כיצד לרדת ירידה תלולה? - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

כיצד לרדת ירידה תלולה?

ירידה תלולה או עליה תלולה - מה מסוכן יותר? האם לפמפס בבלמים? והאם יש סכנה שהבלמים יתחממו?






מיתוס ראשון:
ירידה מפחידה ומסוכנת יותר מעליה

ירידה תלולה לנדקרוזר

ירידה תלולה בלנדקרוזר / צילום: תומר אפלבאום

הירידה התלולה מושכת את הרכב כלפי מטה, מאיימת לשמוט אותו, לגלגל אותו במורד והנהג רק יכול לצעוק 'הצילו'.
האמנם?
מה באמת מסוכן יותר – עליה תלולה או ירידה תלולה?
נהגים מתחילים משוכנעים בתשובה – הירידה מסוכנת יותר. הם חשים חוסר שליטה בירידה ומבוהלים.
בפועל זה בדיוק להפך.
רוב רובן של ההתהפכויות מתרחשות אחרי שרכב נתקע, נעצר ונזרק לשיפוע צד.
וזה בדיוק מה שעלול לקרות בעליה ולא בירידה.
מהסיבה הפשוטה שבירידה כמעט אף פעם לא נתקעים.
גם אם יש בורות הצלבה עמוקים, הגרביטציה פועלת לטובתנו ומושכת אותנו כלפי מטה בלי שניתקע.
מתי ראיתם רכב שטח תקוע במורד?

 

מיתוס שני:
בירידה צריך לפמפם את הבלמים

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה

ג'בל חרמון שבמדבר יהודה. הירידה – תלולה

פמפומים על דוושת הבלם פירושם ON-OFF של בלימות חזקות. אלו הם מעברים מהירים בין נעילת גלגלים לבין שחרור מוחלט של הבלם. המעברים האלה עלולים להיות חדים מדי, אלימים.
הפמפומים פוגעים באחיזה של הצמיגים בקרקע.
בנהיגה נכונה לא מפמפמים. בנהיגה נכונה הבלימה היא רציפה. יש למצוא את הנקודה הנכונה, את הלחץ הנכון על הדוושה השמאלית (או האמצעית ברכב ידני).
איך יודעים מהי הנקודה הנכונה? היא נמצאת בדיוק חצי מילימטר מעל הנקודה שבה הגלגלים ננעלים.
כלומר, אני בולם חזק ככל האפשר כל עוד הגלגלים לא ננעלים.
ואיך אני יודע מתי הגלגלים ננעלים? טוב, זה די קל. החלונות ברכב שלי פתוחים, ואני קשוב, גם באוזניים וגם בגוף. גלגלים נעולים נגררים על פני הקרקע ומשמיעים רעש. גלגלים נעולים גורמים להחלקות קטנות (או גדולות), ואני יכול להרגיש את זה בגוף שלי, שמחובר לרכב.
אפשר להגיע למצב של נעילה, זה סימן בשבילנו, ואז לשחרר חצי מילימטר.
קחו בחשבון: העסק הזה דינמי. השיפוע לא תמיד אחיד, הקרקע לא אחידה, דרגת החיכוך משתנה. מה שהיה טוב ומדויק לתחילת המורד אולי לא טוב ולא מדויק לאמצע המורד. עלינו להתאים את הבלימה לתנאים המשתנים.

 

מיתוס שלישי:
בירידה תלולה הבלמים מתחממים

לנדרובר דיסקברי ירידה תלולה

צילום: רונן טופלברג

רבים חוששים שהבלמים במורד ממושך יתחממו ויאבדו אפקטיביות.
התחממות של הבלמים מתרחשת במשאיות עמוסות, בירידות ארוכות מאוד בכבישים סלולים. היא עלולה להתרחש בכלי רכב קטנים יותר בנהיגה מהירה בירידות תלולות.
לעומת זאת בשטח, כשאנחנו ממילא נוסעים לאט, כשהירידות לא נמשכות עשרה ק"מ רצופים, הסיכון שהבלמים יתחממו הוא אפסי.
ולכן – אפשר לבלום ברצף גם לאורך כל המורד.
כמובן שכלרשותכם יש תיבת העברה עם יחס נמוך (LOW) רצוי לשלב בהתאם להילוך הנמוך ולהסתייע גם בבלימת המנוע – ולו בשביל הבלימה האחידה שמקטינה חשש לנעילת גלגלים ולאו דווקא בהקשר של התחממות בלמים.

המאמר לקוח מתוך הספר "4X4 – המדריך השלם".

 

מבצע קיץ:
ספרי המסלולים של יואב קווה

ספר 40 מסלולים + ספר 20 מסלולים.
המסלולים לא חופפים!
משלוח בדואר או איסוף עצמי ממרכזי חלוקה.

