טיפ נהיגה 4X4: שיפוע צד דינמי

ברגע שאני מכוון את ההגה כלפי מעלה אני דורש מהרכב משהו בלתי אפשרי. מה שמתרחש בפועל - נוצרת החלקה מסוכנת של כל ארבעת הצמיגים.





זה קרה לנו במסלול "סכיני דימונה". הכלים התקשו לטפס במעבר "האמבטיה". והיינו צריכים לעקוף באמצעות דרך עפר שעוברת במדרון הסמוך, ממש על שפת הערוץ. הייתה רק בעיה אחת – שיפוע צד. דרך העפר נמתחה מעל הערוץ בשיפוע צד, הקרקע הייתה מעט דרדרתית ונפילה לתוך הערוץ איננה רצויה, בלשון המעטה.
מדובר במקרה של שיפוע צד דינמי – שיפוע צד תוך כדי תנועה או בקיצור, שפ"צ דינמי.

שיפוע צד מעלה הר כיפה - ניסאן טראנו

שיפוע צד דינמי. יש להמשיך קדימה ובאמונה מוחלטת (בצילום: אדי והטראנו)

התגובה הנפוצה של נהגים לשפ"צ דינמי: הנהג רוצה להתרחק מהשיפוע, במקרה זה מהשפה התלולה של הערוץ ולכן מכוון את ההגה כלפי מעלה, הרחק מהסכנה. הנהג מאמין שאם הוא יכוון את ההגה כלפי מעלה אז הרכב ייסע כלפי מעלה וירחיק אותו מהרע מכל. ההפניה הזאת של ההגה נובעת מתוך פחד. הפחד הזה אנושי ומובן אלא שלעיתים אסור לנו להקשיב לפחד הזה או לתת לו לנהל את הפעולות שלנו.
הפניה של ההגה כלפי מעלה תוך כדי נסיעה בשפ"צ דינמי היא מסוכנת.

לתכנית הדרכות הנהיגה, למתחילים ומתקדמים, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח עם יואב קווה

ברגע שאני מכוון את ההגה כלפי מעלה אני דורש מהרכב משהו שהוא לא יכול לעמוד בו. בגלל שיש שיפוע ולנוכח תנאי האחיזה הרופפים, הרכב לא יכול לציית להוראה שלי ולפנות כלפי מעלה. הוא פשוט לא יכול. מה שמתרחש בפועל זה משהו אחר – נוצרת החלקה, החלקה מסוכנת, החלקה של כל ארבעת הצמיגים.

תרגול ירידה טכנית ושפ"צ במהלך קורס נהיגה עם יואב קווה. בתמונה: סובארו פורסטר

תרגול במהלך קורס נהיגה עם יואב קווה. בתמונה: סובארו פורסטר (צילום: שמעון @...

עלייך להיות רשום כדי לצפות
בהמשך הכתבה