מדריך קניה: איסוזו טרופר יד שניה

איסוזו טרופר 1999-2004: שלדת סולם, סרן אחורי חי ומהלך מתלה מדהים מקורי. אבל מה לגבי המנועים שנהרסים? האם השד כל כך נורא?

12.04.22

מעלה עוזי איסוזו טרופר

טווח שנתונים – מנוע 3.0 ל': 1999 – 2004
גרסאות מרכב: קצר (5 מושבים), ארוך (7 מושבים)
גרסאות מנוע: (בנזין 3.5 ליטרים) או דיזל (3.0 ליטרים)
תיבת הילוכים: ידנית (5 הילוכים) או אוטומטית
תצורת שלדה: שלדה נפרדת (סולם), מתלה קדמי עצמאי, סרן אחורי חי, קפיצי סליל מאחור, מוטות פיתול מלפנים
שטח: הילוכי כוח (LOW),  דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה

היסטוריה:  
הדור הראשון הושק בשנת  1981 ולא הגיע לישראל (שלדה נפרדת וסרן אחורי חי).
הדור השני שווק בישראל בשנים 1995 – 1998 עם מנועי דיזל 3.1 ליטרים  ומנועי בנזין 3.2 ליטרים.
משנת 99 הטרופר קיבל מנוע דיזל 3.0 ליטרים ומנוע בנזין 3.5 ליטרים.

איסוזו טרופר – גרסאות:
רוב הכלים שקיימים בשוק מצוידים במנועי דיזל 3.0 ליטרים, 159 כוחות סוס ו-34 קג"מ עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית. ישנה גם גרסת בנזין עם מנוע 3.5 ליטרים (אוטומטית בלבד) והספק מרבי של 215 כוחות סוס. 
בטרופרים תמצאו שני סוגים של תיבות העברה: 1.  TOD, קיצור של torque on demand.  שמאפשרת נסיעה עם 4X4 גם בכביש. 2. תיבת העברה פשוטה – הנעה אחורית בכביש, הנעה לכל הגלגלים בשטח.
בכל הגרסאות הארוכות הטרופר מכיל שני מזגנים. חלק מגרסאות הבנזין הגיעו עם בקרת שיוט. לטרופר מספר גרסאות גימור, חלקן מפוארות יותר וכוללות מושבי עור ולוח שעונים בגווני עץ.

בכביש:
הטרופר הוא רכב עם מרכב ענק (גם הגרסה הקצרה מרווחת), שמציע נוחות נסיעה מצוינת בכביש. יחד עם זאת צריך לזכור שמדובר ברכב ששוקל קצת יותר משני טון, לפני שהעמסתם עליו את כל הבית.  צריכת הדלק של הדיזל היא 7-9 ק"מ לליטר סולר. דגמי הבנזין עושים כ-5-6 ק"מ לליטר.

איסוזו טרופר 4X4

בשטח:
לטרופר שלדת סולם חסונה וסרן אחורי חי. הוא מצטיין במהלך מתלה אחורי יוצא מן הכלל (בולמים מקוריים של 51 ס"מ). בשילוב עם דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה מתקבל רכב עם עבירות טובה מאוד שצולח גם מהמורות עמוקות בלי להצליב. ניתן להחליף את מידת הצמיגים ברישיון ל31 אינץ' בצורה כשרה למהדרין.
תנוחת הישיבה גבוהה וההרגשה היא שלכל מקום שאליו מכוונים את כונס האוויר של האינטרקולר, ניתן להגיע. המומנט הבריא, 34 קג"מ  שמגיע ממנוע הדיזל כבר ב-2,000 סל"ד, מאפשר לצלוח מכשולים בקלות, כמעט בלי לקחת תנופה והתחושה היא שלמנוע לא נגמר הכוח אף פעם.

