אל חולות חלוצה ונחל לבן

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

ברוכים הבאים לסהרה הישראלית. מימין חול. משמאל חול. רק חול וחול. וזה נהדר. נהדר לנהג – המסלול הזה כיף לנהיגה – ונהדר לילדים של הנהג שמטפסים לראש הדיונה ומתגלגלים מטה בצחוק גדול.
והכי טוב – המסלול הזה מתאים לכל רכב שטח. גם לרכב שטח רך, כמובן בתנאי שיש לו הנעה 4X4. סובארו אאוטבק צלח את המסלול הזה בקלות.
נקודת המוצא היא צומת משאבים על כביש מס' 40.

ילדים חרוצים מטפסים לראש הדיונה הגדולה של נחל לבן

ילדים חרוצים מטפסים לראש הדיונה הגדולה של נחל לבן. צילום אלון רון

בצומת מאפסים את מד המרחק ופונים לצפון-מזרח בכביש מס' 222, לכיוון רביבים-צאלים. ב-7.4 ק"מ חולפים על פני הכניסה לרביבים וממשיכים על כביש מס' 222. ב-16.8 ק"מ פונים שמאלה, לכיוון דרום-מערב, לדרך עפר עם סימון שבילים כחול (מס' 16115 במפת סימון שבילים) ומאפסים את מד המרחק. סימני זיהוי נוספים: במקום מוצבת בטונדה ועליה הכיתוב "שטח אש" והכינוי הצה"לי של הדרך "ניפל".
1.3 ק"מ – חוצים את ערוץ נחלל הבשור. המשך הניווט פשוט: צריך לנהוג בדרך הראשית, עם הסימון הכחול והסימון הצה"לי "ניפל". יש כאן הרבה צמתים ושבילי משנה. לעיתים קשה למצוא את סימון השבילים. אל ייאוש. המשיכו עם הדרך הראשית בכיוון כללי דרום מערב.
בכ-11 ק"מ אתם אמורים להגיע למרגלות חורבות העיר הנבטית רחובות ולמפגש של הסימון הכחול עם סימון שחור. ממול עץ שיטה גדול. המשך המסלול הוא ימינה (צפונה), אל הסימון השחור. אבל אני ממליץ לקפוץ אל עץ השיטה לטובת הפסקת קפה. אחרי הקפה כדאי לנקז אוויר מהצמיגים לטובת המשך המסלול – רצוי להוריד ל-20 PSI. בימי קיץ חמים, כשהחול טובעני במיוחד, ל-15 PSI.

הפסקה בצל עץ השיטה

חוזרים לצומת, מאפסים את מד המרחק ופונים צפונה (הפעם זה שמאלה) עם הסימון השחור שמטפס ומקיף את שרידי העיר.
כעבור כ-1.5 ק"מ פונים שמאלה אל סימון שבילים ירוק. עוקבים אחרי הירוק. לקראת 4.0 ק"מ חולפים בסמוך לעץ דקל מפתיע. ממשיכים עם הירוק (לא תמיד אפשר לזהות בשטח את הסימון. מה שחשוב הוא להמשיך במגמה כללית מערבה) עד שמתחברים עם דרך ראשית, מסומנת סימון שבילים אדום, שחותכת את השטח בקו ישר בכיוון צפון מערב. על הדרך הזאת פונים ימינה – צפון מערבה. נוהגים על הסימון האדום כשני קילומטרים ומגיעים לצומת חשוב – מפגש עם סימון כחול.
מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה עם הכחול (מספר 16110 במפה) בכיוון מערב.
כאן מתחילה נהיגת החולות האמיתית. אם לא הורדתם אוויר עד עכשיו, אז הגיע הזמן.
בנהיגת חול מה שקובע זה המומנטום. תמיד לשמור על מומנטום. ממשיכים מערבה עם הכחול. ב-15 ק"מ לספירה מגיעים לכביש (!). פונים עליו שמאלה (דרומה). כעבור קילומטר אחד מגיעים לחניון לילה וקבוצה של עצי אשל – מקום מעולה להפסקת צהריים. כאן בסמוך נמצאת באר מילכה (הבאר) ובאר מילכה (המושב הצעיר).
מכאן מתחיל הפרק השני והאחרון של המסלול – נחל לבן. נוהגים בתוך ערוץ הנחל שמתחיל ממש כאן, סימון שבילים אדום (מספר 16348), כיוון כללי מזרח.
המשך המסלול קל מאוד לניווט – נוהגים כל הזמן בערוץ הנחל. בדרך תפגשו מימין ומשמאל דיונות חוליות. לא להסס. לפרוק את הילדים ולתת להם (ולכם) להשתולל בדיונות.
התענוג הזה נמשך כ-12 ק"מ שבסופם מגיעים לכביש הגישה להר קרן. פונים על הכביש ימינה וכעבור כשלושה קילומטרים מגיעים לכביש 211: שמאלה חזרה לבאר שבע ומרכז הארץ, ימינה לניצנה ועזוז (יש שם אחלה צימרים).