הכותל הקטן של עין חנדק

טיול רגלי קצר לקיר קדום באמצע היער - אזור הרי ירושלים

21.12.05

אזור: הרי ירושלים
אורך: 1-4 ק"מ
משך: 1-3 שעות
מפות: מבואות ירושלים, מפה מס` 9 בסדרת "מפות טיולים וסימון שבילים"
דרגת קושי: קלה, לכל המשפחה
עונה מומלצת: כל השנה
מגבלת שטחי אש: אין

אחרי 500 מטרים של הליכה בערוץ נחל פסטורלי נתקלים פתאום בחומה. קיר קדום ועצום. גובהו כ-12 מטרים והוא מורכב מ-11 נדבכים של אבנים גדולות. משקל כל אבן נאמד ב-4-7 טונות. עד איחוד ירושלים במלחמת ששת הימים, מספר חוקר ארץ ישראל יהודה זיו בספרו "רגע של מקום", היו רבים נוהרים לכאן לטייל במערכת עין חנדק והתפעלו מן הקיר ההרודיאני שלה, שזכה בכינוי העממי "הכותל המערבי הקטן".

פתח הניקוז בכותל הקטן
נקודת ההתחלה היא צומת כרם – החיבור בין כביש מס' 386 לכביש מס' 395, לא רחוק מעין כרם. מאפסים את מד המרחק בכיכר ונוהגים מערבה בכביש 386. אחרי 500 מטר חולפים על פני הפנייה להדסה וממשיכים ב-386, שמלווה את ערוץ נחל שורק. הכביש מתפתל בהתאמה לנחל. ב-1.5 ק"מ מגבירים ערנות ומפחיתים מהירות. ב-2.0 ק"מ, בדיוק בשיאו של עיקול ימינה, פונים בזהירות ימינה, עוזבים את הכביש הראשי אל דרך צרה וסלולה שמובילה אל בין עצי האורן. חונים שם ומתחילים בהליכה.

צריך לרדת מנקודת החניה כלפי מטה ואז לפנות ימינה, דרומה. מאתרים סימון שבילים ירוק ואת הסימון התלת-צבעי של שביל ישראל. כעבור 100 מטרים פוגשים צינור ואחריו נבלעים במנהרה קצרה שבנויה מתחת לכביש. בסוף המנהרה מגיחים אל תוך ערוץ צר ושופע קסם, שנקרא ואדי יוסוף. ממשיכים לעקוב אחרי הסימון הירוק ושביל ישראל. מסביב טרסות, ציוצים, סלעים, שיחים ופרחים. ההליכה קצרה אז כדאי ללכת לאט לאט. ב-500 מטרים למניין ההליכה מגיעים אל הכותל הקטן, שהוא קיר מרשים מאוד ולא כל כך קטן.

מדובר בקיר תמך שבנוי לרוחב הערוץ. התפקיד שלו היה לעצור את סחף הקרקע ולאפשר עיבוד חקלאי. הקיר הזה נבנה ככל הנראה בתקופת בית שני. אם לא על ידי הורדוס עצמו, כותב זיו, אז על ידי מישהו מבית הורדוס, עם המהנדסים שעמדו לרשותו. מיקום הקיר הוא תוצאה של חישוב מורכב של קרקע ומים. במעלה הערוץ, במרחק של כ-400 מטרים, נובע עין אלחנדק (מעיין השוחה). בניית קיר קרוב מדי אל המעיין פירושה בזבוז פוטנציאל של מים ואדמה חקלאית, ולהיפך במקרה של קיר רחוק מדי – התייבשות. בתחתית הקיר אפשר לזהות פתח קטן, לניקוז עודפי מים מחלחלים. בראש הקיר מעל האבנים הגדולות יש עוד נדבך של אבנים קטנות יותר. אפשר לשער שאלו אבנים שהיתוספו בתקופה מאוחרת יותר, בבנייה עלובה יותר, כדי למנוע מהקרקע, שכבר הגיעה לקצה גובה הסכר בצד השני, להיסחף הלאה. שביל מסומן עם מדרגות חינניות מטפס למעלה ועוקף את הקיר. אפשר להמשיך עם השביל עד עין אלחנדק, הסמוך למושב אבן ספיר, או אף עד לחורבת סעדים – מרחק של כשני קילומטרים נוספים. ואפשר כמובן להסתובב לאחור ולחזור למכונית.

בשביל לאורך הנחל

את ההמשך, בנסיעה, אפשר לעשות באחת משתי דרכים. הראשונה: לחזור לאחור לכביש 386, לפנות ימינה וכעבור קילומטר אחד בדיוק לפנות לחניון שמתחת למעיינות הסטף. שם אפשר לצאת לטיול רגלי נוסף – בשביל שעולה למעיינות, או להסתובב ולחזור לאחור בכביש 386 (או להמשיך בכביש הלאה לנס הרים ובית שמש). אפשרות שנייה: להמשיך בנהיגה בדרך העפר, סימון שבילים ירוק, לכיוון נחל שורק. הדרך משובשת (כדאי לבקש מאחד הנוסעים לכוון את הנהג מבחוץ) וכעבור כ-200 מטר מגיעה לצומת T. מי שיפנה שמאלה יגיע – בדרך נוחה מאוד, הנמשכת קילומטר אחד – לחניון התחתון של הסטף. מי שיפנה ימינה יגלה דרך עפר כבושה שדוהרת לאורך נחל שורק ומגיעה כעבור שלושה קילומטרים לצומת כרם ולסוף הטיול.