נחל אמציהו, נחל חצרה: כל שיטפון צריך מרפסת

רוצים לחזות בשיטפון? הנה מסלול 4X4 בערבה שייקח אתכם למרפסת השטפונות המפורסמת של נחל חצרה

מאת יואב קווה

אביב, קיץ, סתיו, חורף
  • מגבלות שטחי אש:

אין מגבלה. ניתן לטייל בכל ימות השבוע

מדובר במרפסת מפורסמת. כשהחזאי מודיע על "סכנת שיטפונות" בצפון הערבה ממלאים אותה צופים מכל
רחבי הארץ ומחכים. ומחכים. לפעמים יש מזל ותופסים שיטפון. לפעמים לא. בדרך כלל לא.
אבל למרפסת השיטפונות של נחל חצרה, בצפון הערבה, יש עוד קומה, פחות ידועה – הקומה התחתונה. אל הקומה הזאת לא מגיעים ציידי שיטפונות. למעשה, רבים כלל לא יודעים על קיומה. אף על פי שדווקא שם יש זרימה קבועה של מים. טוב, לא ממש זרימה – טפטוף. אבל במדבר כל טיפה היא מלך ועדיף טפטוף ביד משיטפון על המרפסת.

מפה מסלול נחל אמציהו נחל חצרה מרפסת השטפונות

מפה: אולגה זלטקין

הטיפות הקרירות זולגות מתקרת הקומה התחתונה, שהיא למעשה רצפת קומת המפל, בקצב קבוע. מי שיניח כוס ויחכה כמה שעות יזכה ללגימה או שתיים. בעלי סבלנות קצרה יסתפקו בהנאות אחרות. למשל, הניגון של הטפטוף או מראה הנטיפים, שצומחים לאטם מהתקרה.

המסלול, שמתאים לכל 4×4, מכל דגם ומין, מבקר במפל ובטפטפת הנטיפים, אבל קודם לכן דוהר בשני נחלים שמתפתלים בחוואר הלשון, נחל אמציהו ונחל אביה.

נחל אמציהו

נחל אמציהו. צילום ניר כפרי

נקודת ההתחלה היא תחנת הדלק של חצבה. דלק, קפה, סנדוויץ', איפוס מד המרחק וצפונה על כביש הערבה. ב-5.2 ק"מ בדיוק יורדים מהכביש הראשי, ימינה, מזרחה, אל פיסת אספלט קטנה. מאפסים שוב את מד המרחק. נוהגים מזרחה. פיסת האספלט מתחלפת בדרך עפר נעימה. ב-700 מ' פוגשים את כביש הערבה הישן ופונים עליו ימינה, דרומה. ב-1.3 ק"מ פוגשים שלט חום, "נחל אמציהו", מאפסים שוב, ופונים שמאלה אל תוך ערוץ הנחל. מכאן ועד להודעה חדשה צריך לעקוב אחר סימון השבילים האדום (מס' 14120 במפה). נחל אמציהו נקרא בערבית ואדי קוצייב, כלומר נחל קנה קטן.

הוועדה לשמות עבריים בנגב, שהקים בן גוריון לאחר "מבצע עובדה", העניקה לו במאי 1950 את שמו של אמציהו, מלך יהודה – שלפי ההשערה עבר כאן מסעו הצבאי לכיבוש ארץ אדום. בזכות אמציהו הוענקו לנחלים הסמוכים שמות בני משפחתו – נחל יואש, על שם אביו (שזכה בעוד נחל יואש, גם בהרי אילת), נחל יכליה, על שם אשתו, ונחל ירושא, על שם כלתו – אשת בנו עוזיהו.

עד שנת 1953 היתה דרך העפר שלאורך ערוץ הנחל דרך הגישה היחידה ביבשה אל סדום. בנובמבר 1948, בדרכם לשחרר את מחנה סדום הנצור (מבצע לוט), עברו בדרך הזאת לוחמי חטיבת פלמ"ח "הנגב".