שוק יד שנייה:
גם בטרופר, כמו ברכבי שטח רבים, מחירי המחירון לא ריאליים. גרסאות הבנזין הנדירות יותר, נמכרות לרוב מעל מחירי המחירון, ומגיעות למחירים של 50-65 אלף שקל למודל 2004 ארוך ומדוגם. בגרסאות הדיזל המצב שונה, ותלוי בעיקר במצב הרכב וכמות השיפורים שעליו. 

אמינות:
לטרופר מכלולים חסינים מאד וסרן אחורי שמקביל בחוזק לדנה 60. יחד עם זאת הוא סובל ממספר נקודות תורפה.
בגרסת הדיזל, המנוע הוא מנוע מורכב יחסית, ובעבר לא ידעו איך לטפל בו כמו שצריך, מה שהוביל לריבוי תקלות ופגע בשם של הטרופר.

בעיות שכיחות:
בגרסת הדיזל – חיישן מסילה. סימפטומים: כיבוי מנוע, אי הנעה, גמגום.
גומיות מזרקים. "הבעיה" של הטרופר דיזל ומה שלמעשה פגע בשמו הטוב. סימפטומים: ערבוב של שמן/מים עם סולר. תוצאות: הרס מנועים. דרכי מניעה: החלפת גומיות מזרקים אחת ל60-80 אלף ק"מ, שימוש בשמן סינטטי מלא (5W-30) ממותג ידוע. עלות מזרקים כ-2,000 שקל. עלות החלפת מנוע: כ-15 אלף שקל. 
בגרסת הבנזין – התחממות והרס תיבות הילוכים. סימפטומים: העברת הילוכים לא חלקה, החלקת גיר, אי שילוב של הילוך. דרכי מניעה: הוספת קולר גיר ומאוורר. 

איסוזו טרופר מדריך רכישה

מה לשים לב ברכישה:
לא להיבהל מקילומטראז'ים גבוהים. ישנם טרופרים שעברו 600 אלף ק"מ ונוסעים טוב מאד. כמו בכלים אחרים, מה שקובע הוא איכות הטיפולים והיחס של הבעלים. חשוב לוודא היסטוריה של הרכב. שהשתמשו רק בשמן סינטטי מלא באיכות גבוהה, כמו כן רק בנוזל קירור איכותי. כמו כן חשוב לוודא מתי פעם אחרונה הוחלפו גומיות המזרקים. לקחת למוסך ולערוך בדיקת מזרקים.

שיפורים:
הרכב גבוה וחסון במקור אבל מומלץ להחליף בולמים ובכך להשיג שיכוך טוב יותר. שיפור נפוץ נוסף הוא "דרופ קיט" שמאפשר פתיחת מתלה אחורית גדולה עוד יותר  (מה שפותר את "בעיית" האין נעילה אחורית). בנוסף מומלץ להחליף קפיצים אחוריים ולהשיג עוד 5 ס"מ בגובה.

שורה תחתונה:
מרווח, חסון ובעל יכולת שטח גבוהה. בעלי טרופר קנאים לכלי שלהם ומאוהבים בו. אלא אם כן הוא פוצח בשרשרת בלי נגמרת של תקלות.
צריך לשים לב לעניין המנוע והמזרקים, אבל חוץ מזה, הטרופר ייקח אתכם לכל מקום בארץ בקלות ובנוחות מירבית.

איסוזו טרופר שטח

תודה לרועי נבו ולאבי פדידה – מוסך אביקאר רעננה

מדריכי קניה נוספים:
מדריך קניה טויוטה לנדקרוזר 120 יד שניה
מדריך קניה מיצובישי פאג'רו Q יד שניה

 

חוות דעת נוספות – בשטח:

יונדאי סנטה פה

דאצ'יה דאסטר אוטומטית

טויוטה לנדקרוזר 2003-2009

מיצובישי פאג'רו Q 

מיצובישי פאג'רו BK דקאר פרו

סוזוקי ג'ימני

דייהטסו טריוס

ג'יפ גרנד צ'רוקי WK

טויוטה לנדקרוזר נגד ג'יפ גרנד צ'רוקי

מיצובישי האנטר

סקודה קודיאק

סובארו XV