טויוטה לנד קרוזר החדש – מבחן שטח נמיביה

רכב חדש או מתיחת פנים מינורית? מבחן שטח מקיף בנמיביה - טויוטה לנדקרוזר החדש

04.02.18

לנדקרוזר 2018 – המחירים:
מחירים:
מרכב קצר – 299,000 שקל ׁ(גימור LUXURY)
ארוך (TS) – 320,000 שקל (7 מושבים)
ארוך (LUXURY) – 380,000 שקל
ארוך (LIMITED) – 399,000 שקל – כולל מערכת הבטיחות החדשה.
ארוך לימיטד + חבילת שטח: נעילה אחורית, בקרת זחילה, בורר מצבי שטח, מצלמות היקפיות: 420,000 שקל.

 

לנדקרוזר השקה נמיביה

צילומים: יואב קווה + יצרן

מבט מרחוק: שיירה של לנדקרוזרים חדשים דוהרת במדבר, מעלה תמרות של אבק. הלנדקרוזרים צבועים בשחור וכחול כהה. זו לבטח שיירה של אנשי ביטחון חשאי. הם בוודאי יושבים מאחורי ההגה, בפרצופים רציניים, אקדחים מושתק קול למותניהם.
מבט מקרוב: מאחורי ההגה, בטי שירט צבעונייים, כתבי רכב כתבי רכב ממספר מדינות – דנמרק, אנגליה, אסטוניה, לטביה וישראל. הם הגיעו לכאן, נמיביה, כדי להשיק את הלנדקרוזר החדש 2018.

    

במכשירי הקשר בוקע קול באנגלית עם מבטא אפריקנרי. דני ואן אלאווי, המדריך המקומי שלנו, מפציר שוב ושוב בעיתונאים לשמור על מרחק גדול בין רכב לרכב.
הוא יודע על מה הוא מדבר. כשדוהרים בדרכי עפר במהירות של 100 קמ"ש, כל אבן שניתזת עלולה לנפץ את השמשה. בהשקה הקודמת של טויוטה שנערכה בנמיביה, לכבוד טנדר היילקס החדש, נופצו כך חמש שמשות קדמיות.
האנשים של טויוטה לא לוקחים צ'אנסים. הם השיטו לכאן מאירופה לא רק 15 לנדקרוזרים אלא גם מספר גלגלים, צמיגים, פגושים ושמשות להחלפה.

נמיביה שטח

נסיעה במדבר נמיב לאורך כמעט 700 ק"מ היא עניין קשוח למדי.
ינואר זה קיץ בנמיביה והטמפרטורה בשעות היום מטפסת לכמעט 40 מעלות בצל.
המזגן בכלי הרכב פועל בשיא העוצמה. הפרצופים של הכתבים, בעיקר האירופאים שבחבורה, כבר אדומים, חצי מבושלים. ורק מד החום של הלנדקרוזר נח בשלווה בדיוק באמצע הסקלה. שום סימן למאמץ חריג. אף טיפת זיעה. אפילו צריכת הדלק נשארת שפויה למדי.
לנדקרוזר, כשמו כן הוא, משייט בשטח.
זאת העבודה שלו.
לכך הוא בנוי.

חול ואבק בנמיביה

נמיביה – דרום מערב אפריקה, 824,000 קמ"ר, זה פי שניים מגרמניה, פי שלושה מבריטניה, פי 21 מהשטח של מדינת ישראל.
ובתוך כל המרחב האינסופי הזה מתגוררים רק 2.2 מיליון תושבים. נמיביה היא הארץ הריבונית הדלילה ביותר בעולם באוכלוסיה אחרי מונגוליה. אפשר לנהוג כאן במשך שעות ארוכות ומאות קילומטרים ולא לראות נפש חיה, אולי מלבד כמה בבונים.

