נחל פולג

• מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

שימו לב: המסלול לא עדכני. יעודכן בקרוב

מי שמלעיז על עשירי השרון וטוען שה-4X4 הנוצץ שברשותם משמש לרושם בלבד, מתבקש לסור לדרכי העפר שעוטפות את רעננה, חרוצים, בצרה ובני ציון. הדרכים האלה – שבסוף החורף עדיין מנוקבות בשלוליות – סואנות בדגמי הכביש-שטח היקרים והחדישים ביותר. בשעות הבוקר, דווקא באמצע השבוע, מצטברות ממש שיירות. לא, האנשים שמאחורי ההגה לא יוצאים לשטח כדי לחזות מקרוב בפריחת אירוס הארגמן. המטרה היא קצת יותר פרקטית: לעקוף את כבישי הרוחב הפקוקים שבין כביש מס' 4 לכביש החוף.

אזור נחל פולג הוא שטח נדיר. מטרים ספורים מהווילות היקרות בארץ, קילומטרים אחדים מהגוש הנקרא דן, שוקק לו טבע ירוק ובריא. בצות ושלוליות, ציפורי מים, יונקים, זוחלים וגם, עוד הפתעה, חקלאות. יש עוד בלב השרון אדמות שלא הומרו לנדל"ן או גני אירועים, ויש עוד מושבניקים אמיתיים עם בוץ על הידיים, רוכבים על טרקטורים מיושנים.

נקודת המוצא היא כביש החוף, מחלף געש. מאפסים את מד המרחק ביציאה מהכביש המהיר וממשיכים לנהוג צפונה בכביש השירות. ב-200 מטר חולפים על פני כיכר וממשיכים ישר. ב-1.3 ק"מ פונים ימינה, מזרחה, לפי השילוט "חוות רונית". כאן מתחיל ללוות את הדרך סימון שבילים אדום (מס' 7365). ב-2.1 ק"מ ממשיכים ישר (לא פונים שמאלה לחוות רונית). ב-2.5 ק"מ חוצים מסילת ברזל. ב-2.6 ק"מ בצומת T פונים שמאלה, צפונה, עם המשך הסימון האדום (מול הצומת, בימי חול, עומד דוכן אוכל נייד, "הזולה של עמוס"). זהו כביש ישן, מטולא ומצולק, שכבר נשחק והפך בחלקו דרך עפר. אין ברירה אלא לנהוג במהירות חילזון ולזגזג בין הבורות. לרוכבי אופניים, בוודאי כשמדובר בדגמים עם שיכוך מלא, אין שום בעיה.

נחל פולג. חקלאות היא סוג של שמירת טבע

ב-4.3 ק"מ צומת: הסימון האדום נפגש עם סימון שחור (הצבעים מופיעים על עמוד החשמל). מאפסים את מד המרחק, נפרדים מהאספלט המרוסק וממשיכים צפונה, ישר (זרוע שמאלית במזלג) עם האדום, בדרך עפר סימפטית. ב-900 מטרים, בימות החורף, צריך לצלוח שלולית עמוקה ובוצית (קצת תנופה, הרבה נחישות וזה עובר..). באוויר מנסרת מקהלה אדירה של ציפורים וצפרדעים. ב-1.4 ק"מ חולפים בגשר מעל נחל פולג. מקור השם של הנחל בפרצה המלאכותית ברכס הכורכר, שמאפשרת למי הנחל לזרום אל הים התיכון. השם הערבי הוא ואדי פאליק, כלומר חותך או בוקע. בתקופה העותמנית הוזנחה הפרצה ומי הנחל יצרו באזור בצות גדולות. הניקוז חודש רק אחרי קום המדינה. נחל פולג הוא נחל אכזב, שזורם רק בחורף (או כשמערכת הביוב של דרום נתניה קורסת וזה לא קורה יותר מפעמיים שלוש בשנה).
ב-1.6 ק"מ, בצומת הסלול, פונים ימינה, מזרחה, עם המשך הסימון האדום. ב-1.8 ק"מ חולפים על פני אולם אירועים. את האולמות מצמיחים באזור הזה בדרך כלל חקלאים המחפשים מקורות הכנסה נוספים. באזור כולו מתנהלות מלחמות בין כוחות נדל"ן וממון לבין גופים ירוקים. תוכנית מתאר חדשה של מינהל התכנון והמועצה האזורית אמורה לקבוע כללי משחק ברורים: היכן מותר לבנות והיכן חייב להישאר שטח פתוח, טבעי או חקלאי.

