דרך נוף אכזיב

טיול לכל כלי רכב - חלום על ריוויירה בגליל המערבי

מאת יואב קווה
  • אזור:

    רמת הגולן וגליל עליון
  • אורך:

    4 ק"מ
  • משך:

    1-2 שעות
  • עונה מומלצת:

    אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

    אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע



מורשת קרב, לגונות רדודות, רסס מלח, אתר הטלה של צבי ים ועוד – דרך נוף אכזיב היא קצרה, אבל לא משעממת. הדרך נסללה לפני ארבע שנים במימון של משרד התיירות, קרן קיימת, משרד הביטחון, הסוכנות היהודית ורשות הטבע והגנים. השאיפה, שעדיין לא התגשמה, היא להפוך את קטע החוף הצפוני ביותר במדינה לריוויירה, ולהחליף את הקומנדקרים החומים שמפטרלים לאורך המים בנופשים שזופים וחטובים.

הדרך חולפת לאורך החוף הצפוני בארץ

הדרך חולפת לאורך החוף הצפוני בארץ

איך להגיע? מצומת נהריה נוהגים צפונה על כביש מס' 4. כעבור כ-4.5 ק"מ פונים שמאלה לפי השילוט החום "אכזיב", ואז מיד ימינה. אחרי 200 מ' נוספים מבחינים בשלט "אלי אביבי" ובסימון שבילים אדום. הדרך חוצה את אפיק נחל כזיב. מימין גשר לתנועת כלי הרכב על כביש מס' 4. בנקודת החצייה, בגשר האירי, מאפסים את מד המרחק. מכאן אפשר לצעוד ברגל מזרחה, מתחת לגשר, ולהגיע אל אתר ההנצחה לזכר אנשי חוליית הפלמ"ח שביקשו לפוצץ את הגשר ב-17 ביוני 1946, ליל הגשרים. החוליה התגלתה, וככל הידוע נפתחה לעברה אש שפוצצה את חומר הנפץ הרב שנישא בתרמילים. 14 לוחמים נהרגו, ביניהם יחיעם וייץ, שעל שמו נקרא קיבוץ יחיעם. נחמיה שיין מקיבוץ עין חרוד פיקד על הפעולה.

דרך שביל צר בקצה הפנימי של האתר אפשר להגיע לגשר הרכבת, אחת ממטרות המבצע ההוא. המסילה הזאת הוליכה רכבות דרך מנהרת ראש הנקרה אל צור וביירות. מתחת לפסים מבצבצים מימי נחל כזיב, הנחל הגדול ביותר בגליל העליון. זרימה של ממש אין כאן בקיץ. בחורף לעומת זאת עשוי הנחל לשטוף בעוצמה. אגן הניקוז של הכזיב משתרע על פני 140 קמ"ר, שנהנים מכמות המשקעים הגדולה במדינה, 1,000 מ"מ בשנה. בחלק המרכזי של הערוץ כמה מעיינות, שמימיהם נתפסים ברובם על ידי חברת מקורות.

מתוך מפת טיולים וסימון שבילים בהוצאת הוועדה לשבילי ישראל והחברה להגנת הטבע

מתוך מפת טיולים וסימון שבילים בהוצאת הוועדה לשבילי ישראל והחברה להגנת הטבע

חוזרים למכונית וממשיכים בנהיגה צפונה על דרך הנוף הסלולה למשעי לאורך חוף הים. חובה לפתוח חלונות לרווחה. 1,600 בולדרים שמונחים לצד הדרך מבטיחים שפרחחי 4×4 לא יעברו לחוף. פסי הרעדה מבטיחים מהירות נסיעה שפויה ואת שלומם של רוכבי האופניים שמדוושים כאן. רוחב הדרך 5 מטרים ולצדה מדרכה להולכי רגל ברוחב 2 מטרים.
משמאל משתרע חוף אכזיב, על שלל הלגונות הנחמדות שלו – מקום נהדר להושיב ילדים קטנים שלא יודעים לשחות. ביוני פרח העדעד בסגול. בהמשך מצטרפים נר הלילה החופי וחבצלת החוף.

גשר הרכבת לביירות. כאן אירע הפיצוץ

גשר הרכבת לביירות. כאן אירע הפיצוץ

ב-600 מ' פסל מרשים של יחיאל שמי, לזכר ההעפלה הבלתי לגאלית. ב-1.1 ק"מ, מימין, בית ספר שדה אכזיב. ב-2.1 ק"מ מגיעים אל הצל היחיד בסביבה – חורשה קטנה ובתוכה שולחנות פיקניק אחדים ורציף העמסה של הרכבת לביירות. כאן מאפסים את מד המרחק וממשיכים בנהיגה צפונה. ב-700 מ' אפשר להבחין בתוך הים, במרחק של קילומטר אחד, בשני איים, שחף ונחליאלי, שמשמשים אתר קינון לשחפים בעיקר. דבור של חיל הים משגיח שאיש לא ישחה לשם.
ב-800 מ' חולפת הדרך מעל ערוץ נחל בצת, מהגדולים שבנחלי הגליל המערבי. שמו הערבי של הנחל הוא ואדי כרכראע – המיית היונה. רוב מי המעיינות שלאורכו נתפסים אף הם על ידי מקורות. בקיץ נסכר קצה הערוץ בחול הנערם על ידי גלי הים. בזרימות הגדולות של החורף נפרץ החול והמים זורמים חופשי לים.

ב-1.4 ק"מ מגיעים לחוף המוכרז היחיד באזור, חוף בצת. מימין מאגר מים גדול ולצדו המתקנים וציוד השיט של קיבוץ ראש הנקרה. משמאל, לצד סככות הצל, יש רחבה חולית קטנה מגודרת. לכאן אוספים פקחי רשות שמורות הטבע ביצים של צבי ים, כדי להציל אותן מצמיגי טרקטורונים ומשיני טורפים.
ב-1.9 ק"מ חולפים על פני כפר הנופש ראש הנקרה. ב-2.1 ק"מ אפשר לפרוש ימינה אל הכביש שמוביל לראש הנקרה או להמשיך ישר, 800 מ' נוספים עד לסוף הטיילת ועד מנהרת הרכבת, שבדרך כלל סגורה למבקרים.

קורס נהיגת שטח עם יואב קווה - למתחילים ומתקדמים

אולי תתעניינו גם במסלולים הבאים: