פארק קנדה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

המסלול מבקר באגפים הלא-מתוירים של פארק איילון (פארק קנדה) ומתאים לכל מכונית נוסעים "פרטית", כמובן לכל רכב שטח וגם ולאופני הרים – מדובר במסלול מעגלי.

נקודת ההתחלה היא מחלף לטרון על כביש ירושלים-תל אביב. מהמחלף פונים מזרחה בכביש מס' 3. כעבור 600-700 מטר מגיעים לכניסה הראשית לפארק איילון ("פארק קנדה"). לא נכנסים לפארק אלא מאפסים את מד המרחק וממשיכים ישר צפונה עם כביש מס' 3 לעבר העיר מודיעין. ב-1.6 ק"מ חולפים מתחת לגשר הבטון האדיר, שיישא בעתיד את מסילת הרכבת לירושלים. ב-2.1 חולפים על פני הפנייה למודיעין וממשיכים ישר (מזרחה) לכיוון מבוא חורון. ב-3.3 עיקול חד למדי ימינה וב-3.7 ק"מ, שנייה לפני הגשרון, פונים ימינה, בכיוון דרום-מזרח, לדרך עפר ומאפסים את מד המרחק. כעבור 20 מטר עובר מעל הראש קו מתח.

הלאה עם דרך העפר, שבימי גשם עלולה להיות מעט בוצית. משמאל ערוץ נחל כפירה, מימין – כעבור 700 מ' – גבעה נישאת ושלטי אזהרה: "סכנת טביעה, אל תתקרב". אין מים ברקע אבל התעלומה תיפתר בקרוב. ב-1.1 ק"מ פונים ימינה דרומה אל דרך ישנה, שמסומנת בסימון שבילים שחור (מס' 9211 במפה). ב-1.4 מתגלה לעין מאגר מסילת ציון. המים הם ביוב מטוהר ומשמשים להשקיית השדות. המחזה פסטורלי.

פארק קנדה. בית הקשתות בחורף

ב-1.5 ק"מ ממשיכים ישר דרך מנע בקר ראשון וב-1.7 עוד אחד ומיד אחריו צומת. יש לפנות שמאלה דרומה אל "דרך התמר". הלאה לתוך הפארק. הכינוי קנדה ניתן בעקבות תרומה של הקהילה היהודית בקנדה למימון הקמת הפארק בשנת 1970. עד למלחמת ששת הימים שכנו באזור שלושה כפרים ערביים: יאלו, עימוואס ובית נובא. משוכות הצבר, שפעם הפרידו בין החצרות, גדלות כיום פרא. נותרו גם שפע של עצי שקד, חרוב וזית עם בורות מים מתקופות קדומות יותר. עצי הבוסתנים עברו לאחרונה גיזום בידי יערני קק"ל והגדמים נצבעו בכחול.

ב-1.9 במזלג צריך לפנות ימינה ("שביל הבוסתן") וב-2.0 מגיעים אל "בית הקשתות" – שרידי מבנה מקושת שבחורף ובאביב טובל במים טובים לשכשוך. הוא נבנה בסוף התקופה הרומית, בשלהי המאה ה-3 לספירה. בצדו המערבי אמת מים מהתקופה הביזנטית. הבית ממוקם בערוץ נחל זעיר מעל נביעת מי תהום.

אחרי הביקור, השכשוך (שימו לב – בקיץ אין כאן מים) מאפסים את מד המרחק וממשיכים במעלה הדרך. כעבור 50 מ', משמאל, עוד בור מים. ב-250 מ' דקל תמר נהדר, עוד בור מים וצומת T. צריך לפנות ימינה, מערבה, עם "דרך התמר".

ב-700 מ' בצומת T פונים שמאלה דרומה עם הסימון השחור, מזרחה. ב-800 מ' מזלג – בוחרים בזרוע השמאלית עם הסימון השחור, כיוון דרום מזרח. ממשיכים עם הדרך הראשית. ב-1.2 ק"מ מתעקלת הדרך שמאלה בעליה והשלט מכריז "יציאה". ב-1.5 ממשיכים עם הדרך הראשית והסימון השחור. שפע של שיטה מכחילה שפורחת באביב בצהוב. ב-2.1 ק"מ מתחבר המסלול לשביל מסומן אדום (9240) ומיד אחריו מזלג וחיבור עם סימון ירוק (9244). מאפסים. מי שיפנה ימינה עם הירוק יגיע אל הכניסה הראשית של הפארק ואל כביש מס' 3 כעבור כשני קילומטרים.
הממשיכים בטיול מתבקשים לפנות שמאלה, מזרחה, עם הסימון הירוק.

נוף מרהיב בדרך

הנוף מתחלף. פתוח יותר, חשוף. ב-700 מ' מנע הבקר ומנגינה עליזה של חצץ מתחת לגלגלים. ב-900 מ' הדרך מתעקלת ימינה בירידה והשילוט מורה "דרך איילון שער הגיא". ב-1.75 ק"מ, במזלג, מאפסים את מד המרחק, עוזבים את הסימון הירוק ופונים ימינה מערבה – השלט מורה "דרך נוף דרומית". מכאן ועד כמעט סוף המסלול נצמדים לסימון האדום. המשמעות המעשית: במזלג הסמוך, כעבור 50 מ' בלבד, בוחרים בזרוע שמאלית (שילוט "דרך המעיינות"). ב-200 מ' ימינה. ב-400 מ' זרוע שמאלית (מערבה). למטה – אפשר לראות אבל קשה לשמוע – הומה כביש מס' 1. ב-500 מ' מנע בקר. וב-600 מ' בוחרים בזרוע ימנית בעלייה.

ב-900 מ' רגע מפתיע של מישור. האזור הזה הוא מהיפים והנידחים בפארק ויש סיכוי לפיסת פרטיות אפילו בחגים. הדרך רוכבת על הגבעות, עולה ויורדת. ב-1.75 ק"מ צומת T – פונים ימינה צפונה. ב-1.9 שמאלה מערבה בצומת T. ב-3.1 ישר, צפונה, עם הדרך הראשית. ב-3.9 מעבר בקר ואחריו בצומת T שמאלה עם האדום. הדרך מושכת לתוך יער אורנים קק"לי (הזדמנות לפיקניק בצל!) ומובילה ב-4.2 ק"מ לקבר שייח' (מימין). ב-4.7 היא נהפכת לחצי אספלטית. הכניסה לפארק כבר קרובה ואפשר להריח את המנגלים. ב-4.8 במזלג בוחרים בזרוע הימנית וב-5.0 שמאלה צפונה עם הכחול והכביש הסלול. ב-5.6 מצטלבים עם כביש הגישה לפארק, פונים שמאלה וב-5.7 ק"מ נוחתים בכביש מספר 3 – ימינה למודיעין, שמאלה למחלף לטרון. המעגל נסגר.