פארק בריטניה – מסלול טיול לכל רכב

מסלול לכל כלי רכב באזור בית גוברין - פארק בריטניה. הצעה מושלמת לטיול קליל בתקופה החורף והאביב

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

מדריכי טיולים מכנים חבל ארץ זה "הולי לנד", לא בגלל הקדושה אלא בגלל החורים. אזור הגבעות סביב עמק האלה הפונה לכיוון בית גוברין ולכיש מנוקב באלפי מערות, בורות ומחילות. במשך שנים רבות שימשו החורים האלה למגורים, מחסנים, שובכים ענקיים ליונים, מחצבות לבנים, בתי קברות, גתות, בתי בד, בורות מים ועוד. מערות בית גוברין הן המפורסמות והמתוירות ביותר באזור, אבל יש גם מערות אחרות – בתל עֲזֵקָה, בלוּזית, בתל גוֹדֵד, בעיי כידון ובמקומות נוספים. מקצת האתרים כבר מופו ונחקרו, רובם עדיין לא.
מסלול הטיול נפרש לאורך דרך עפר טובה לכל מכונית. חולפים בנסיעה לאורך דרך נוף בפארק בריטניה, משקיפים להרי חברון ולמישור החוף הדרומי ומבקרים בכמה מערות. בפברואר ומרס משתוללת לאורך המסלול פריחה של כלניות, עיריות, רקפות, אירוסים ופרחים אחרים.

צומת האלה, במפגש בין כביש מס' 38 מכיוון שער הגיא ובית שמש לבין כביש מס' 375, מאפסים את מד המרחק ונוהגים ישר דרומה (לכיוון בית גוברין וקרית גת). לאחר 2.2 ק"מ חולפים על פני הפנייה למושב לי-און וב-2.75 ק"מ פונים ימינה לפי השילוט "מצפה משואה/פארק בריטניה". ממול לפנייה מתנשא עמוד עץ גבוה, דמוי דקל, המתגלה מקרוב כאנטנה סלולרית. נטיעות היי-טק. ממשיכים בנסיעה על כביש אספלט צר המעפיל לכיוון מצפה משואה.

איור מפה אולגה זלטקין

ב-4.0 ק"מ, כשהכביש מתעקל שמאלה וממול כבר אפשר להבחין בחלונות הזכוכית הצבעוניים של המצפה, פונים ימינה (לכיוון דרום) אל דרך עפר. בתחילת הדרך מוצב עמוד עץ ננסי ועליו משולש ירוק והכתובת "דרך פארק ראשית/בית גוברין"- זוהי הדרך שלאורכה נמשך המסלול עד סופו. כאן מאפסים שוב את מד המרחק.
פארק בריטניה, שבתוכו נמצא מצפה משואה, ניטע בשנות ה-1950 והוא משתרע על פני כ-50 קמ"ר. חלקו הצפוני משופע ביערות נטועים של אורנים וברושים, חניונים ושולחנות פיקניק. מסלול הטיול עובר בחלקו הדרומי של הפארק, בתוך חורש טבעי, באזור שקט שאליו לא מגיעים מטיילים רבים. דרך הנוף החוצה את הפארק באזור זה הושלמה רק ב-2002 ואינה מסומנת במפות ישנות.
לאחר 500 מ' דרך העפר מתעקלת ימינה. ב-750 מ' אפשר להבחין מצד שמאל בשביל אש מסולע, פראי ויפה. בלשון קק"ל, זהו "קו בידוד", שמטרתו למנוע התפשטות של שריפות. אבל כבר בשנות ה-1980 נוכחו לדעת שהאש מסוגלת לדלג מעל קווי הבידוד ולכן הפסיקו לכבוש שבילים כאלה או לתחזק את השבילים הקיימים.

