טיפ נהיגה 4X4: מבט נכון

הרכב נוסע בעקבות המבט. החוכמה היא להסתכל לאן שרוצים לנסוע ולא למקור הסכנה






"נוסעת בעקבות האהבה", שר דני רובס. אבל האמת היא שבדרך כלל נוסעים בעקבות המבט. הרכב נוסע לאן שמסתכלים. זה משהו אינסטינקטיבי ואפילו הגיוני. הבעיה היא שלא תמיד אנחנו מסתכלים למקום הנכון. חוקרי תאונות אופנועים גילו כבר לפני שנים שבמקרי תאונות רבים, הרוכב נסע הישר לתוך מעקה הבטיחות או הישר לתוך המכונית שהתפרצה לנתיב שלו. הם ניסו להבין את התופעה ומצאו שהרוכבים, באופן טבעי, מסתכלים אל מקור הסכנה, אל המקום המפחיד – והאופנוע פשוט נוסע בעקבות המבט.

מבט לעומק הדרך

ג'יפאי לעתיד / צילום: סיגלית קאופמן

תופעה דומה מתרחשת גם בנהיגת שטח. באחד הטיולים החורפיים שהובלתי באזור הרי ירושלים, הייתה מונחת, בצד שמאל של הדרך, תעלה עמוקה. לצד התעלה היה מעבר בוצי עם שיפוע צד קל לכיוון התעלה. מתוך שמונה כלי רכב שהשתתפו באותו טיול, שישה החליקו ישר לתוך התעלה. איך זה קרה? במקום להסתכל לנקודה אליה הם רצו להגיע, המבט שלהם ננעל על התעלה המפחידה והרכב החליק ישר לשם. התוצאה: שלוש שעות מפרכות (ומענגות) בחילוצי בוץ.
זה נשמע טריוואלי אבל זה דורש אימון:
אנחנו צריכים להסתכל לאן שאנחנו רוצים להגיע ולא לאן שאנחנו לא רוצים להגיע.

איך מתאמנים? נניח שאתם דוהרים בערוץ החצצי של נחל נקרות. מדי פעם, לאורך הערוץ, יש בולדרים ענקיים. רכב שמתלבש בטעות על בולדר כזה, עלול לסבול מנזק יקר. צריך להתאמן בלא להסתכל על הבולדרים המסוכנים אלא על הדרך שעוקפת אותם.

המבט נמשך למקום המסוכן. צריך לאלף את המבט או, אם תרצו, את המוח, להגיב אחרת.

ויש עוד נקודה. אנחנו נוטים להסתכל קרוב מדי לרכב, שניים שלושה מטרים לפני הפגוש הקדמי. המבט המצומצם הזה פוגע באפשרות שלנו לתכנן את המשך הנסיעה. המבט המצומצם הזה מקטין את היכולת שלנו ליזום וללוט במשחק.
צריך להרים את המבט, ממש להרים את הראש, ולהסתכל הרחק קדימה.
כמה רחוק? עד לקצה הגבעה, עד לתחילת העיקול, עד לנקודה הכי רחוקה שאפשר.
ועכשיו תתעורר השאלה ובצדק: אם נסתכל רחוק קדימה, נפספס את כל מה שקרוב לרכב?! אז זהו, שלא. העין והמוח שלנו הם לא מצלמת זום. אנחנו מסוגלים לקלוט גם את הפרטים הקרובים וגם את הרחוקים. וככל שמתאמנים בזה יותר, אז עושים את זה בפחות מאמץ ובצורה מדויקת יותר.

מבט לעומק הדרך

זכרו שהנטייה הרגילה היא להוריד את המבט אל המטרים הספורים שלפני הפגוש. תפסו את עצמכם על חם והרימו את הראש.
מבט לעומק הדרך אל המקום אליו רוצים להגיע הוא מפתח חשוב בנהיגת שטח וגם בנהיגת כביש.

 

 

רוצים לקרוא עוד?
הטקסט לקוח מתוך הספר "4X4 המדריך השלם". 

לפרטים נוספים על הספר ולהזמנת הספר >> לחצו כאן

 

טיפים נוספים בנהיגת שטח:

נהיגת חול

מתי לנעול את הדיפרנציאל המרכזי?

מתי לנתק את בקרת היציבות האלקטרונית?

איך לנהוג בבוץ – המדריך לנהיגת בוץ

כיצד לחצות שלוליות עמוקות בשטח

חוק המינימום  – הכי לאט שאפשר

מרווח הגחון – קובע?

מכוון חיצוני – ג'יפים

הייליפט – כן או לא?

הצלבות – איך לצאת מהצלבה. כל השיטות

 

להדרכת נהיגה עם יואב קווה, לחצו כאן >> קורס נהיגת שטח