השלוליות שמימין, מדרום לדרך, הן "שמורת בצת נחל פולג". יש כאן שפע של עופות מים כמו חופמאי, אגמיות, ברווזים, אנפות ומצד הטורפים – דיות וחתולי בצות. ממשיכים לנהוג לאורך שדרת ברושים. ב-2.0 ק"מ כדאי לעצור לביקור בשמורת תל יצחק. מדובר בשמורה זעירה, על גבעה קטנה עטורת קזוארינות. ב-2.1 ק"מ, בצומת, לפני תחנת סניקה לביוב, צריך לאפס את מד המרחק ולפנות ימינה ומייד אחרי 50 מטרים שמאלה – עם שרך העפר המאולתרת היישר לתוך הערוץ. חוצים את הערוץ בזהירות אבל עם תנופה מדויקת ואז פונים שמאלה בדרך העפר לאורך השדה ולעבר שדירת האקליפטוסים והברושים. ב-300 מ' מגיעים לשדירה שמסתירה פרדס. ממשיכים עם דרך העפר לאורך הפרדס. עצי הדר נהפכים כבר למחזה נדיר. הגידולים האלה דורשים הרבה מים וכוח אדם וכבר לא משתלמים. חקלאי האזור, מתברר, מעדיפים לעבור לתפוחי אדמה ובטטות.

ממשיכים ישר לעבר הים. כדי לעצור במצוק

ב-1.1 ק"מ, בצומת T, פונים ימינה. אחרי 50 מטרים, במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית ועוזבים את הסימון האדום (לא חוצים את הנחל). דרך העפר ממשיכה ללוות את ערוץ נחל פולג.

ב-1.4 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית וממשיכים לנהוג לאורך הנחל. ב-2.2 ק"מ הדרך מתעקלת שמאלה, צפונה, נפרדת מערוץ הנחל ונושקת לכביש לצד חווה לגידול טרקטורונים מעופפים. כאן מאפסים את מד המרחק וממשיכים צפונה במקביל לכביש. ב-500 מטרים פונים שמאלה לתוך הפרדס. ב-800 מטרים מתחברים למגרש חנייה של כלא השרון, ממשיכים ישר ואז פונים ימינה בצמוד לגדר הכלא. ב-900 מטרים מגיעים לכביש ופונים ימינה. ב-1.3 ק"מ, בצומת, מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, מערבה, לכביש 551 והמשך הסימון האדום (מי שרוצה לפרוש מהמסלול יכול לפנות שמאלה לצומת הדרים ולכביש מס' 4). ב-600 מטרים, בכיכר, ממשיכים ישר עם הסימון האדום. ב-1.0 ק"מ, במזלג, ממשיכים ישר, מערבה, עם הסימון השחור.
ב-1.4 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה, דרומה, לפי השילוט "קרית שלמה – מרכז צעדים". ב-2.0 ק"מ מתעקלת הדרך ימינה. ב-2.5 ק"מ, סמוך לבית החולים הגריאטרי "קרית שלמה – מרכז צעדים", מאפסים את מד המרחק וממשיכים ישר, מערבה בדרך העפר הבהירה (המרכז נמצא משמאל לדרך). ב-600 מטרים פונה הדרך שמאלה ונצמדת לשורה יפה של ברושים. ב-1.1 ק"מ, בסוף השדרה, פונים ימינה, מערבה. סימון השבילים עדיין שחור.

המשך הנהיגה או הרכיבה מתבצע בין שדות, שדות רחבים שממלאים את העיניים. "חקלאות זה סוג של שמירת טבע", אומר גל אריאלי, הפקח האזורי מטעם רשות הטבע והגנים, "בעלי חיים שמסתובבים בשטח חקלאי לא נתקלים בבעיה. ואת זה אי אפשר להגיד על גן אירועים עם חניה, אורות ורמקולים".
ב-1.4 ק"מ, במזלג, פונים שמאלה אל בין השדות. ב-1.9 ק"מ חולפים לצד מנחת מצנחי רחיפה וטרקטורונים מעופפים. ב-2.5 ק"מ מגיעים לכביש ופונים ימינה, מערבה, עם הסימון הירוק. ב-2.9 ק"מ מגיעים לצומת (עם אותו דוכן אוכל נייד בימי חול), פונים שמאלה, חוצים את פסי הרכבת ומאפסים את מד המרחק. ב-400 מטרים חולפים על פני הפנייה לחוות רונית וממשיכים ישר. ב-1.2 ק"מ, בצומת T, אפשר להכריז על סוף הטיול – ימינה לחיפה, שמאלה לתל אביב.

שמורת בצת נחל פולג

לממשיכים: פונים שמאלה לכיוון תל אביב וב-2.5 ק"מ, בכיכר, פונים ימינה ונוהגים דרך המנהרה מערבה. בכיכר הבאה פונים שמאלה לעבר ארסוף ובזו שאחריה (2.7 ק"מ) ימינה ואז מיד שמאלה לעבר "ארסוף קדם". הכביש נמשך דרומה, מתעקל מערבה וב-4.4 ק"מ חולף על פני בית הקפה "מקום בארסוף". ממשיכים ישר בדרך העפר לעבר הים. ב-4.7 ק"מ, בצומת, שוב ישר. מכאן מתפתלות לאורך המצוק שלל דרכים חוליות. אפשר לעזוב את כלי הרכב, ללכת ברגל ולשאוף אוויר ים טרי.