טויוטה לנדקרוזר נמיביה השקה

המסע שלנו מתחיל בעיר החוף, וולאביס ביי. מחוץ לשדה התעופה הזעיר, מחכים לנו הלנדקרוזרים הכהים, מסודרים בשורה, ערוכים כמו במסדר צבאי. הוראות בטיחות קצרות – בנמיביה כמו בדרום אפריקה נוהגים בצד שמאל – ויוצאים לדרך. בקילומטרים הראשונים, הסמוכים לעיר, הכבישים עדיין סלולים. אחר-כך מתחלף האספלט בדרכי עפר. בהתחלה דרכי עפר מצופות מלח (המלח סופח אליו לחות שמבטלת את האבק) ובהמשך סתם דרכי עפר מאובקות.

הסבא של הסבא. טויוטה BJ תחילת שנות ה-50

1951. טויוטה מוציאה לשוק את דגם BJ. מדובר בהעתק מדויק של ג'יפ ויליס אבל עם מנוע מחוזק. טויוטה BJ – קיצור של Jeep model B. האמריקאים התלוננו על העתקה והיפנים שברו כיוון. הם אמצו את השם Land Cruiser והחלו לפתח סגנון ואופי עצמאי.
לנדקרוזר הוא למעשה משפחה שלמה של סדרות – סדרה 40, 70, 80, 100, 200 ועוד. הוא מופיע במרכבים קצרים או ארוכים, סגורים או פתוחים וגם בתצורת טנדר בחלק מהדגמים.
בישראל משווקת רק סדרה אחת שנקראת פראדו.
הסדרה הזאת הושקה בשנת 1985 ומאז נמכרו ממנה 3 מיליון יחידות.
זה הדגם של טויוטה שנמכר בהכי הרבה מדינות שונות בעולם – 195 מדינות שונות בסך הכל. אפילו קורולה לא נמכרת בכל כך הרבה שווקים בעולם. הדגם הנוכחי (דור רביעי בשושלת) הוא לנדקרוזר פראדו 150 או בקיצור LC 150.

אנחנו נכנסים לשטח חולי עמוק קרוב לקו המים. בארץ זה כמובן אסור. האם זה אומר שהנמיבים מזלזלים בשמירה על הטבע? דווקא לא. מתברר שהנמיבים הם שומרי טבע אדוקים. אזורים שלמים בארץ הענקית הזאת סגורים לתנועה או מותרים לכניסה רק עם אישורים (Permit) מיוחדים ויקרים. המדריך שלנו מקפיד שניסע בדיוק מאחוריו ולא נפתח קוליסים חדשים. בנמיביה לא תראו ערימות של פסולת בניין או זבל זרוק בשטח.

טויוטה לנדקרוזר הוא רכב בתצורת AWD – זה אומר שההנעה היא קבועה לכל הגלגלים. לחיצה על כפתור, שנושא עליו סימן "X" קטן, מביאה לביטול פעולת הדיפרנציאל המרכזי (ביטול = נעילה) וחלוקת הכוח הופכת אחידה – 50% לצמד הגלגלים הקדמי, 50% לאחוריים.
כך אנחנו נוסעים בדרך החולית. בנוסף מורידים את לחץ הניפוח בצמיגים ל-20 PSI.
בנהיגת חולות נדרש כוח מנוע רב. לנדקרוזר החדש מצויד במנוע זהה לדגם היוצא – דיזל, ארבע בוכנות, 2.8 ליטרים, 177 כ"ס. זה נחמד, זה יפה, אבל בחולות (וגם בכבישים מהירים) הייתי שמח אם לנדקרוזר החדש היה מצויד במנוע חזק יותר.

טויוטה לנדקרוזר נמיביה חולות

אופס, שקענו

אז למה לא לשדרג את מנוע הדיזל, אני שואל את פביו קאפאבנו, מנהל המוצר מטעם טויוטה אירופה. "כי אנחנו לא מוכנים להתפשר על אמינות ושרידות". "האם המנועים של המתחרים", זורק לעברי קאפבנו, "יחזיקו מעמד בלי שום בעיה חצי מיליון קילומטרים?".

