקלת שמאלה וחולפת בין בתי מרום גולן הישן. ב-1.1 ק"מ, מיד אחרי הבתים, מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה לפי השלט "מטע מרום גולן – סע בזהירות, טרקטורים חוצים". נוהגים לאורך שדרת הברושים בכיוון מערב. ב-700 מ' חולפים על פני סככת משטחי אריזה. ב-1.1 ק"מ, במזלג, ממשיכים ישר (מתחת לקו המתח). ב-1.5 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית, התחתונה. ב-1.9 ק"מ מגיעים למתקן שאיבה ("תחנת מרום גולן יחידה 4") ומאפסים את מד המרחק.

שיירה ושלולית. עדיין בקיץ

מכאן לשוטטות ברגל באזור מאגר המים. מאגר בנטל, שנבנה בשנות ה-80, קולט מי גשמים ונחלים מקומיים. המאגר שורץ קרפיונים וכסיפים. מותר לדוג בחכה, אסור ברשת. בחורף הגדול של 1992 התרחשה כאן דרמה רטובה. המים הציפו את המאגר ובסיוע הרוחות העזות גרמו לקריסת הדופן, 13 מטרים גובהה. 4.5 מיליון מ"ק שטפו את עמק קונייטרה וזרמו עד סוריה.

המשך נהיגה. פונים שמאלה, דרום-מערבה, ומטפסים בעלייה (בעלי מכוניות נוסעים שלא מצליחים לטפס צריכים לחזור כלעומת שבאו עד כביש מס' 98). ב-150 מ' מגיעים אל דופן המאגר, פונים שמאלה ומיד ימינה אל הדרך שמקיפה את המאגר. ב-300 מ' מגיעים לכביש ופונים ימינה לעבר קיבוץ מרום גולן. ב-600 מ' נכנסים אל תוך הקיבוץ. מכאן צריך לפנות לפי הסדר הבא, עד ליציאה מהקיבוץ: שמאלה, ימינה, שמאלה, שמאלה. ב-1.3 ק"מ מגיחים החוצה לכביש, פונים שמאלה ואחרי 200 מטרים שוב שמאלה, לובשים סוודרים ומטפסים עם הכביש אל הר בנטל, התצפית ובית הקפה החלבי "קופי ענן".

ענני חלב גולשים בבוקר מהר בנטל

שם הערבי הוא תל אל-ע'ראם, הר האהבה העזה. יש אומרים, בגלל צורתו שמזכירה שד של אשה (בית הקפה "קופי ענן", תוספת מאוחרת, יכול להיחשב לפטמה). השם העברי, בנטל, נגזר מהפרשי הגובה: אביטל מתנשא ל-1,204 מ' ואילו בנו "הנמוך" בנטל לגובה של 1,165 מ'. הר בנטל הוא נקודת תצפית מצוינת לארבע רוחות השמים (הילדים יכולים בינתיים להשתעשע בבונקר הצה"לי הלא פעיל שבמקום). מצפון, החרמון ולבנון. מדרום, הר אביטל. ממערב מרום גולן וממזרח סוריה, בקעת קונייטרה והעיר ההרוסה, שמאכלסת כיום בעיקר רועים.