שני ספרי המסלולים במבצע  86 שקל בלבד!
(המחיר בסטימצקי/צומת ספרים: 170 שקל. החסכון שלכם: 84 שקל)
לרכישה עם כל כרטיסי האשראי לחצו כאן

 

 

מבצע קיץ: המדריך השלם + ספר המסלולים

 
 

4X4 המדריך השלם לנהיגת שטח – התנ"ך של הג'יפאים: כל הטיפים, כל השיפורים לרכב שלך.

4X4 מסלולי הטיול 20 מסלולים חדשים לטיולי 4X4 בכל הארץ. מותאם לדרגות קושי לרכבים קשוחים או רכים.

"המדריך השלם" + "20 מסלולים" –
76 שקל בלבד!
(המחיר בסטימצקי/צומת ספרים: 160 שקל. החסכון שלכם: 94 שקל)

לרכישה עם כל כרטיסי האשראי לחצו כאן

 

 

מבצע קיץ: המדריך השלם 4X4

כך תנהג טוב יותר בשטח, כך תכיר את מערכות הרכב, כך תשפר ותשמור על רכב השטח שלך

"4X4 המדריך השלם", ספר חדש ויחיד מסוגו, שיוצא לאור כדי לתת תשובות מפורטות לכל השאלות.
ספר חדש שהוא מדריך מקיף לתורת הג'יפאות.
משלוח בדואר או איסוף עצמי ממרכזי חלוקה.

(המחיר בסטימצקי/צומת ספרים: 98 שקל. החסכון שלכם: 40 שקל)
המדריך השלם במבצע  – 58 שקל בלבד!

לרכישה עם כל כרטיסי האשראי לחצו כאן

 

 

מבצע קיץ: ספר המסלולים החדש

הספר שלפניכם מכיל 20 מסלולי טיול נפלאים.
המסלולים נבחרו בקפידה: רק מקומות יפים, רק מקומות מיוחדים.
תמצאו כאן מקבץ של מסלולים ארוכים, בני 50 ק"מ, שממלאים יום טיול ארוך וגדוש, וגם מסלולים קומפקטיים לחצי יום נינוח במרכז הארץ או בצפון הקרוב.
משלוח בדואר או איסוף עצמי ממרכזי חלוקה.

(המחיר בסטימצקי/צומת ספרים: 85 שקל. החסכון שלכם: 40 שקל)
ספר המסלולים החדש במבצע – 45 שקל בלבד!

לרכישה עם כל כרטיסי האשראי לחץ כאן

 

 

מבצע קיץ: ספר 40 המסלולים

40 מסלולי טיול בכל רחבי הארץ, בדרגות קושי שונות.
התאמה לרכבי שטח "קשוחים" או "רכים".
ניווט קל ופשוט.

(המחיר בסטימצקי/צומת ספרים: 98 שקל. החסכון שלכם: 40 שקל)
ספר המסלולים במבצע  – 58 שקל בלבד!

לרכישה עם כל כרטיסי האשראי לחצו כאן

 

 

מבצע קיץ: שלושת הספרים

1. 40 הטיולים – 40 מסלולי טיול בכל רחבי הארץ. 
חלוקת מסלולים לפי דרגות קושי. התאמה לרכבי שטח "קשוחים" או "רכים".
2.
20 הטיולים – מקבץ של מסלולים ארוכים, בני 50 ק"מ, שממלאים יום טיול ארוך וגדוש,
וגם מסלולים קומפקטיים לחצי יום נינוח במרכז הארץ או בצפון הקרוב.
3. המדריך השלם לנהיגת שטח – התנ"ך של הג'יפאים: כל הטיפים, כל השיפורים, כל העצות לשמירת הרכב.

משלוח בדואר או איסוף עצמי ממרכזי חלוקה.
(המחיר בסטימצקי/צומת ספרים: 271 שקל. החסכון שלכם: 143 שקל)

מבצע שלושת הספרים – 128 שקל בלבד!

לרכישה עם כל כרטיסי האשראי לחץ כאן

 

 

אודות המחבר, יואב קווה
יואב קווה

יואב קווה הוא המדריך הראשי בחברת שבילים 4X4, בעל ניסיון של יותר מ-25 שנה בנהיגת שטח ברכבי 4X4 ואופנועי שטח, מדריך נהיגה מתקדמת, מומחה הרכב של עיתון "הארץ" והמחבר של חמישה ספרי שטח בהוצאת "מפה" ובהוצאת "שבילים 4X4".

תודה רבה ולהתראות בשבילים, יואב

ליצירת קשר עם שבילים:
חייגו 03-94-111-94 או במייל contact@shvilim.co.il

 

 

 





שבילים 4X4