אגב, עד השנה ניתן היה להשיג את לנדקרוזר גם עם מנוע בנזין שישה צילינדרים, 4.0 ל'. השנה ייפסק ייצור המנוע הזה עבור שווקי מערב אירופה (וישראל בתוכם). הסיבה – הוא כבר לא עומד בתקני זיהום האוויר.

נמיביה לנד קרוזר ספינה

ברקע: ספינה טרופה

שיירת העיתונאים עוצרת לפוטו אופ מול ספינה טרופה שתקועה במים הרדודים, קרוב לקו החוף. זוהי ספינת דיג בשם זיילה Zeila ששקעה כאן ב-25 באוגוסט 2008. התרנים והסיפון מאכלסים עכשיו מאות שחפים.
מדרום, במרחק, נראה מזח ענק בתהליכי בניה. מדובר בפרויקט מיליארדים בחדש מימון סיני. הסינים מבקשים ליצור כאן נמל שיאפשר להם לפרוק ולטעון סחורות בלי להיות תלויים בדרום אפריקה השכנה. במקביל דואגים הסינים לשיפור תשתית הכבישים בכל האזור. נמיביה UNDER CONSTRUCTION ותודה לאימפריה הסינית.

טויוטה לנדקרוזר נמיביה

אפרופו סין, טויוטה לנדקרוזר פראדו מצליח בסין אבל לא נחשב שם ללהיט בסין. זה רכב מאוד יקר שם והסינים מעדיפים מותגי יוקרה נוצצים יותר כמו אאודי, ב.מ.וו, מרצדס. גם במערב אירופה לנדקרוזר איננו להיט. קחו למשל את אנגליה – לנדקרוזר תופס רק 3 אחוז מפלח השוק של SUV גדולים באנגליה. בשנת 2017 נמכרו באנגליה רק 850 יחידות לנדקרוזרים חדשים (וקחו בחשבון שהשוק הבריטי גדול פי 8 מזה של ישראל).
ואצלנו? אנחנו אוהבים אותו בהחלט. בשנת 2017 נמכרו אצלנו 1,127 לנדקרוזרים חדשים. באופן יחסי זו כמות גדולה. למעשה, ישראל היא השוק השני בגודלו עבור לנדקרוזר באירופה כולה. רק ברוסיה הענקית מוכרים יותר לנדקרוזרים מישראל – כ-1,600 יחידות בשנה.
לנדקרוזר מצליח בישראל החמה והמאובקת, ברוסיה הקפואה ושבורת התשתיות. לנדקרוזר עושה חיל במדינות ערב, שבמזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. לנדקרוזר הולך חזק באפריקה ובאוסטרליה. זה השילוב הזה בין חוסן מכני לבין נוחות נסיעה, בין יכולת שטח לכביש.
נמיביה היא אם כך יעד מתאים לבחון את הדגם החדש.


אלפי אריות ים משתזפים בשמש. בוגרים ענקיים עם שפמים וניבים ארוכים וגורים שחרחרים שנולדו בדצמבר האחרון (בני חודשיים). האריות גונחים, רוטנים, מתרוצצים ומסתלבטים.
זו שכונה צפופה וענקית. הקולות רמים והריחות חזקים. הצפיפות הזאת מעניקה להם הגנה מפני טורפים. ויחד עם זאת, מספרים לנו, מדי פעם עלול להגיח מהחשיכה צבוע ולטרוף גורים.
אנחנו בקייפ קרוס. כאן שוכנת אחת משלוש מושבות ענק של אריות ים בנמיביה. הם כאן בזכות שפע הדגים שבים. זרם הבנגואלה סוחף לכיוון חופי נמיביה מסה אדירה של פלנקטון שמזין שפע של דגים. אריות הים יודעים את זה וגם הדייגים, שמגיעים לאזור הזה עם חכות ארוכות שממותקנות על הפגוש הקדמי בלנדקרוזר שלהם.

