קפיצים בולמים הגבהות רכב שטח

השיפור המשמעותי והמתבקש לכל רכב שטח - החלפת קפיצים ובולמים

03.01.22
https://www.youtube.com/watch?v=qk1zvoNeLqU
https://www.youtube.com/watch?v=qk1zvoNeLqU

יצרני הרכב הם קונצרנים מסחריים גדולים, שבסופו של דבר מסתכלים על העולם דרך החור של הגרוש. קל להיווכח בכך בתחום של המרסנים (בולמי זעזועים). היצרנים מציידים את המכוניות במרסנים זולים ופשוטים. גם ברכב כביש-שטח שעלותו לצרכן 350 אלף שקל תמצאו מרסנים שעלותם ליצרן היא דולרים ספורים. היצרן יתקין ברכב את המרסן הזול ביותר, שיספק את הנוחות והבטיחות המינימליות הדרושות לנהג הממוצע. ברגע שתנאי זה הושג, היצרן יעצור ולא ישקיע בסיפור סנט אחד נוסף.

קפיצים בולמים קפיץ בולם מתלים

מקורי מול משופר / צילום אלון רון

קהל הצרכנים הגדול ביותר של רכבי כביש-שטח (SUV) נמצא בצפון אמריקה ובסין. הקהל הזה משתמש ב-SUV להסעת הילדים לבית הספר ולנסיעות למרכז המסחרי. השקעה במרסנים איכותיים עבור הקהל הזה היא בזבוז כסף.
אבל אנחנו, בארץ הקודש, לא רק מסיעים את הילדים לבית הספר. אנחנו גם רוצים לטפס בסוף השבוע את מעלה עשוש. כדי לטפס במעלה עשוש צריך מרסנים איכותיים. למה? תשאלו את אדי עם הטראנו. אדי ניגש למעלה המפורסם עם מרסנים מקוריים עייפים. אחרי שתיים-שלוש מדרגות, כבר בשליש הראשון של המעלה, המרסנים לא הצליחו לשלוט בתנודות הקפיצים, והגלגלים הקדמיים ניתרו גבוה באוויר. הם ניתרו גבוה באוויר ונחתו בחבטה. התוצאה: צירייה ימנית קדמית גזורה. הטראנו נתקע, איבד את ההנעה הקדמית והיה צריך לחזור הביתה דרך הכביש.
מי שרוצה לנהוג בשטח במהירות גבוהה או לצלוח בשלום מעברים טכניים קשים, חייב לשפר את המרסנים שברשותו. עליכם לקחת בחשבון עוד דבר – משך החיים של מרסנים קצוב ומוגבל. אחרי 100 אלף ק"מ, בממוצע, מאבד המרסן 50% מיכולת הריסון שלו.

בולמים קפיצים הגבהה גתוס

התקנת בולמים, סדנת גתוס /אלון רון

בעולם התפתח שוק AFTER MARKET ענק למרסנים חלופיים, שבדרך כלל עולים באיכותם על אלו שמתקינים היצרנים במקור. שמות מותגים לדוגמה: Old Man Emu, Fox, Kony, Tough Dog, Bilstein, Iron Man, Monroe ועוד.
את המנוע ואת תיבת ההילוכים, ברוב רכבי השטח, אין באמת צורך לשפר. מרסנים הם הרכיב החשוב שבאמת כדאי לשפר.
כשמחליפים מרסנים ברכב שטח, רצוי להחליף גם את הקפיצים. החלפה של הקפיצים מיועדת בדרך כלל גם להגביה את הרכב.

למה להגביה את הרכב?
מכיוון שרוב רכבי הכביש-שטח המודרניים המקוריים נמוכים מדי. שוב, מאותן סיבות שהוזכרו קודם – בטיחות והעדפה גורפת לנסיעת כביש. קפיצים ומרסנים משופרים גם מאריכים בדרך כלל את מהלך המתלה ומאפשרים אחיזה טובה יותר בקרקע.
טויוטה לנדקרוזר או מיצובישי פאג'רו חדשים, בוודאי בגרסאות הארוכות שלהם, חושפים בטן ארוכה וקרובה לקרקע. הבטן הזאת מתגרדת תדיר בסלעים ועלולה להיפצע. יותר מזה – מכיוון שהמרסנים המקוריים אינם איכותיים, כל נהיגה מהירה או מאתגרת תכניס את הרכב לנדנודים חריפים, שפירושם כרסום במרווח הגחון וסכנת פגיעה במכלולים.
בכמה להגביה? שני אינץ' (5 ס"מ). זה הסטנדרט וזה מה שיצרני הרכב מאפשרים, בלי להסתבך בהארכה של צינורות בלם ועוד. הגבהה של 5 ס"מ אולי לא נשמעת כמו פעולה מרשימה, אבל ביחס למרווח הגחון הקיים זה לא מעט. כאמור, זכרו שיהיו פחות נדנודים שמכרסמים במרווח.
למרבה ההפתעה, השיפור שתשיגו יורגש גם בכביש. אמנם הרכב גבוה יותר, אבל בהתאמה נכונה של סט בולמים וקפיצים מקבלים רכב יציב, שלו ובטוח יותר (כן, בטוח יותר).
החלפת מרסנים וקפיצים היא בדרך כלל ההוצאה היקרה ביותר בסבב הראשון של שיפור הרכב. מדובר על הוצאה של 9,000-6,000 שקל לרכב.
איך לבחור סט נכון? עשו שיעורי בית באתרים של יצרני המרסנים/קפיצים, בקשו מסדנת השיפורים שאליה אתם ניגשים לראות קטלוג. אתם תראו שיצרנים רציניים עושים התאמות לגרסאות שונות של אותו דגם רכב; למשל, גרסת דיזל, שכבדה ב-100 ק"ג מגרסת בנזין, תקבל מרסנים בכיול מעט שונה. אם יש כננת כבדה מלפנים, דרוש מרסן שמכויל אחרת. ויש, כמובן, עניין של טעם והעדפה אישית. יש מי שנוהג מהר וחזק וזקוק למרסנים קשים, ויש מי שמעדיף נסיעה רכה ונינוחה.
מומלץ למדוד את מרווח הגחון או את הרווח בין בית הגלגל לצמיג – לפני ואחרי ההגבהה. ועוד טיפ: שמרו את הנתונים וחזרו על המדידה הזאת אחרי שנה ואחרי שנתיים. חלק מיצרני המרסנים/קפיצים מעניקים אחריות של שלוש שנים, ואם אתם מגלים שהרכב שלכם שקע משמעותית עוד לפני תום האחריות, כדאי להפעיל אותה.
בתום ההתקנה וההרכבה של המרסנים/קפיצים חשוב לבצע כיוון פרונט. בכלי רכב עם מתלה אחורי נפרד, צריך לכוון גם את השפיעה של הגלגלים האחוריים. רשלנות בסעיף הזה פירושה פגיעה בבטיחות של הרכב.

 

קיט קפיצים ובולמים "אולד מן אמו" (Old Man Emu):

סט בולם-קפיץ של FOX:

מרסנים של חברת Ironman: