מג`יש לבריכת חלב – לכל מכונית

מסלול קצר בגליל העליון, סמוך לכפר ג'ש, מתאים (גם) לרכב "פרטי"

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

הבריכה המונחת בין חמוקי הגבעות מפתיעה את העיניים, במיוחד בשיא הקיץ. בחורף מצטרף אליה מפל. ביקור בבריכת חָלָב שליד גוש חלב – ובלי כל קשר לגבינה.
נקודת המוצא היא ג'יש (גוש חלב), על כביש מס' 89, בין צפת לסאסא. ג'יש הוא יישוב ערבי גדול הבנוי על שרידי גוש חלב הקדומה, שבתקופת בית שני היתה אחת הערים החשובות בגליל. מקור השם לא קשור לגבינה אלא, בין היתר, לקרקע הקירטוּן הלבנה. אגב, אבני הקירטון אינן מחלחלות – זה יתרון למי שרוצה לכרות בור מים, אבל חיסרון למטיילים ממונעים בחורף, כיוון שהדרכים הופכות חלקלקות במיוחד.

במקום שרידים קדומים רבים, ביניהם מאוזוליאום מפואר מהמאה ה-4 לספירה ומערות קבורה, שלפי מסורות יהודיות קבורים בהם כמה מחכמי ישראל. כ-300 מ' ממזרח לג'יש נובע עין גוש חלב ולידו בית כנסת קדום (ראו מסגרת).

עין כחולה. בריכת חלב

בכניסה לג'יש (1) מאפסים את מד המרחק ונוהגים ישר לתוך היישוב, בכביש הראשי (בכיוון צפון). אחרי 400 מ', ליד עמוד מתח גבוה, פונים שמאלה אל כביש פנימי שלאורכו גדר מתכת צבועה בשחור ולבן לסירוגין. הכביש מטפס במעלה הכפר. משמאל, בכיוון דרום-מערב, מתנוסס הר מירון: גבוה, ירוק ובראשו הקרמבואים – מבנים דמויי כיפה של צה"ל המשמשים לצורכי מודיעין.
ב-600 מ' מתעקלת הדרך ימינה. ממשיכים לנהוג לאורך הגדר השחורה/לבנה. ב-700 מ', בצומת T, פונים שמאלה, ובמזלג הבא ימינה. בצומת T הבא פונים שמאלה ומתחילים ללוות גדר מתכת אחרת, אדומה. ב-1.1 ק"מ מתחלף האספלט בדרך עפר נוחה. מתעלמים מפנייה ימינה וממשיכים כ-50 מ' עד למזלג דרכים. בוחרים בזרוע הימנית – דרך בהירה שיורדת במדרון בכיוון צפון-מערב ומסומנת בסימון שבילים שחור (מס' 2159) (2).

ב-1.7 ק"מ שוב מזלג, ושוב בוחרים בזרוע הימנית (השמאלית היא המשך הסימון השחור). ב-1.8 ק"מ מתגלה העין הכחולה של בריכת חלב (3). כאן צריך לעצור ולהמשיך ברגל כ-300 מ' (4X4 יכולים להמשיך בנהיגה ממש עד הבריכה – מד המרחק אמור להורות כאן 2.0 ק"מ).

בריכת חלב. מבט מקרוב

במפה היא מסומנת כנקודה כחולה, קטנה ולא מבטיחה. בשטח, גם בשיא הקיץ, זוהי בריכה מפתיעה ויפה המונחת בין חמוקי הגבעות. המים פורצים מנביעה טבעית בתוך הבריכה, שדפנותיה הורחבו על ידי טרקטוריסטים מקומיים. בקצה הצפוני של הבריכה, מתחת לנוף של בתי קיבוץ ברעם, כרוי פתח לעודפי מים, ובחורף נופל כאן מפל.

בסוף הביקור בבריכה אפשר לארוז את המנגל ולחזור בנהיגה באותה דרך שהובילה לכאן. מאפסים את מד המרחק עם תחילתה של הגדר האדומה. ב-300 מ', במזלג, פונים ימינה בירידה. במזלג הבא שוב פונים ימינה. כאן מופיעה הגדר השחורה/לבנה ואיתה גולשים עד לרחוב הראשי של הכפר, שמופיע ב-700 מ'. לא נותר אלא לפנות ימינה לעבר היציאה מהיישוב.