למעשה מדובר במתיחת פנים מקיפה לדגם הנוכחי, שהשיווק שלו בארץ החל כבר בשנת 2009 (שם קוד "150"). השלדה, בסיס הגלגלים, המנוע ותיבת ההילוכים – ללא שינוי. ובכל זאת, כשתראו אותו לא תטעו. הפרצוף שלו רענן. שבכת גריל בעיצוב חדש ופנסי חזית. התוצאה אלגנטית, הדוקה והרבה יותר מוצלחת מהחרטום של הדגם הקודם שסבל מעודף בומבסטיות.
גם סביבת הנהג עברה עדכון חשוב –עיצוב פנימי הדוק יותר ומסך מגע גדול יותר (8 אינץ'). הגרפיקה עדיין מיושנת מעט ואין חיבור תקני לאנדרואיד או APPLE.

עיצוב החזית החדש. יותר אלגנטי

לנדקרוזר רושם קפיצה חשובה (ומתבקשת) בתחום עזרי הבטיחות האלקטרוניים. בלימה אוטומטית במקרה חירום כולל זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית, התראה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי של האור הגבוה, זיהוי כלי רכב בשטח המת של המראות, זיהוי תנועה חוצה מאחור ועוד. התוספות הללו – שלמרבה הצער לא יופיעו כולן בכל הגרסאות – התאפשרו רק אחרי שנעשתה עבודה מעמיקה בתחום החיווט של הרכב – למעשה כל פלטפורמת החשמל היא חדשה לחלוטין.
לנדקרוזר החדש שקט יותר מהדגם הקודם ונראה שנעשתה עבודה טובה בתחום בידוד הרעשים.

הגרסאות היקרות (בחו'ל – לא בישראל) מצוידות במתלי אוויר מתכווננים. בלחיצת כפתור – בדומה ללנדרובר דיסקברי – אפשר להגביה את הרכב. 
מערכת נוספת שניתן יהיה להזמין (בחו'ל – לא בישראל) עם הרכב היא זחלן שטח או "קרוז קונטרול" לשטח קשה. הזחלן פועל במצב LOW בתיבת ההעברה. יש לבחור באמצעות בורר עגול את המהירות הרצויה – 1,2,3,4,5 קמ"ש. ואת השאר הרכב יעשה כבר בעצמו. לנדקרוזר ישמור על המהירות שבחרתם בקנאות, ואם צריך לטפס בדרך על קירות, הוא יטפס על קירות. הבקרה הזאת, צריך לציין, עובדת גם בירידות תלולות – הרכב מפעיל בעצמו את המצערת, בקרת המשיכה והבלמים.

טויוטה לנדקרוזר נמיביה שבילים

הזחלן שימושי במיוחד בתנאים חלקלקים. בתנאים כאלה אנחנו מחפשים מקסימום אחיזה במינימום מהירות. זה המפתח לבטיחות ושמירה על מכלולי הרכב.
לצד הזחלן, ובדומה לדגמי לנדרובר, מציע הקרוזר החדש (בחו'ל – לא בישראל) בורר מצבי שטח. MTS בשפת טויוטה. אפשר לבחור אחד מחמישה מצבים: בוץ וחול, דרדרת, חריצים וקוליסים, סלעים, טרשים (אדמה ואבנים). הבחירה משפיעה על תגובת המצערת ותיבת ההילוכים, על בקרת המשיכה ובחלק מהגרסאות גם על פעולת המתלים. כמה זה חשוב? לא הרבה. בעיני מדובר בגימיק נחמד ולא יותר.
 

