נחל פרצים עליון והר סדום - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

נחל פרצים עליון והר סדום

נחל פרצים עליון, מישור עמיעז, הר סדום ונחל סדום. מסלול טיול אתגרי מרתק בדרום מדבר יהודה

• אזור:

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

לפניכם מסלול מיוחד במינו, שבתא שטח קטן יחסית מצליח להעניק מכל טוב ה-4X4: אתגרי נהיגה, נוף מרשים ותוואי מגוון. המסלול מתאים לרכבי שטח "קשוחים", עם הילוכי כוח, ורצוי שיהיו גם עם מרווח גחון מכובד. אפשר לצאת לטיול הזה עם ילדים – הוא לא ארוך ומתיש מדי. לא מומלץ לצאת אליו ברכב בודד. רצוי להתארגן בשיירה של שני כלי רכב לפחות, ולא לשכוח רצועות חילוץ, שאקלים וערכת קפה.

נקודת ההתחלה היא תחנת דלק נווה זוהר (ב-WAZE – "נווה זוהר תחנת דלק" או "נווה זוהר").

פרצים עליון ג'ימני

בתחנת הדלק מאפסים את מד המרחק. רצוי גם לנקז כאן כ-20 אחוז מלחץ הניפוח בצמיגים – זה ישפר את העבירות ויקטין את הסכנה לנקר (ככל שהצמיג שלכם יותר "קרבי" כך ניתן להוציא יותר אוויר). מתחנת הדלק נוהגים במעלה הכביש, לכיוון ערד.
כעבור 700 מטרים בדיוק פונים שמאלה, דרומה, לפי השילוט "לקידוחי חימר". מאפסים שוב את מד המרחק. הדרך מסומנת בסימון שבילים כחול.

150 מ' – ממשיכים ישר.
800 מ' – במזלג בוחרים בזרוע השמאלית, שמסומנת בסימון שבילים ירוק.

1.5 ק"מ – מגיעים לצומת שבו שלט, "נחל פרצים עליון, מישור עמיעז". מאפסים את מד המרחק. פונים ימינה, לכיוון דרום-מערב, לפי סימון שבילים שחור.

השם "נחל פרצים עליון" הוא לא מדויק. נכון שהתוואי מקביל לתוואי של נחל פרצים ונכון שהוא מערבי וגבוה יותר, אבל כלל לא מדובר בנחל. אין נחל בשם הזה.

הנסיעה במסלול המכונה "נחל פרצים עליון" מורכבת מחצייה של ערוצים רבים, שיורדים מרמת המדבר (מדבר יהודה) לים המלח. מכאן נובעים היופי של המסלול והקושי שלו. מכיוון שהקרקע באזור רכה ופריכה, בחלקה, ומכיוון שבחורף יש (לעתים נדירות, אבל יש) גשמים ושיטפונות, התוואי נתון לשינויים רבים, כולל חריצים עמוקים והתמוטטויות של גושי קרקע. שימו לב שבעקבות הגשמים האחרונים ייתכנו שינויים במסלול.

300 מ' – האקשן מתחיל!

פרצים עליון לנדקרוזר

500 מ' – נוסעים על הסכין. הנהיגה לא קשה, הנוף יפה מאוד.

3.2 ק"מ – פונים ימינה חזק, לפי סימון השבילים השחור, ונוסעים בתוך הערוץ הרחב של נחל לוט.

5.7 ק"מ – עולים עם השביל, צמוד לקיר הערוץ. לא רחוק מכאן, משמאל לדרך, יש עץ שיטה שמתאים להפסקת שקשוקה ראשונה.

7.7 ק"מ – עלייה יפה, עם קצת פודרה והצלבות. יאמי-יאמי – תענוג.

9.7 ק"מ – ממשיכים ישר. הדרך הקשה נגמרת מעט לפני שמגיעים ל-10 ק"מ. מכאן נוסעים בדרך עפר נוחה, שפונה מזרחה.

10.3 ק"מ – מגיעים לצומת. מאפסים את מד המרחק. פונים ימינה עם סימון השבילים האדום ולפי השלט "כביש 90, חניון לילה".

החלק הבא של המסלול, תצפית מהר סדום ונהיגה בערוץ נחל סדום, מופיע גם במסלול "מנחל חימר לנחל פרס".

100 מ' – פונים שמאלה, מזרחה, עם סימון השבילים השחור ולפי השילוט "הר סדום".

900 מ' – הדרך מתעקלת שמאלה, בכיוון מזרח-צפון-מזרח, ומגיעה למישור רחב ומפתה.

1.6 ק"מ – חולפים על פני סימון שבילים ירוק וממשיכים ישר.

פרצים עליון הפסקה

2.6 ק"מ – מגיעים למפגש עם דרך שמסומנת בסימון שבילים כחול וממשיכים ישר, מזרחה, עם הסימון השחור, לתצפית הר סדום.

3.4 ק"מ – פונים ימינה, כלומר, ממשיכים עם סימון השבילים השחור, לפי השלט "מצפור הר סדום".

מגיעים למצפור: בריכות האידוי של ים המלח, קו הגבול (שעובר על הסוללה באמצע הבריכות), בריכות האידוי ומפעלי ים המלח של ירדן. מנגד נראים הרי מואב והרי אדום (הרכס הדרומי יותר). הפסגות שלהם מגיעות לגובה של 1,700 מטרים, ובחורף, כשבהר סדום נעים וחמים, הן עשויות להתכסות בשלג.

אחרי תצפית וקפה (עוד שקשוקה?!) חוזרים לצומת למטה – מד המרחק אמור להראות כ-5.8 ק"מ. מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה וצפונה עם סימון השבילים הכחול – לעבר נחל סדום.

1.3 ק"מ – הסימון של דרך ה-4X4 מתחלף לשחור. ממשיכים ישר אל תוך הנחל, לדרך עתירת פיתולים ושיפועים בסגנון קיר המוות (ראו טיפ נהיגה במסגרת – שיפוע צד דינמי).

מסלול טיול נחל פרצים. תוואי מרתק

4.7 ק"מ – מגיעים לצומת T, שבו עוברים לדרך שמסומנת באדום ופונים ימינה, לכיוון צפון-מזרח, לפי השלט "שפך זוהר".

6.3 ק"מ – נוסעים עם סימון השבילים האדום. כשמגיעים למזלג בוחרים בזרוע הימנית ועולים בעלייה קטנה.

6.8 ק"מ – עוברים בין האשלים וממשיכים אל מאגר נחל חימר. מימין נמצאות בריכות נאוית. הבריכות האלה נוצרו כתוצאה מכריית חומר ליצירת סוללות האידוי בים המלח. הכרייה ירדה אל מתחת לקו מי התהום ולכן מי תהום מאזור הר סדום מציפים את הבריכות. בעבר העבירו לכאן ממפעלי ים המלח דגי נאוית, שהם היחידים שיכולים להסתגל למליחות המים באזור, ומכאן שם הבריכות (מקור: עמוד ענן).

8.1 ק"מ – במזלג פונים שמאלה ומגיעים לכביש מספר 90. מכאן, פנייה ימינה מובילה לאילת או לדימונה, פנייה שמאלה מחזירה לנווה זוהר. סוף מסלול.