פארק בריטניה. מול חורבת צורה

מערה נסתרת בחורבה

ב-1.7 ק"מ חוצים מחסום בקר וממשיכים להיצמד בנסיעה לשילוט "דרך פארק ראשית". הדרך נוטשת את החלק ההמוני יותר של הפארק ומטפסת אל שולחן טופוגרפי, שגובהו 380 מ' מעל פני הים – זוהי רמת אֲבישוּר. מכאן יש תצפית טובה לכיוון מערב – לאשקלון, קרית מלאכי ועד לים; ולכיוון מזרח תצפית יפה עוד יותר לעבר שלוחת סַנְסָן ורכס הרי חברון.
ב-2.35 ק"מ, מימין לדרך, מוטל גזע גדול של עץ חרוב שנשרף במכת ברק. חלקים נוספים של העץ מוטלים בהמשך הדרך. ב-3.2 ק"מ מגיעים לצומת ופונים ימינה לפי השילוט "דרך פארק ראשית" (פנייה שמאלה פירושה חזרה לכביש מס' 38). ב-3.4 ק"מ מגיעים לחורבת צוּרָה – שני מבנים ועץ חרוב בכל אחד מהם (חידה לילדים: מי קדם למי, העץ או קיר האבן?). האתר שוכן בתוך נוף גבעות מכוסה עצי חרוב, אלת המסטיק, אֶשְחָר ואלון מצוי, ובחורף הוא הופך לאחו ירוק שופע פרחים. נקודה מוצלחת להפסקת אוכל.
המבנים של חורבת צורה הם שרידיו של בית חווה, שנבנה לפני 200 שנה על שרידים קדומים יותר (ממצא החרסים באתר הוא מהתקופות ההלניסטית, הרומית והערבית הקדומה). בחזית אחד המבנים חפור בור מים שפתחו מסורג. הבור מדגים היטב את הגיאולוגיה המקומית: השכבה העליונה בעובי כמטר וחצי עשויה סלע נארי קשה ואילו השכבות העמוקות יותר עשויות קירטון רך. זהו צירוף אידיאלי לכריית מערות שצורתן פעמון (המערות האופייניות לאזור): פתח צר בסלע הקשה העליון והתרחבות בסלע הרך שמלמטה.

שוב החורבה נדחפת לפריים
איתור אחת המערות המסתתרות בחורבת צורה הוא משימת בילוש קטנה: הולכים בין שני המבנים ונכנסים לחצר של המבנה השמאלי דרך שער בגדר האבן. פוסעים ימינה, לצד הדרום-מזרחי של החצר, ומסתובבים לאחור: פתח מקושת הפעור באדמה מוביל למערה מרווחת החפורה מתחת לחלק ניכר משטח החצר. עד שנות ה-1950 שימשה המערה מחסה מפני גשם וקור לרועים מאזור הר חברון. בקק"ל מספרים כי קבוצת יזמים הציעה להקים באזור החורבה כפר אקולוגי, אבל אנשי קרן קיימת מתעקשים לשמר את צורתו הטבעית של המקום.

מערב נסתרת בחורבה

נעים ותמים בשירות מוחמד

חוזרים מהחורבה למכונית וממשיכים בנהיגה על דרך הנוף הראשית. ב-4.0 ק"מ הדרך מתעקלת ימינה לצדו של עץ חרוב גדול – עוד פינה מוצלחת לפיקניק. ב-4.6 ק"מ הדרך מתעקלת שמאלה וב-4.8 ק"מ – ימינה. ממול לפנייה מתנשא תל גוֹדֵד.
המסלול ממשיך בנסיעה מרמת אבישור לכיוון דרום-מערב. ב-6.7 ק"מ מגיעים לצומת T ופונים שמאלה (הפנייה ימינה מוליכה לעיי כידון – מתחם ארכיאולוגי מעניין וגם בו שפע מערות). ב-6.8 ק"מ הדרך עולה ומתעקלת ימינה (לכיוון דרום). באזור זה לא נדיר להיתקל בלהקות קטנות של צבאים. ב-9.5 ק"מ הדרך מתעקלת ימינה (עדיין עם השלט "דרך פארק ראשית") ומיד לאחר מכן מבחינים בבתים של קיבוץ בית גוברין. כעבור 100 מ' חולפים על פני שער בקר. ב-10.8 ק"מ מגיעים לקברו (הנעול) של המצביא תַמים א-דארי.
האחים תמים ונַעים א-דארי היו בעלי אדמות רבות, המוחזקות עד היום בבעלות צאצאיהם. האגדה מספרת כי לילה אחד חלמו האחים, שהיו סוחרים גדולים במשקאות משכרים, שהנביא אוסר עליהם לסחור ביין. הם שלפו את השבריות, ניפצו את כל הכדים והחביות והצטרפו לצבאות מוחמד. משהגיעה שעת התמורה נגלה להם בחלום מלאך והזהיר אותם לבל יבקשו את ירושלים. נעים ביקש את כפר ברכה, שנקרא מאז בַּני נעים, ואילו תמים קיבל שטח בחברון, שנקרא היום וקף תמימי, ונקבר כאן.
המשך נהיגה. ב-12 ק"מ דרך העפר מתחברת לכביש בית גוברין-בית ניר, וכאן מסתיים המסלול. מי שיפנה ימינה יגיע לקיבוץ בית ניר ומשם ללוזית ולמערות לוזית, מי שיפנה שמאלה יגיע לתחנת הדלק בית גוברין, לגן הלאומי בית גוברין ולכביש מס' 35 לקרית גת, או לבית שמש ושער הגיא (דרך כביש מס' 38).