מצלמות היקפיות – גם לתצוגת השטח מלפנים. וגם מד שיפועים

הוא רק נראה נבול. הצמח המופלא שחי 1,500 שנה על אדי לחות

אנחנו עוצרים לצד צמח ענק בעל עלים רחבים ונפולים. במרכזו כמו גזע מיובש. קוראים לו Welwitschia. זה הצמח הלאומי של נמיביה, אומר לנו דני, הקטנים שאתם רואים שם הם בני 500 שנה ואילו הגדול הזה שמולנו הוא כבן 1,500 שנה. הוולוויצ'יה נקרא על שם Friedrich Welwitsch הבוטנאי האוסטרי שתיאר אותו לראשונה בשנת 1859.
גשמים כמעט אף פעם לא יורדים כאן. הוולוויצ'יה חי בזכות הלחות שנמצאת בערפל והטל. דני אומר שהוא סופח את הלחות לעלים הרחבים שלו וכך משיג שווה ערך של 50 מ"מ גשם בשנה – בדיוק מספיק כדי להמשיך לחיות ואף לצמוח לאט לאט.

יואב קווה נמיביה

מחבר הכתבה על קו החוף

הלילה הראשון שלנו במחנה אוהלים בקרבת החוף. הלילה השני קרוב לנהר UGAB (יש לבטא "אוחאב"). מתחם אוהלים מוקף גדר ותאורה היקפית. פעם חיו באזור הזה של נמיביה כ-40 אריות בלבד. בשנים האחרונות ועם הקפדה יתרה על איסור ציד התאוששה האוכלוסייה והיא מונה כבר קרוב ל-400 פרטים. הבעיה היא שהאריות והלביאות מחפשים טרף קל ומגיעים לחוות מיושבות. בשבוע שעבר, מספר לנו חוקר אריות שהגיע לביקור, רצחו האריות 170 כבשים בלילה אחד. אני קולטים אותם באנטנה שמותקנת על גג הלנדקרוזר שלי, מספר החוקר, כרגע יש בסביבה שישה אריות. שיהיה לכולם לילה טוב.

טויוטה לנדקרוזר מים שלולית

למחרת אנחנו נוהגים בתוך נהר. קוראים לו "אומארורו" ובמפה הוא מסומן כקו כחול עבה. נהר כמו שנהר צריך להיות. אבל בשטח אנחנו פוגשים רק נהר של חול. האפיק יבש ברובו. עכשיו חורף בנמיביה אבל הגשם מבושש להגיע.
"האזור הזה מלא בפילי פרא", מספר דני במכשיר הקשר, "הם הסתגלו לחיים במדבר ויודעים לחפור בקרקע כדי למצוא מים. יש לנו היום סיכוי מצוין לפגוש אחדים מהם".
השעות נוקפות והקילומטרים חולפים. איפה הפילים של דני? ראינו כמה ענפים שבורים וגושים גדולים של קקי. כנראה שזה המקסימום להפעם. גם אריות לא ראינו וגם לא נשרים עליהם דיווח דני בהתלהבות במכשיר הקשר. אה, כן, ראינו כמה בנות יענה מרחוק.

בקרת זחילה יעילה – בהזמנה מיוחדת בלבד

טויוטה לנד קרוזר שטח

תעשיית הרכב העולמית עשתה כבר את הבחירה שלה. קחו למשל את מיצובישי פאג'רו שכבר משנת 2001 מבוסס על שלדה אחודה (כמו מכונית נוסעים) ומתלים נפרדים. אותו דבר קיה סורנטו, פורד אקספלורר וכלים רבים נוספים.
אבל טויוטה – בינתיים לפחות – עומדת בפרץ.
לנדקרוזר היה ונשאר רכב קשוח: שלדת סולם נפרדת וסרן אחורי חי.

