טיול ביער להב וחורבת זעק

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

ביש מס' 31, בין צומת להבים לערד, הוא אחד מקטעי הכביש האלימים בארץ. שני מסלולים, נתיב אחד לכל כיוון, משאיות כבדות הודפות את האוויר, מכוניות שורקות בטיסה נמוכה. מדי פעם מישהו מגיח מהשוליים, אחר עוקף בפראות ורבים לא שומרים מרחק. כדאי לדעת שיש תחליף. הוא אמנם חלקי, אבל יפה ולא ידוע: כביש מס' 325 מצומת דבירה ליער להב, ומשם דרך מרכז ג'ו אלון להמשך כביש מס' 31.
לא מדובר רק במעקף סימפטי אלא גם בבסיס מצוין לטיולים, באזור המיוחד של סוף ההר ותחילת המדבר.
המסלול המוצע – במרחק של קצת יותר משעת נהיגה ממרכז הארץ – מתאים לכל מכונית וחוצה שדות פתוחים ויער נטוע, מבקר באתר ארכיאולוגי עם מחילות זחילה ומערה שהוסבה ליקב, ובעונה הנכונה (נובמבר-דצמבר) נגמר במופע חלמוניות.

שדרה יפה של עצי בוטנה

יער להב. שדרה יפה של עצי בוטנה

תנשמת מקומית

נקודת המוצא היא צומת דבירה, על כביש מס' 40, בדרך לבאר שבע, קצת פחות מ-3 ק"מ מדרום לבית קמה. בצומת פונים מזרחה אל כביש מס' 325 ומאפסים את מד המרחק. המולת הכביש הראשי מתחלפת בשקט ונוף פתוח, והצבע השולט נקבע לפי העונה: חום-אדמדם בסתיו, ירוק בחורף, צבעוני ופורח באביב וצהוב בקיץ.
ב-3.0 ק"מ, מימין, מטע אפרסמונים. ב-4.2 ק"מ, מול הכניסה לקיבוץ דביר (דבירה), מאפסים את מד המרחק. ממשיכים לנהוג בכביש מס' 325 בכיוון מזרח לאורך 600 מ' ופונים שמאלה, צפונה, לפי השילוט "בית עלמין". מיד אחרי הפנייה עוזבים את כביש הגישה הצר לבית הקברות וגולשים ימינה בדרך עפר חומה. הדרך, וכמוה המשך המסלול, עבירה לכל מכונית, אבל עלולה להיות חלקלקה בימי גשם.
דרך העפר מקיפה את בית הקברות וב-900 מ' מתעקלת ימינה. ב-1.2 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר לפי הסימון הכחול, מס' 12360 (סימון "שביל ישראל" פונה ימינה). הדרך מלווה את קו האורנים, וב-1.5 ק"מ חולפת לצד בטונדה הנושאת את הכתובת "שטח אש" – השטח נמצא בכיוון צפון-מזרח ומחוץ למסלול הטיול. ב-1.6 ק"מ, במזלג, בוחרים בזרוע הימנית ביותר, וכך גם במזלג הבא מיד אחר כך. מכאן מטפסת הדרך במתינות לאורך שדרה יפה של עצי בוטנה (פיסטוק) שנטעה קק"ל – מקום ראוי לריצה קצרה עם הכלב או לפיקניק.

ב-2.4 ק"מ מגיעים לצומת T . על גזע עץ ממול מסומן הסימון התלת-צבעי של "שביל ישראל". זה האות לפנות ימינה, מערבה, מתחת לקו המתח. ב-2.6 ק"מ מגיעים לבריכת המים של קיבוץ דביר. נוהגים לאורך הגדר, עוצרים ומאפסים בסמוך לשער המתקן. הליכה בין העצים, בכיוון מערב, תגלה את חורבת מגדיל (נקראת גם חורבת מגדלית) ובתוכה בור מים מרשים. במקום שרידי יישוב קדום ובהם שרידי בית כנסת מהתקופה הביזנטית. לפעמים אפשר לשמוע כאן צרחות של תנשמת.

