נהיגת שטח בחורף – זה מה שצריך לדעת

יואב קווה מביא כמה עצות וטיפים לקראת המערכת החורפית המתקרבת

מאת יואב קווה 07.11.22

החורף הישראלי הוא העונה המושלמת לטיולי 4X4.
כדי שהטיולים החורפיים שלכם יעברו בצורה בטוחה ובמינימום תקלות, כדאי לערוך מספר בדיקות פשוטות ולאמץ כמה כללים.

סוזוקי ג'ימני בוץ

סוזוקי ג'ימני  צולח/ צילום: פלג ריידר

קורס חילוצים – תרגול מצוין לקראת החורף
>>כל הפרטים כאן<<

הרכב שלכם:

  1. צמיגים: בדקו שהצמיגים לא יבשים מדי. גם עם עומק החריצים תקין, הגומי עצמו עלול להיות יבש ולאחוז פחות בקרקע (ובכביש). הקפידו על לחץ ניפוח אוויר תקין.
  2. גומיות אטימה בדלתות: לוודא שהגומיות שלמות ולא יאפשרו כניסת מים במקרה של חציית שלולית עמוקה (מדי).
  3. נקודת כניסת האוויר למסנן האוויר. פתחו מכסה מנוע, הכירו היכן באיזה גובה ממוקם פתח כניסת האוויר. בדרך כלל באזור הכנפיים, בגובה הפנסים. זה יכול להיות בצד ימין של הרכב או שמאל. הקפידו מאוד שלא ל"צלול" עם הרכב בשלולית מעבר לגובה הזה.
  4. שנורקל: ה"ארובה" הזאת שמכניסה אוויר למנוע מנקודה גבוהה משפרת את סיכוי ההישרדות של המנוע במקרה של חציית שלולית מאוד עמוקה אבל לא תהפוך את הרכב שלכם לצוללת. לקריאה נוספת בנושא > שנורקל לרכב שטח.
  5. יש לכם כננת? מצוין. אביזר חילוץ מעולה. אבל מתי בפעם האחרונה הפעלתם אותה? האם היא תקינה? רצוי לא לגלות את התשובה דווקא כשאתם תקועים עמוק בבוץ. לקריאה נוספת בנושא >> כננת רכב שטח.
  6. מים למגבים (ווישרים). נשמע טריוואלי ושטותי. אבל לצלוח שלולית בוץ במהירות ולגלות ש"אופס, בדיוק נגמרו לי המים ואני לא רואה כלום" – לא נעים בכלל.
  7. נשמים – לבדוק שהנשמים של תיבת ההעברה, תיבת ההילוכים והסרנים לא חסומים/הצטבר בהם לכלוך.

חילוץ בוץ 4X4

הציוד שלכם:

  1. ציוד חילוץ: רצועות ושאקלים, קרשים לפיזור לחץ, כפפות עבודה, ערכת תולעים לתיקון פנצ'רים, מד לחץ ניפוח, מדחס אוויר (קומפרסור). לקריאה נוספת >> רשימות ציוד לטיול שטח.
  2. ציוד אישי: מגפי גומי, סט בגדים להחלפה (כן, גם תחתונים – לפעמים נרטבים עד כדי כך), יריעת ניילון להניח על המושב שלא יירטב, כנ"ל עיתונים ישנים.


הנהיגה שלכם:

  1. לא לבד. פוטנציאל ההיתקעות בשטח בחורף הוא גדול יותר. אל תיכנסו לעומק השטח ברכב בודד. לקריאה נוספת > נהיגת בוץ.
  2. דעו לאן אתם נכנסים. אל תקפצו לכל שלולית בוץ. אם יש ספק, אין ספק – יורדים ברגל ובודקים. עדיף להירטב קצת מאשר לחסל מנוע.
  3. לא לחצות מים בהסתערות. זו טעות נפוצה. הסתערות יוצרת גלים שעלולים לחדור למנוע. סעו רגוע ונחוש בקצב התקדמות קבוע. לקריאה נוספת > כיצד לחצות שלולית עמוקה.
  4. נתקעתם באמצע שלולית והמנוע כבה? בשום אופן אל תנסו להניע. ניסיון להניע מנוע מוצף במים עלול להיות המסמר האחרון בארון המתים שלו. חכו לחילוץ.

לא להניע! חכו לחילוץ

בגמר הטיול:

  1. הקפידו להסיר את הבוץ מכל חלקי הרכב – גם גלגלים וגחון – כמה שיותר מהר. בוץ פוגע מאוד בחלקי גומי ופלסטיק, מוציא גלגלים מאיזון ועלול לסתום מצננים ולגרום להתחממות.
  2. אם צלחתם שלולית עמוקה, יתכן שנכנסו מים למכלולי העברת כוח – סרנים, דיפרנציאלים ועוד – וזיהמו את השמן . במקרה כזה חובה להחליף את השמן בכל אותם מכלולים.

חורף נעים ובטוח בשבילים.