טויוטה לנדקרוזר 4X4

מה זה אומר? זה אומר שגוף הרכב (הבודי) נפרד מהשלדה. יש ביניהם רק 8 נקודות חיבור. כך מתאפשרת גמישות מסוימת מצד אחד וקשיחות רבה מאוד מצד שני. מבנה כזה מתאים לשטח אבל פחות לכביש – יותר משקל, פחות עידון. אותו דבר הסרן החי. מדובר בקורה אדירה שמונחת בין שני הגלגלים האחוריים. דרך הקורה עובר כוח המנוע לגלגלים (ולכן היא נקראת סרן "חי"). הקורה הזאת היא משקל "בלתי מוקפץ". כלומר היא יושבת מתחת לקפיצים ולמרסנים. היא לא משוככת. זהו כמובן חיסרון בתחום של עידון, נוחות והתנהגות כביש. אבל לקורה הזאת יש יתרון גדול בשטח – היא מאפשרת העברת כוח יעילה ואמינה גם אם מגביהים את הרכב. היא תמיד שואפת למקם את הגלגלים במקביל לקרקע ומאפשרת העברת כוח מאוד יעילה ונקיה. לנדקרוזר זה רכב שיודע לייצר אחיזה. גם נהגים מתחילים ימצאו שקל מאוד לטפס בעזרתו מעלות תלולות ומפחידים לכאורה.
בכל הטלטולים העזים שעברנו בנמיביה, לנדקרוזר לא צייץ, לא חרק ולא קרקש. פראדו החדש הוא בטון יצוק.

טויוטה לנד קרוזר שטח 4X4

ביציאה מוואדי אומארורו אנחנו נתקלים בעליה סלעית ומנצלים את ההזדמנות כדי לבחון את הזחלן. מציבים את הבורר על 5 קמ"ש ומכוונים רק את ההגה. מסקנות: פיצ'ר נחמד ויעיל ביותר.
כל הדגמים שהיו בהשקה צוידו בחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים בחתך 55. להבדיל מחתך 65 בדגם הנוכחי. המשמעות היא פגיעה בעמידות של הצמיגים בתנאי שטח קשה וחשיפה מוגברת לחתכים ופנצ'רים. לישראל הרכב יגיע בעיקר עם חישוקי 17 אינץ' וצמיגים בחתך 65 – כמו פעם.

טויוטה לנד קרוזר שטח 4X4 מבחן

הדגל של טויוטה הוא מערכות הנעה היברידיות – מנועים בנזין וחשמל. אנחנו רואים את זה כמעט בכל הדגמים של טויוטה וגם לקסוס. ומה לגבי לנדקרוזר? אנשי טויוטה אומרים בפה מלא – אנחנו בוחנים את זה אבל עוד לא הגענו לאמינות הרצויה של המערכת בתנאי טמפרטורה קיצוניים ובנסיעה קופצנית לאורך מאות אלפי קילומטרים.
האם לנדקרוזר הבא יתבסס על שלדה אחודה ומתלים נפרדים עם אופציה להנעה היברידית? האם לנדקרוזר הנוכחי הוא המוהיקן האחרון? ככל שחולפות השנים, כך מתקרב לנדקרוזר פראדו – במפרט שעונה על רגולוציה מערב אירופאית – אל הרגע הבלתי נמנע בו טויוטה תהפוך אותו לרכב עם שלדה אחודה ומתלים נפרדים. 
ועד אז, אפשר לסכם 700 ק"מ של נהיגה תובענית במדבר הנמיבי. לנדקרוזר 2018 הוא רכב שטח נהדר שמציע נוחות נסיעה טובה, ביצועי כביש סבירים, איכות הרכבה יוצאת מן הכלל ועמידות מכנית מופלאה.

טויוטה לנדקרוזר טיפוס עליה מעלה

טויוטה לנדקרוזר פראדו

מחירים:
מרכב קצר – 299,000 שקל ׁ(גימור LUXURY)
ארוך (TS) – 320,000 שקל (7 מושבים)
ארוך (LUXURY) – 380,000 שקל
ארוך (LIMITED) – 399,000 שקל – כולל מערכת הבטיחות

יתרונות:
איכות ועמידות
יכולת שטח
שמירת ערך וביקוש בשוק היד שניה

חסרונות:
מחיר רכישה
כוח מנוע
המערכות המתקדמות – רק בגרסאות היקרות

 

לחוות דעת נוספות בשטח – מאת יואב קווה:

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

איסוזו טרופר

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

סובארו XV