נחל אביה. צילום ניר כפרי

נחל אביה

אבל עכשיו עוברים בו בעיקר ג'יפי תפנוקים. הנוף משתפר בהדרגה כשהנחל מעמיק להתחתר בחוואר הפריך ויוצר מחזות סוריאליסטיים למדי. ממשיכים לדהור בנחת בערוץ החצצי וכעבור 12.1 ק"מ מגיעים לצומת חשוב – מפגש עם נחל אביה – גם הוא נושא (מאז ינואר 1961) שם מלך: אביה/אבים בן רחבעם, מלך יהודה.

פונים שמאלה, מערבה, לתוך אביה ולפי הסימון השחור (14125). אביה מפותל ויפהפה אפילו יותר מאמציהו. אבל התענוג הזה קצר – ב-18.2 ק"מ, אחרי עלייה קצרצרה, מגיעים לכביש הערבה (מס' 90). חוצים את הכביש בזהירות, מאפסים את מד המרחק ונכנסים לדרך עפר, בדיוק ממול, שמסומנת בסימון שבילים כחול (14146).

ב-1.3 ק"מ גולשים אל ערוץ נחל צין, הרציני והארוך ביותר באזור (120 ק"מ). ב-2.3 ק"מ מבקרת הדרך במרפסת השיטפונות הראשונה מתוך שתיים. גם אם אין בדל ענן בשמים ושום סיכוי לשיטפון, חובה לעצור. המים כירסמו בסלע ויצרו מפל ומעוק נהדרים.

ממשיכים בנהיגה עם הערוץ. הכיוון מערב. הסימון כחול. הדרך יוצאת מהערוץ (מתפצלת ממנו במתינות ימינה) וב-3.0 ק"מ לספירה חוזרת אליו. ב-3.5 ק"מ פוגשים צומת, ממשיכים ישר ובצומת הבא, 3.7 ק"מ, מאתרים סימון שבילים אדום, שמגיע מצפון-מערב. פונים ימינה עם הסימון האדום. המטרה – גיחת הלוך-חזור אל מפל נחל חצרה ואל טפטפת הנטיפים. ב-4.8 ק"מ מגיעים למבוי סתום וחונים. מכאן ברגל, הולכים על מדף הסלע ואל מתחת למפל. יש נטיפים. יש טפטופים. ויש יתושים.

נחל חצרה. המפל השני - מלמטה

נחל חצרה. המפל השני – מלמטה

חוזרים למכונית ולצומת T. מד המרחק אמור להראות 5.8 ק"מ. מאפסים ופונים ימינה, מערב-דרום-מערב, עם הסימון הכחול, בתוך הערוץ. ב-1.1 ק"מ – לא לפספס – יוצאים מהנחל, כלומר פונים ימינה, צפון-מערבה, בעלייה תלולה יחסית. ממשיכים כל העת לעקוב אחר הכחול: ב-1.5 ק"מ הדרך מתעקלת ימינה, ב-2.3 ק"מ ירידה, ב-2.5 ק"מ צומת – מפגש עם סימון אדום. בצומת פונים שמאלה, צפונה, עם הכחול (המפל הקודם נמצא מימין, עם המשך הסימון האדום).

ב-4.1 ק"מ הדרך חוצה (שוב) את ערוץ החצרה, הנקז של מכתש חצרה (המכתש הקטן). ב-4.3 ק"מ ממשיכים עם הכחול לכיוון המכתש הקטן. ממול כבר מתנוססות המצלעות המרהיבות של המכתש. ב-5.4 ק"מ מגיעים לכביש הגישה למכתש ומאפסים. מי שרוצה לבקר בפלא הזה – שיפנה שמאלה. מי שרוצה לחתוך הביתה – שיפנה ימינה ויגיע כעבור כ-8 ק"מ לכביש 25 ולסוף המסלול.