הר הרוח ונחל יתלה

• מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

שימו לב: עקב עבודות מסילת הרכבת לירושלים ייתכנו שינויים בתוואי

את הקניון של נחל יתלה מאיימת להרוס רכבת ישראל – באמצעות גשר ענקי, מנהרות והררי עפר. מה אפשר לעשות? לצאת לטייל. מסלול נחל יתלה, יפה בפני עצמו בלי קשר למחאה, מתאים לכל רכב שטח ולאופני הרים.
זהו מסלול קומפקטי משפחתי נחמד, שמתאים גם לימות הקיץ. אין כמו האוויר אחה'צ בהרי ירושלים..
מתחילים בממלכת החומוס, אבו-גוש. בשליש העליון של הכפר, בצומת, ממש לפני המסעדה הוותיקה "קראוואן", מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, בעלייה, אל כביש מס' 425. השילוט מכריז: "מעלה החמישה, הר אדר, נטף". כעבור 300 מטר בדיוק מגיעים לצומת נוסף ופונים שמאלה, לכיוון נטף. ב-600 מ' נפרדים מהכביש, חותכים שמאלה לדרך עפר רחבה וטובה ומאפסים שוב את מד המרחק (שימו לב – הירידה מהכביש צריכה להתבצע לפני שמגיעים למזלג הכבישים. אם הגעתם למזלג – פספסתם את דרך העפר. חיזרו לאחור).

מפת מסלול נחל יתלה

מפת מסלול נחל יתלה. אולגה זלטקין

טיול השטח מתחיל. מצד שמאל של הדרך מכריז עמוד עץ גמדי של קק"ל: K20. לא קוד סודי, פשוט סימון לדרך שהוכשרה במקור לרוכבי סוסים וכיום משמשת בעיקר רוכבי אופניים. הלאה עם הדרך הטובה. הכיוון מערב וסימון השבילים שחור (מס' 9356 במפה). מד הגובה מדווח: 740 מטר מעל פני הים.

ב-400 מ' פוגשים להקת חוגלות (תמיד יש כאן להקת חוג- לות). דרך העפר רוכבת על המדרון הדרומי של הר רוח ותלויה מעל ערוץ נחל יתלה. כעבור כקילומטר אפשר להבחין למטה בערוץ בחוות בודדים – זה הכינוי שנדבק לההתנחלויות הזעירות האלה באמצע הטבע. ההתנחלות המסוימת הזאת התחילה בתוך שני אוטובוסים וכיום הם מתפרשים על כמה מבנים ארעיים. מחר יקימו כאן צימר, חוות עזים ויקב. מחרתיים, יישוב וילות חדש.

ב-2.4 ק"מ עיקול חד שמאלה. ממשיכים לאבד גובה בדרך לערוץ יתלה. ממול, למעלה, על הגבעה, אפשר להבחין בבית ההארחה של מושב יד השמונה. ב-2.6 ק"מ חוצים את הנחל, אכזב כמובן. הדרך מתעקלת ימינה, מערבה. במזלג הסמוך צריך לבחור את ההסתעפות הימנית, הנמוכה יותר, זו שקרובה לערוץ. ב-3.0 ק"מ מזומנת עוד חצייה של הנחל. בהמשך יש עוד חצייה. אחר כך מפסיקים לספור. פשוט מדלגים מהגדה הימנית לשמאלית, ממש כמו בפאריס.

למטה - נחל יתלה + חוות בודדים

למטה: נחל יתלה + חוות בודדים

החורש סביב הוא ים-תיכוני: אורנים, חרובים, אלות ועוד. לפעמים במרווחים, לפעמים בצפיפות, פה ושם מלטפים את הצבע המטאלי של האוטו (מלטפים, לא שורטים). מי שינהג ברכב בודד או בראש שיירה יפגוש לא רק חוגלות אלא גם צבאים. יש גם סיכוי מצוין להבחין בתנים, בעיקר בהמשך המסלול, לקראת נחיתה בשפלה.

ב-4.9 ק"מ, מימין, בערוץ, מועלה מחזה יפה של משטחי סלע מבהיקים וטרסות ישנות. ב-5.1 ק"מ מוכרחים לעצור; הדרך חוצה יובל אנונימי של נחל יתלה, היורד מכיוון דרום-מזרח. קרקעית הנחל היא סלע חלק למדי ועליה זרוקים שברי סלעים. תמונה יפה. אפשר לשוטט קצת ברגל, במעלה היובל או במורדו. מד הגובה מדווח עכשיו: 400 מ' מעל פני הים.

הלאה בדרך העפר הראשית. ב-6.9 ק"מ צומת T רב חשיבות. הסימון השחור פוגש סימון כחול. משימה ראשונה – לאפס את מד המרחק. משימה שנייה – לחנות, לצאת לטיול ברגל. טיול אחד או שניים. טיול ראשון ברגל עובר בערוץ של נחל יתלה – קטע קניוני וצר של הנחל, שחצוב בסלע גיר ומסומן בסימון שבילים אדום. אפשר לזהות את הסימון אם בצומת T פונים שמאלה וצועדים כ-50 מטרים ואז ימינה לתוך הנקיק עם הסימון האדום.