פריחת חלמוניות ליד חניון להבים. רק בעונה

במחילות המסתור

חוזרים בנהיגה, לכיוון מזרח, באותה דרך שהובילה לחורבה. ב-200 מ' חולפים על פני הצומת הקודם וממשיכים ישר, מזרחה. ב-600 מ', בצומת, פונים ימינה, דרומה, במורד, עם סימון "שביל ישראל". ממשיכים להיצמד בעקשנות לסימון הזה עד שב-1.5 ק"מ פוגשים כביש סלול ועליו פונים שמאלה, לכיוון מזרח. ב-2.4 ק"מ, בצומת , פונים שמאלה, צפונה, לעבר חורבת זַעַק. ב-3.0 ק"מ, מימין, חוות צאן של קיבוץ להב. ב-3.5 ק"מ מגיעים לבריכת מים של מקורות ולשער הכניסה לחורבה.
פעם היה זה גל אבנים דומם, אבל מאז 2003 יש כאן חיים. בחווה שהוקמה במקום גרים דודי ודורינה דהן, הסייח רוח, חמור בלי שם, שישה כלבים, תריסר עיזים ועשרות אפרוחים. אפשר לטייל בין החורבות ובורות המים, לבקר במערה שהוסבה ליקב, לטעום יין וגבינות או לישון בצימר בסיסי ורומנטי (להזמנות: דורינה 052-3887050). אבל הבילוי המרתק ביותר – בוודאי לילדים – הוא זחילה במחילות המסתור. בתקופת מרד בר כוכבא נחצבה בסלע הרך מערכת של ניקבות ברוחב שהיה מאלץ כל חייל רומאי, אפילו רזה במיוחד, להתפשט מהשריון והנשק. אזור חורבת זעק היה מיושב לסירוגין במשך כ-4,000 שנה – מתקופת הברונזה ועד לימי המנדט (אז ישב במקום כפר ערבי-בדואי).

המשך נהיגה: חוזרים לאחור, לכיוון דרום, על הכביש. ב-4.7 ק"מ מגיעים לצומת הקודם, מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה (לכיוון מזרח, עם קו המתח). ב-2.5 ק"מ, בצומת T, פונים ימינה לפי השלט "באר שבע". על הגבעה ממול מתנוסס היישוב אשכולות (הוקם ב-1982 כהיאחזות נח"ל ואוזרח ב-1991 – מיקומו מעבר לקו הירוק). ב-3.6 ק"מ פונים ימינה לפי השלט "ג'ו אלון". ב-4.1 ק"מ חולפים על פני הכניסה לקיבוץ להב וב-5.3 ק"מ פונים שמאלה – אל יער להב ומרכז ג'ו אלון (ראו מסגרת).

חוות זעק. הפסקת תה

בעקבות החלמוניות

אחרי הפנייה מאפסים את מד המרחק. מצד שמאל שלט עץ עם מפת היער (שטחו 25 קמ"ר). הכביש רץ מזרחה ונבלע מיד בין העצים (בעיקר עצי אורן ירושלים). ב-1.0 ק"מ משיק הכביש לגדר של קיבוץ להב ולמרכז ג'ו אלון. ב-2.7 ק"מ, בצומת , מאפסים את מד המרחק. מכאן אפשר לעלות בנהיגה לעבר המצפה של היער (מרחק של 200 מ'). מסביב למצפה כביש היקפי, חניון ונקודת זינוק לטיולי אופניים בדרגות קושי שונות, לפי השילוט של קק"ל בשטח: ירוק למסלולים קלים, כתום לבינוניים ואדום לקשים. בסך הכל מסומנים ביער כמעט 30 ק"מ של מסלולי אופניים, ותמיד אפשר לאלתר נוספים.
חוזרים לצומת שמתחת למצפה , מאפסים שוב, ופונים דרומה (ימינה לבאים מכיוון המצפה), לעבר כביש להבים-שוקת. ב-200 מ', במזלג, בוחרים בזרוע השמאלית, בירידה. ב-2.8 ק"מ מגיחים לכביש הראשי מס' 31. כדי להגיע לחלמוניות צריך לאפס את מד המרחק ולפנות ימינה. ב-4.0 ק"מ פונים שמאלה אל "להבים מזרח". נכנסים ליישוב, מקיפים את הכיכר ויוצאים שוב לכביש מס' 31. פונים ימינה ומיד שוב ימינה אל חניון "חלמוניות להבים".

במשך רוב ימות השנה משמש החניון בסיס יציאה לניווטים בגבעות גורל. בנובמבר-דצמבר הוא מגשים את שמו. כדי למצוא את הפרחים הגדולים דמויי הפנסים צריך ללכת קצת ברגל, אל הערוץ הסמוך, מתחת למגדל המים. לחלמונית אין עלים. היא בוהקת קרוב לאדמה ונחשבת בעיני רבים לפרח הבר היפה ביותר בישראל.