טיול בדד – מדריך, המלצות ואזהרות

החלטת לטייל 4X4 בשטח לגמרי לבד? ברוך הבא לארץ החופש המוחלט

16.01.18

 "אַשְׁרֵי הַיּוֺדְעׅים אֲשֶׁר יׅקְרָא לׅבָּם מׅמּׅדְבָּר
 וְעַל שְׂפָתָם תּׅפְרַח הַדּוּמׅיָּה."
מתוך "אשרי הזורעים ולא יקצורו", אברהם בן יצחק: שירים.

יובל שפר קווה לטייל לבד 4X4

"חופשי זה לגמרי לבד" / מילים: יעקב גלעד

04:30 – חניון לילה. שקט, עננים, אין כוכבים. קפוא, מדליק מדורה קטנה, מכין קפה, מקפל את שק השינה והמזרון, מוסיף סוכר, שיהיה מתוק, כמו היום הזה. סיגריה, לשטוף פנים, יוצאים לדרך.
05:15 – מעיל ב', חלון פתוח בקטנה, שיכנס אוויר. רעש של רוח, מזגן על חום בכל הכוח, נו מנוע תתעורר. שולף מפה, מחפש הר קרוב עם תצפית למזרח. מוצא, נוסע.
06:00 – יש כבר טפטופים של אור במזרח, LOW, עלייה, חנייה, תיק עם פק"ל, מים ועוגיות, עולה לפסגה.
06:15 – רצועת שמיים דקה נצבעת באדום, מעליה תכלת, מתחתיה שחור. להוציא את הידיים מהכיסים, להרכיב את הגזייה, תה חם חם. יושב.
06:30 – עננים נצבעים בזהב, נקודה אדומה-צהובה, דקה עוברת וזה כבר חצי גורן, עוד דקה והשמש זרחה. בוקר טוב!

יובל שפר קווה

הנוף עוצמתי יותר / מחבר הכתבה בטיול בדד

לפני שמתחילים

1. אזהרה: לא מומלץ לנסוע לבד. לא ברכב בודד ובטח לא לבד ברכב בודד. כל מי שעושה זאת, עושה זאת על אחריותו.
2. מדריך זה לא מתיימר להיות מדריך מקצועי והוא מורכב אך ורק מהתובנות האישיות שלי לאחר כמה טיולים לבד באורך של בין יום אחד לשלושה ימים.
3. מדריך זה מנוסח בלשון זכר אך פונה גם לנשים. (את! כן את שיוצאת לטייל לבד במדבר! תעדכני אותי בבקשה, שאחכה לך בסוף המסלול עם רב, שני עדים וטבעת).


אז למה לטייל בדד?

1. עוצמה
הטיול לבד הוא עוצמתי יותר לאין שיעור. הנוף יפה יותר, השקיעות והזריחות צבועות בצבעים עזים יותר, המעלות והמורדות מציפים אותך באדרנלין מרוכז יותר.

2. ביטחון עצמי
חוויית ההצלחה בטיול לבד מחזקת את הביטחון העצמי. נהגת עכשיו שלושה ימים לבד במדבר, עברת אתגרים מטורפים וחוויות לא נורמאליות – מי יכול עליך? הפרזנטציה הזאת שנקבעה לשבוע הבא, זה מה שיפיל אותך?

3. הדברים החשובים באמת
בסוג טיול כזה קשה שלא לשאול את עצמך שאלות נוקבות על החיים שלך מחוץ לחוויה הזאת. משהו בשקט, בפרספקטיבה ובפשטות שהטיול נותן מחדד מה חשוב לך באמת ומה פחות.

4. היכרות עם עצמך
כשאתה נמצא רק עם אדם אחד לאורך זמן אתה לומד להכיר אותו טוב יותר. האדם הזה הוא אתה. תכונות טובות, כאלו שפחות, רצונות, חלומות ואהבות – הכל מתחדד.

בדד, במשעול אל האין // מילים: עמשי לוין (זוהר ארגוב)


דגשים ומחשבות על טיול בדד

1. שינה
בלילה ראשון שישנתי לבד, התעוררתי מבוהל בכל שעה עגולה. וחשבתי שמישהו בא לרצוח אותי. זה עוד לא קרה. בכל מקרה אני משתדל לישון בחניוני לילה שיש בהם עוד אנשים.