אל נחל יתלה

אל נחל יתלה. צילומים גלעד ארצי

הנקיק הצר מוצל במשך חלק מהיום. בחורף נקווים בו מעט מים. ההליכה היא בשביל צר, עם מעברים מעניינים מסלע לסלע. לאחר כמה עשרות מטרים של הליכה אפשר להבחין, בצד השמאלי של קיר הנקיק, בהרמיטאז' – מערת התבודדות של נזיר עם מדרגות חצובות. אפשר לטפס ולבקר. רוחו של הנזיר עוד שורה כאן.

ההליכה בנקיק נמשכת כ-350 מטרים בלבד. ברגע שהנקיק מתרחב מעט ולפני שהוא מתעקל מערבה (שמאלה) צריך לאתר שביל הליכה צר שמטפס ימינה, מזרחה. בסוף הטיפוס חוזרים בדרך העפר הרחבה אל המכונית.

טיול שני ברגל מוליך אל מאגר מים תת-קרקעי כמעט פנטסטי. הניווט לא מובן מאליו: מצומת ה-T צריך לספור כ-50 מטרים צפונה (עם הדרך שמתפצלת ימינה) ואז לאתר שביל עזים שמושך למעלה אל הגבעה (כיוון צפון-מזרח). כעבור כ-400 מטר וכמה אגלי זיעה צריך לסטות שמאלה מהשביל ולצעוד בזהירות כ-5 מטרים בין הסלעים. הכניסה למאגר (נ.צ. 154709/137006) נראית כמו פתח של מערה קטנה, לא מבטיחה ולא מזמינה. אבל מי שיתכופף, ייכנס פנימה ויצעד כמה צעדים יגלה אולם תת-קרקעי גדול, אפלולי והכי חשוב – קריר. המאגר הזה, שנחשב לגדול ביותר בהרי ירושלים, התגלה לראשונה בשנת 1998. ממנזר חורש עצמו נותרה חורבה מכוסה צמחייה, שמסומנת במפה – 200 מטר מצפון למאגר. מקור השם חורבת חורש, מלשון "חרישה", ולא חרש, הוא בשם הערבי ח'רבת חרשאא – "מחוספסת", כלומר טרשית. במנזר הזה התבודדו נזירים בתקופה הביזנטית ויש רואים בו את אחד ממבדדיו של סאבאס הקדוש ("מאר סבא").

אבני מיל רומיות

אבני מיל רומיות, מצבור מסתורי

בחזרה למכונית ולהמשך הנהיגה. שמאלה בעלייה עם הסימון הכחול. הדרך מטפסת, הולכת ומשתבשת. קצת בורות, קצת חריצים, קצת דרדרת. ב-1.1 ק"מ זה נגמר, מגיעים לצומת T, מאפסים שוב את מד המרחק ופונים ימינה, מערבה, עם הסימון האדום. בחורף יש כאן כמה שלוליות מכובדות. ב-200 מ' ממשיכים ישר מערבה. ב-500 מ' חוצים מנע בקר. ב-800 מ' ריכוז מסתורי ויפה של אבני מיל רומיות – נראה שבאזור פעלה מחצבה שסיפקה אבנים כאלה. מה שבטוח, הדרך עצמה חולפת על פני תוואי קדום של דרך רומית.

ב-1.0 ק"מ ממשיכים לעבר מתקן של חברת חשמל (במזלג שלפני המתקן צריך לקחת את הדרך הימנית). מכאן פרושה דרך חצצית מהירה. המכונית כמעט מרחפת. ב-2.2 ק"מ צומת T, פונים ימינה, לפי שילוט קק"ל – "פארק איילון". ב-1.7 ק"מ במזלג פונים שמאלה עם האדום. ב-2.6 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר וחולפים על פני עוד מנע בקר. עוד מעט, ממול, יעלה ויבוא המושב מבוא חורון ובאופק אפשר יהיה להבחין במגדלים של עיר העתיד, מודיעין. ב-3.6 ק"מ ממשיכים ישר, עם הסימון השחור. ב-4.7 ק"מ מעבר בקר. ב-4.8 ק"מ צומת T – פונים ימינה, על דרך ישנה, מרוצפת. ממול – ההגדרה תלויה במפלס הרומנטיקה ששורר במכונית – אגם מקסים או בריכת השקיה גדולה שניזונה ממי שופכין מטוהרים. ב-5.3 ק"מ בצומת ממשיכים ישר, חוצים את ערוץ נחל כפירה, מטפסים בצד השני (המשך סימון שבילים שחור). ב-5.6 ק"מ (מצד שמאל כרם ענבים) מגיעים לכביש הגישה למבוא חורון ופונים שמאלה. ב-6.1 ק"מ שוב שמאלה, אל כביש מס' 3 – מודיעין, פארק קנדה, מחלף לטרון, תל-אביב – ירושלים. סוף המסלול.