טיפ נהיגה 4X4: שיפוע צד דינמי - שבילים – המאגר הישראלי למסלולי 4X4

טיפ נהיגה 4X4: שיפוע צד דינמי

ברגע שאני מכוון את ההגה כלפי מעלה אני דורש מהרכב משהו בלתי אפשרי. מה שמתרחש בפועל - נוצרת החלקה מסוכנת של כל ארבעת הצמיגים.






זה קרה לנו במסלול "סכיני דימונה". הכלים התקשו לטפס במעבר "האמבטיה". והיינו צריכים לעקוף באמצעות דרך עפר שעוברת במדרון הסמוך, ממש על שפת הערוץ. הייתה רק בעיה אחת – שיפוע צד. דרך העפר נמתחה מעל הערוץ בשיפוע צד, הקרקע הייתה מעט דרדרתית ונפילה לתוך הערוץ איננה רצויה, בלשון המעטה.
מדובר במקרה של שיפוע צד דינמי – שיפוע צד תוך כדי תנועה או בקיצור, שפ"צ דינמי.

שיפוע צד מעלה הר כיפה - ניסאן טראנו

שיפוע צד דינמי. יש להמשיך קדימה ובאמונה מוחלטת (בצילום: אדי והטראנו)

התגובה הנפוצה של נהגים לשפ"צ דינמי: הנהג רוצה להתרחק מהשיפוע, במקרה זה מהשפה התלולה של הערוץ ולכן מכוון את ההגה כלפי מעלה, הרחק מהסכנה. הנהג מאמין שאם הוא יכוון את ההגה כלפי מעלה אז הרכב ייסע כלפי מעלה וירחיק אותו מהרע מכל. ההפניה הזאת של ההגה נובעת מתוך פחד. הפחד הזה אנושי ומובן אלא שלעיתים אסור לנו להקשיב לפחד הזה או לתת לו לנהל את הפעולות שלנו.
הפניה של ההגה כלפי מעלה תוך כדי נסיעה בשפ"צ דינמי היא מסוכנת.

לתכנית הדרכות הנהיגה, למתחילים ומתקדמים, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח עם יואב קווה

ברגע שאני מכוון את ההגה כלפי מעלה אני דורש מהרכב משהו שהוא לא יכול לעמוד בו. בגלל שיש שיפוע ולנוכח תנאי האחיזה הרופפים, הרכב לא יכול לציית להוראה שלי ולפנות כלפי מעלה. הוא פשוט לא יכול. מה שמתרחש בפועל זה משהו אחר – נוצרת החלקה, החלקה מסוכנת, החלקה של כל ארבעת הצמיגים.

תרגול ירידה טכנית ושפ"צ במהלך קורס נהיגה עם יואב קווה. בתמונה: סובארו פורסטר

תרגול במהלך קורס נהיגה. בתמונה: סובארו פורסטר (צילום: שמעון @ עדשים)

נסתכל קודם על זוג הצמיגים הקדמי. הם פונים כלפי מעלה – כי זה מה שהנהג כיוון באמצעות ההגה. על זה הוא חלם. לשם הוא שאף והתפלל. אבל בפועל הם סוחבים ישר קדימה או אפילו קצת למטה. הפער בין הזווית שהתווה הנהג באמצעות ההגה ולבין הכיוון בפועל אליו מתקדם הרכב הוא זווית ההחלקה.

ועכשיו קחו בחשבון את הדבר הבא: ככל שהנהג יפנה יותר את ההגה כלפי מעלה כך תגדל זוית ההחלקה וכך יהפוך ההיגוי פחות ופחות אפקטיבי.
ומה עם הצמיגים האחוריים? הם נטולי היגוי, הם עוקבים אחרי הקדמיים. ובגלל תנאי האחיזה הלקויה ולנוכח ההפניה של הצמיגים הקדמיים, גם האחוריים מתחילים להחליק. ההחלקה שלהם היא כלפי מטה ולפנים. הם כביכול מנסים לעקוף את הרכב. קוראים לזה "היגוי יתר".
בדרך העפר המתוארת כאן, במסלול סכיני דימונה, המדרון נמתח משמאל לנהג. הצמיגים הקדמיים החליקו למטה וניסו לעקוף את הרכב מימין.
הסכנה שעלולה להתפתח היא כזאת: הרכב מפתח החלקה חריפה ונעצר בניצב למדרון – כלומר החזית מצביעה ב-90 מעלות לערוץ הנחל. תסריט אחר: מתפתחת החלקה, הנהג נבהל ובבת אחת בולם, השפ"צ הדינמי הופך לספ"צ סטטי, הקפיצים מתכווצים ונפתחים בבת אחת, הרכב מדרדר לערוץ הנחל ומתהפך.

שפ"צ + הצלבה. לא נעים, לא בהכרח נורא

שפ"צ + הצלבה. לא נעים, לא בהכרח נורא

אז מה לעשות? דרוש קור רוח ודרושה אמונה. יש להמשיך לנהוג ישר קדימה. אסור לנסות להרוויח גבוה עם ההגה. במקרים מסוימים, אם ההחלקה גוברת, ואם הערוץ או התהום לא קרובים מדי, יש אפילו להפנות את ההגה אל המדרון, כלפי מטה. זה נשמע אולי מנוגד לשכל הישר. אני בטח לא רוצה ליפול לתוך הערוץ או התהום. ובכל זאת – ההפניה הזאת, שיכולה להיות עדינה וקטנה, מבטלת את ההחלקה הארורה ומאפשרת לי להתקדם ולצאת מהשפ"צ בשלום.
חשוב מאוד להביט הרחק קדימה ולתת כל הזמן "גז". חייבים להתקדם כל הזמן וברציפות. כל משחק עם דוושת ה"גז" – וחלילה, כל נגיעה בדוושת ה"ברקס" – יחריפו מאוד את המצב ויהפכו אותו למסוכן ממש.
שורה תחתונה: בשפ"צ דינמי יש לנהוג רגוע, "גז קבוע" מבט למרחק. אם הרכב מתחיל להחליק, יש להפנות את ההגה לכיוון המדרון ולהוסיף קצת "גז". כל הפעולות צריכות להיות עדינות אבל נחושות וברורות. אין מקום להיסוסים.

שיפוע צד. צילום: דובר צה"ל

מתקן לבדיקת שיפוע צד בבסיס נס"א. צילום: דובר צה"ל

 

טיפים לנהיגת שטח – לקריאה נוספת >>
איך לנהוג בשיפוע צד?
חמישה טיפים מנצחים לנהיגת שטח
טיפים לנהיגת בחול
שבעה מיתוסים בנהיגת שטח
מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?
מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

לתכנית הדרכות הנהיגה, למתחילים ומתקדמים, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח עם יואב קווה