2. המדבר מחבק את הלבד
אני חושב שבגלל שהמדבר, לאורך ההיסטוריה, הוא מקום מפלט והתבודדות של נזירים, טבעי יותר לטייל בו לבד. לעומת זאת בשטחים שאינם מדבר הרגשת הבדידות עלולה להיות חזקה ביותר. בנוסף המדבר פחות מיושב, כמות המטיילים קטנה יותר ויש יותר שקט.

3. נחיתה
בשלושת הימים האחרונים לא הוצאת מהפה יותר מעשרה משפטים, שגם הם היו הכוונה של מטיילים אחרים (אם אתה מטייל לבד, מיד אתה נתפס כמומחה).
תכין מראש את המשפחה שלך, תקפיד לחזור הביתה בשעה שאין בה פקקים וצפה לכך שהכביש, העיר, הבית והעבודה ירגישו לך רועשים הרבה יותר ממה שזכרת אותם.

4. טלפון
עזוב אותו, תשמש בו רק כדי להודיע למשפחה בלילה ובבוקר שהכל בסדר ובמקרי חירום. מומלץ לחזור קצת אחורה בזמן ולהביא מצלמה, כזאת שרק מצלמת, ודיסקים, כאלה שהם של להקה אחת ויש בהם בין 10 ל-17 שירים בסך הכל.

5. סייג לסעיף 4
אתה תבין מהר מאוד שהמצלמה פשוט לא מצליחה לתפוס שום דבר מהחוויה שאתה עובר והתמונה מחווירה מול המציאות שנמצאת אצלך בקופסא הזאת בין האוזניים. המוזיקה תרגיש לך באיזשהו שלב שהיא הורסת את החוויה (למרות שאין כמו לשים סטאלוס ואורן חן בפול ווליום על איזה פיסטין ולרקוד, וכותב את זה אחד שגם כשהוא שיכור בחתונה מתבייש לרקוד).

6. מה עושים עם כל הלבד הזה?
זה משתנה. יש רגעים שחושבים מחשבות מהותיות על חוסר התכלית שבקיום האנושי, מדברים קצת עם עצמך, עם בורא עולם, פשוט נוהגים, מתפעלים מהנוף או שרים שירים. הלהיטים הכי גדולים נוצרו בעת טיול לבד, ביניהם "מעביר ל-LOW" ו"שפ"צ אלך, אחיזה אין לי". בשורה התחתונה – פשוט תתנסה, תעשה מה שבא לך אם זה לדבר, לצעוק, לשיר לשתוק, לחשוב או לעשות מדיטציה.

לא לנסוע מהר מדי, למצוא את הקצב האישי הנכון

לנהוג בדד – טכניקה

1. איזון
המפתח לטיול בדד מוצלח הוא האיזון בין תכנון לבין "זרימה". תכנון חשוב בעיקר בהקשרים הלוגיסטיים שגוזרים בעיקר תדלוק ומילוי מים. הזרימה חשובה גם היא, בכל זאת נסעת לבד בשביל תחושת ה"אני יכול לעשות מה שאני רוצה" – אתה רוצה לעצור תעצור, אתה רוצה לתפור עכשיו 200 ק"מ, יאללה למה לא? שום דבר לא עוצר אותך!

2. קצב
הקצב הנכון הוא איטי. זה הרבה יותר בטוח. זה הרבה יותר רגוע וזה מאפשר להיכנס לאווירה הנכונה. אל תנסה בכוח להספיק.
אני למשל גיליתי שכשאני מטייל לבד אני הולך לישון מאוד מוקדם, מתעורר לפנות בוקר ונוהג הרבה יותר לאט מאשר עם קבוצה.

3. מקדמי בטיחות
מי שמטייל לבד חייב לקחת מקדמי בטיחות הרבה יותר גדולים מהמטייל בקבוצה, גם בדרגת הקושי של המסלולים וגם בחישוב השעות מפני שזה לא נעים להיתקע לבד בחושך. זכור! לכל מעלה יש מעקף ואם אין כזה אז אין אף אחד בסביבה שיוריד לך את האגו אם לא תטפס.

4. התחלה
אני ממליץ להתחיל במסלול מוכר. הנהיגה במקום שכבר עברת אותו ואתה מכיר אותו נותנת בטחון בנהיגה שמאפשר לאחר מכן לצאת מהמרחב הנוח שלך ולחקור מקומות חדשים.

5. חילוץ עצמי
כננת נותנת תחושת בטחון עצומה. זהו כלי החילוץ העצמי היעיל ביותר שיש. חשוב גם להחזיק הייליפט (כמובן מעוגן היטב למקומו). בכל מקרה, לפני הטיול, צריך להרים טלפון לחבר שהוא שועל קרבות וותיק ולשתף אותו בתכנית הטיול המדויקת.
אני סמוך ובטוח שאין סיכוי שהוא יגיד לכם 'לא'. הסיבה היא פשוטה: מה יותר כיף מלהגיד לבוס ולאישה "יש בחורצ'יק שנתקע בפיזדלוך ואני צריך לחלץ אותו". הנה, סידרת לו חצי יום טיול ופק"ל קפה בשקיעה במדבר.

כננת בפעולה. עם מכפיל כוח

כננת בפעולה. עם מכפיל כוח

6. חילוץ עצמי עם כננת
תמצא משהו בשטח שיכול להחזיק את העומס של המשיכה – סלע, עץ או משהו מלאכותי. אין כזה? תחפור בור עמוק, תכניס לתוכו את הגלגל ספייר עם הכבל של הכננת, תכסה את הבור ויאללה הפועל. ממליץ לא להתחבר ישר לעצם שאתו תחלץ את עצמך אלא להקיף אותו, לקחת רצועת רסן (3 מטר), לחבר אותה בשני מקומות לנקודות העגינה בקדמת הרכב ולחבר את הוו של הכננת לרצועה. באופן כללי, רצוי להחזיק ברכב, לצד הכננת כמה שיותר רצועות.

7. תרגול, תרגול ועוד פעם תרגול
אם לא יצא לך עדיין לעשות חילוץ עצמי (לא משנה אם מדובר בכננת, הייליפט או ג'ק מספריים וקרשים). אם לא יצא לך לחוות שפ"צים מקפיצי דפיקות לב ולהיחלץ לאחור בעליה תלולה שנכשלה – תתרגל אותם בתנאי מעבדה, בשדות ליד הבית, באזור עם קליטה סלולרית. תמצא תלולית גבוהה וחדה, כזאת שתשאיר את הרכב עם ארבעה גלגלים באוויר – לך שם, תתקע בכוונה ותחלץ את עצמך. אחרי שאתה מתורגל ויודע מה אתה עושה אין דבר שיעצור אותך.

8. ומה עושים לגבי מכוון חיצוני?
אם יש ספק, אין ספק. הכלל הזה מחמיר בטיול לבד. הגעת לעלייה או ירידה שאתה לא בטוח בה? צא החוצה, לך רגלית אל המכשול ושים אבנים קטנות שיסמנו לך היכן שאתה רוצה שהגלגלים שלך יעברו.

 יובל שפר קווה YUVAL KAVEH

מחבר הכתבה מתכנן את המשך הניווט

בטיחות

1. נשק?
בעיניי לטייל עם נשק זו טעות, גם בקבוצה ובעיקר לבד. פנימי – נשק הופך אותך לתוקפני וחשדן מפני שלדעתי אתה מחפש אסמכתא לכך שאתה נושא נשק. חיצוני – הבדואי שתפגוש אי שם ירגיש הרבה יותר מאוים אם הוא יראה את האקדח מבצבץ מתחת לחולצה. בסופו של דבר אנחנו בעלי חיים ובעלי חיים תוקפים כשהם מרגישים מאוימים. עדיפה כוס קפה על אקדח.

2. שטח הלינה
אל תשאיר שום דבר בחוץ בדגש על אוכל וכלים מלוכלכים (באמא שלך, תשתמש רק בכלים רב פעמיים כדי שהנכדים שלך לא ינשמו צלחת חד פעמית עם שאריות פסטה). הסיבה לכך היא שאין דבר יותר מפחיד מתן רעב שקורע שקית זבל על הגג של הרכב בשתיים לפנות בוקר.

3. מטען נייד / מטען ספייר לרכב
מרפי עובד שעות נוספות והמטען שלך יפסיק לעבוד אחרי ה-50 ק"מ הראשונים בשטח. קח איתך לפחות שני פתרונות להטעין את הטלפון הסלולרי.

שימו לב: המדריך הזה הוא לא המלצה לטייל לבד. הכותב לא אחראי לשום שטות שאתם עלולים לעשות. אז דיר באלאק.


לקריאה נוספת:

כננת – כל מה שצריך לדעת

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות